Andrea Wiegman als spreker inhuren

Andrea Wiegman als spreker inhuren

Uitgever en trendwatcher met als specialisme: verleden, heden en toekomst

The world isn't flat!”

Biografie

Andrea Wiegman (1973) zette na haar studie Geschiedenis in Amsterdam en Parijs het magazine 'Eye Zicht op Trends' op. Dat was in Nederland het eerste netwerk voor trendonderzoek met een eigen medium. Dit was voor het sociale internet tijdperk. In 1998 kocht ze VNU Eye. Andrea is vanaf toen bezig gebleven met trendonderzoek en de onderwerpen trends, tijdgeest en toekomststudie.

In 2008 zette Andrea de TWOTY awards op en zette ze het trendonderzoek in haar eigen bedrijf Second Sight voort. Aanvankelijk samen met haar business partner Jan Bletz stelde ze maandelijks trend issues ter discussie, voor een voorhoede die zich in nieuwe trends interesseerde. Inmiddels is er door en dankzij het internet veel veranderd en zijn veel meer mensen trendwise geworden, zoals zij dat noemt. Dat heeft het vak 'trendwatching' veranderd en haar een nieuwe impuls gegeven. Andrea duikt nog steeds ieder kwartaal een nieuw onderwerp in en onderzoekt op die manier nieuwe trends. Inmiddels doet ze dit met een internationale groep trend onderzoekers. Haar collega's zitten op verschillende plekken in de wereld.

Andrea houdt van verandering. Als historicus weet ze dat de wereld altijd aan verandering onderhevig is en weet ze ook dat mensen altijd tot nieuwe oplossingen en innovaties komen. Gaat het om nieuwe inspiratie, dan duikt ze ook graag het verleden in.

Naast trendonderzoek en het maken van trendboeken, houdt Andrea zich bezig met het schrijven van verhalen, voor merken en bedrijven. Ze is in 2004 op de mode- en kunstacademie in Arnhem afgestudeerd op het fenomeen storytelling voor strategie en positionering. Hoe verander je als bedrijf of als merk mee met de tijd - hoe zet je de lijn verleden, heden en toekomst voort zonder van identiteit te hoeven veranderen. Hoe kun je én flexibel én een karakter zijn. Het nieuwe bedrijf van Andrea dat zich hier mee bezig houdt heet Neo Noir Agency. Neo Noir is een filmstijl waarin er met diverse tijden en perspectieven geëxperimenteerd wordt. 

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Trends, toekomst, geschiedenis, storytelling, positionering

Talen

Nederlands, Engels

Tarief

Vanaf €3450,-

In te huren als

Spreker Presentator Dagvoorzitter

Onderwerpen

Maatschappij Ondernemen Bedrijfsleven & Management Innovatie & Trends

Interview

Wat was je eerste baantje?

Vanaf de middelbare school paste ik op kinderen en deed soms catering werk. Heel leuk was het om bij de familie Six te werken als er gasten voor hun privémuseum kwamen. Maar mijn eerste echte baantje was het opzetten van Eye. Zicht op Trends werd in 1997 na het eerste nummer door VNU gekocht. Ik was toen 24. Bijna 20 jaar later doe ik hetzelfde werk nog steeds :)

Voor wie heb je grote bewondering?

Mijn helden: Ariana Huffington en Dave Eggers - beiden eigentijdse schrijvers en uitgevers, kritisch, sociaal bewogen en intelligent.

Wat weet niemand van je?

Dat ik met een nieuw boek bezig ben, het onderwerp houd ik graag nog even stil...

Boeken