Erik Mathlener als spreker inhuren

Erik Mathlener als spreker inhuren

Leiderschap, ondernemen, maatschappij, kunst & cultuur, onderwijs

Het leven is kostbaar. Lach daarom elke dag. Zelfs als er niets te lachen valt.”

Biografie

Erik Mathlener is een business storyteller. Hij leert organisaties verhalen te gebruiken in waardevolle communicatie. Daardoor wordt vertrouwen vergroot, gaat samenwerking soepeltjes en wordt het een feest om te werken. Wat dat doet met de winstgevendheid is duidelijk.

Erik brengt zijn serieuze boodschap met veel humor. Zijn presentaties en workshops zijn altijd vol interactie, verhalen, film en muziek. Met glimmende pretoogjes verbindt hij zich op een innemende wijze met het publiek. Erik is een positieve verhalenverteller, die met passie spreekt. Een storyteller met een originele boodschap die iedereen zou moeten horen. Zijn persoonlijke missie is dan ook: Mensen en organisaties laten groeien door betoverende verhalen.

Erik is ooit begonnen als ict-vakman. Analyseren, ontwerpen, programmeren, dat soort technische dingen. Omdat zijn communicatieve talenten prompt werden herkend, verschoof het accent al snel naar projectleiding en uiteindelijk naar advisering. Dat betekende veel praten, coachen en presenteren. Hij leerde in diverse organisaties om te gaan met klanten en medewerkers, gaf cursussen en leidde workshops.

Hij kreeg zakelijk veel applaus, maar merkte dat er iets miste. Geheel toevallig pikte hij in die tijd een oude hobby op: toneelspelen. De toneel- en improvisatielessen volgden vlot. 2006 was een keerpunt. Tijdens een betoverende voorstelling van verhalenverteller Willem de Ridder vroeg Erik zich dolenthousiast af: 'Zou ik dat ook kunnen?'. Een week later volgde hij een cursus 'verhalen vertellen'. En een jaar daarna werd hij gevraagd zich aan te sluiten bij een professioneel vertellerscollectief. Sindsdien staat hij geregeld op de planken als verhalenverteller.

Ondertussen zag hij wat de kracht van storytelling is voor organisaties. Gulzig las hij boeken, keek films, zag en sprak storytellers en speurde het internet af. Langzaam aan kreeg hij opdrachten om verhalen zakelijk te gebruiken. Zo werd hij StoryManager. Het resultaat is een diversiteit aan adviezen en trainingen die hij nu aan bedrijven en instellingen geeft.

Erik is auteur van het boek 'Storytelling in drie bedrijven' en bestuurslid van de sprekers-vakvereniging Professional Speakers Association Holland.

'Great practical tips on how to tell a story in a captivating way. Amazing how Erik held everybody’s attention with his story at the end of the workshop, whereas in many other workshops that’s the moment where people check their watches and get ready to go.'- Fernand Pors, Toastmasters.

'Erik is een zeer enthousiaste verhalenverteller. Ik zag hem bij een Schiphol-presentatie een prachtig verhaal vertellen, waarin ook onze Capi-winkel positief naar voren werd gebracht. Die middag vroeg ik hem of hij ook in het Engels kon vertellen. Onze internationale managers meeting stond in het teken van gedragsverandering. Erik heeft me goed gehoord en alles schitterend vertaald. Hij speelde een overtuigende rol als positieve klant. De bijeenkomst werd mede door zijn verhaal een groot succes. Het was anders, vrolijk makend en effectief. Een aanrader!'- Peter Wiggers, Royal Capi-Lux Holding BV

'Hoe presenteer je op een inspirerende manier dertig winkel- en horecaconcepten? En hoe houd je dit boeiend? We kwamen op het idee van een verhalenverteller. Iemand die op een bijzondere wijze invulling kon geven aan deze ‘presentatie’. Met zeer weinig tijd tot de ingeplande datum in het vooruitzicht kwam Erik op mijn pad. Het eerste telefoongesprek ging voortvarend van start. Erik reageerde enthousiast op deze omvangrijke opdracht en vond het een uitdaging om mee te werken. Ondanks het korte tijdsbestek. Het werken met Erik heb ik als zeer plezierig ervaren. Erik is flexibel, denkt vanaf het eerste moment mee én is zeer creatief in het bedenken van een passend verhaal. In de voorbereidingen let hij op de kleinste details. Alles om zijn optreden tot een succes te maken. Wij kunnen terugkijken op een bijzondere en succesvolle middag.'- Fleur Scheepmaker, Schiphol Group

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Storytelling, communicatie, theater, corporate story, leiderschap, gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Talen

Nederlands, Engels, Duits

Tarief

Vanaf €1750,-

In te huren als

Spreker Performer Presentator Dagvoorzitter

Onderwerpen

Leiderschap Maatschappij Kunst & Cultuur Onderwijs Motivatie & Inspiratie Marketing & Communicatie

Interview

Wat was je eerste baantje?

Op mijn twaalfde plaatste ik advertenties: 'Gezocht: defecte televisies voor onderdelen'. Die oude zwart-wit joekels hadden meestal één buis die kapot ging. Daar deed ik een nieuwe in en adverteerde dan 'Televisie te koop: 25 gulden'.

Wat is je hoogtepunt in je carriere?

De Schipholgroep wilde de nieuwe designs van 33 winkels presenteren en vroeg of ik daar een verhaal van kon maken. De uitdaging om van een kilometer details een spannend verhaal te maken ging ik dapper aan. Na een paar dagen had ik de benodigde creatieve ingeving en begon ik enthousiast te schrijven. In een prachtig theater vertelde ik het verhaal in 45 minuten. En de zaal smulde ervan! Net als ikzelf.

Hoe ziet je vakgebied eruit over 10 jaar?

Marketeers hebben de term 'Storytelling' een boost gegeven. Velen weten intussen hoe krachtig dit instrument is. Nu is het aan de verhalenvertellers om een spoor van verhalen achter te laten en mensen te leren hoe ze verhalen kunnen verrijken en boeiend kunnen vertellen.

Voor wie heb je grote bewondering?

Doug Stevenson was degene die me jaren geleden overtuigde dat presenteren + acteren + verhalen vertellen een gouden combinatie is. Sindsdien weet ik dat storytelling niet alleen een schitterende kunstvorm is, maar dat je er zakelijk enorm veel goeds mee kunt doen.

Wat weet niemand van je?

Tja daar vraag je me wat. Weet ik eigenlijk niet. Wat je ziet is wat je krijgt. Ik ben een behoorlijk open boek en mijn gevoel ligt veelal vóór op de tong. Dat heb je nou eenmaal snel als je verhalenverteller bent.

Twitter

  • @ErikMathlener Echte impact met je presentatie? Zorg dan voor voldoende afwisseling tussen de Professor en de Mens. Als Professor… https://t.co/9FLVNNixTq
  • @ErikMathlener De mensen kijken gespannen en willen méér horen. Dat is de kracht van storytelling. Maar mag dat wel in een zakelij… https://t.co/WEClg5IrWR
  • @ErikMathlener Waarom is de ene #storyteller boeiender dan een andere? Ik vroeg het aan de organisatie van een vertelfestival. Zij… https://t.co/x1UrJ0hKRJ
  • @ErikMathlener Waarom is de ene #storyteller boeiender dan een andere? Ik vroeg het aan de organisatie van een vertelfestival. Zij… https://t.co/0SN1juHrPq
  • @ErikMathlener Ik ben helemaal opgewonden! Het idee om een training storytelling te geven in een SPROOKJESKASTEEL in Frankrijk is… https://t.co/dwAO6KVj3v

Boeken

Storytelling in drie bedrijven

Als management wil je betrokken medewerkers, die zich vol passie inzet...

Bestel