Erik Schoppen als spreker inhuren

Erik Schoppen als spreker inhuren

Merkexpert vertrouwen en leiderschap, neurowetenschapper, gedragsonderzoeker, innovator, designer, auteur

Positive thinking is the shortest link to happiness and trust in the future.”

– Erik Schoppen

Biografie

Drs. Erik Schoppen (1968) is een veelgevraagd spreker over vertrouwen en (merk)leiderschap. Hij is merkexpert, neurowetenschapper en gedragsonderzoeker, innovator, designer en auteur. Zo is hij (mede)auteur van de bestseller Strategisch merkenmanagement (2015). Hij doet promotieonderzoek naar de werking van (merk)vertrouwen in het brein aan de Rijksuniversiteit Groningen (social neuroscience) en is initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com (Social Neuroscience for a Sustainable Future). Zijn belangrijkste missie is het promoten van toekomstgericht duurzaam (merk)denken, vertrouwen en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken.

Al meer dan 20 jaar houdt Erik Schoppen zich bezig met innovatie, branding, design en menselijk gedrag in de reële en virtuele wereld. In 1996 deed hij als internetpionier onderzoek naar online privacy en in 1998 claimde hij de term ‘neuroface’ – de interface die brein en computer verbindt. Hij voorzag ook de sociale rol die merken gaan innemen in zijn Build Bridge Bond methodiek voor duurzaam merkleiderschap. Hij is (mede)auteur van de bestseller Strategisch merkenmanagement (2015). Op dit moment doet hij promotieonderzoek naar de werking van vertrouwen in onze hersenen aan de Rijksuniversiteit Groningen (Social Neuroscience) en is hij initiator van onderzoeksplatform WorldBrainWave.com (Social Neuroscience for a Sustainable Future), waarmee hij de sterkte van neurale netwerken (lees impliciete voorkeuren) onderzoekt.

Zijn belangrijkste missie is het promoten van toekomstgericht duurzaam (merk)denken, vertrouwen en leiderschap, omdat dit mensen en ondernemingen motiveert hun gedrag te veranderen en positiever naar de toekomst te kijken. Zo is vertrouwen (in elkaar en in de toekomst) essentieel bij verandering, verbinding, empathie en leiderschap. Maar hoe krijg je het? Welke oeroude evolutionaire mechanismen zitten er achter vertrouwen, en hoe kun je gedragsverandering positief beïnvloeden of voorspellen? En hoe verbeter je hiermee je (merk)communicatie in de huidige connected age – het digitale tijdperk waarin alles en iedereen met elkaar verbonden is? Op wat voor kenmerken vertrouw je elkaar nu? Want er is namelijk een aspect dat ons bindt en daarom ook in de toekomst belangrijk zal zijn voor mensen, organisaties en samenleving: vertrouwen.


In zijn lezingen over het brein, gedrag, leiderschap, vertrouwen en geluk, toont hij hoe vertrouwen op te bouwen en in te zetten vanuit een duurzaam, sociaal en resultaatgericht perspectief. Wat zijn vlotte en visueel aantrekkelijke lezingen onderscheidend maken is het rijke palet aan onderwerpen dat hij behandelt, waaronder ons fascinerende brein, duurzaam leiderschap, gedrag, vertrouwen en geluk. Hij beheerst de kunst om complexe materie met aanstekelijke humor terug te brengen tot overzichtelijke (voor)beelden, wat hem tot een onderhoudend, origineel en veelzijdig spreker maakt. Door zijn ervaring weet hij niet alleen zijn toehoorders te informeren over hun eigen bewustzijn, merkgedrag en emoties, maar ook te inspireren om hier iets mee te doen. Zijn lezingen worden door het publiek omschreven als echte eye-openers.

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Vertrouwen, Leiderschap, Merkontwikkeling, Innovatie, Neurale Netwerken, AI, Psychologie, Neurowetenschap (Social Neuroscience), Pro-Sociaal & Duurzaam Ondernemerschap, Duurzame Gedragsverandering

Talen

Nederlands, Engels

Tarief

In te huren als

Spreker Panellid

Onderwerpen

Leiderschap Wetenschap Ondernemen Bedrijfsleven & Management Innovatie & Trends Economie & Financien Onderwijs Technologie & ICT Duurzaamheid & Sociaal Ondernemerschap Sales & Klantgerichtheid Motivatie & Inspiratie

Interview

Wat was je eerste baantje?

Mijn oudere broer helpen met kranten bezorgen.

Wat is je hoogtepunt in je carriere?

Moeten nog komen, maar mijn boek 'Build Bridge Bond - toekomstbestendig merkvertrouwen bouwen' en mijn onderzoeksplatform 'WorldBrainWave.com' (Social Neuroscience for a Sustainable Future), waarmee we online neurowetenschappelijk onderzoek kunnen doen, horen hier absoluut bij.

Hoe ziet je vakgebied eruit over 10 jaar?

We onderzoeken dan nog steeds de hersenen en zullen dan veel meer weten over hoe we informatie verwerken en uitwisselen in neurale netwerken binnen en buiten het brein (ook belangrijk voor merken en vertrouwen). Door de expotiëntele groei en impact van technologie op ons brein in een volledig verbonden samenleving zal dat veel geavanceerder zijn. Denk aan neurofaces (rechtstreeks communiceren met je brein door neural interfacing), waarmee je continue verbonden bent met AI-netwerken. Ik verwacht dat we tegen die tijd ook de eerste rudimentaire implantaten hebben naast de dan ouderwets aandoende mobiele telefoons. En als je je nu al zorgen maakt over je privacy moet je je eens bedenken wat er kan gebeuren als je brein, voorzien van een implantaat, gehackt wordt. Persoonlijk hoop ik mij dan bezig te houden met een vraagstuk dat mij al jaren fascineert; kunnen zelflerende netwerken in computersystemen ook zoiets als vertrouwen in hun ‘brein’ ervaren?

Voor wie heb je grote bewondering?

Niet een persoon in bijzonder. Diverse mensen hebben een rol gespeeld in mijn leven. Zoals de te vroeg overleden psychologie-hoogleraar Piet Vroon omdat hij me tijdens mijn academische studie wist te inspireren om me te verdiepen in de neurowetenschap. Verder heb ik het geluk gehad om met inspirerende mensen van gedachten kunnen wisselen en mooie dingen te kunnen doen, zoals met neurofysioloog Kurt Kreiter, astronaut Wubbo Ockels, merkonderzoekers Kevin Lane Keller en Ruud Heijenga of de groep mensen waar ik momenteel het onderzoeksplatform WorldBrainWave.com mee aan het ontwikkelen ben. Iedereen telt.

Wat weet niemand van je?

Drummen brengt mijn brein tot rust.

Twitter

  • @ErikSchoppen RT @Rainmaker1973 : Researchers have shed light on how catnip—also known as catmint—produces the chemical that sends cats into a state of wa…
  • @ErikSchoppen RT @tveitdal : Climate Cartoon of the Day: From #COP24 @PatChappatte https://t.co/7Cu3jDmnu5
  • @ErikSchoppen Dit zou Europa aan het denken moeten zetten: China zorgt voor 'brain drain' AI-wetenschappers: Ground-breaking Data… https://t.co/EDr0X3Qmfp
  • @ErikSchoppen Ik zeg doen! VPRO Tegenlicht zoekt Future Fashion Pioniers! Stem op Bert van Son https://t.co/bi7yh3Wh5G
  • @ErikSchoppen RT @PsychToday : Two-thirds of Americans now get their news from social media. Here's how that changes our society. https://t.co/juPFqP9c83

Boeken

Strategisch merkenmanagement + MyLab NL toegangscode

Strategisch merkenmanagement + MyLab NL toegangscode 4e druk is een bo...

Bestel