Harmke Oudenampsen als spreker inhuren

Harmke Oudenampsen als spreker inhuren

expert mobile storytelling, zakelijk vlogger, hiervoor journalist NOS

Je smartphone is een multimediatool”

Biografie

Mijn naam is Harmke Oudenampsen en na twintig jaar televisiejournalistiek voor onder meer het NOS Journaal en Jeugdjournaal, ben ik nu expert mobile storytelling en volg ik de internationale innovaties als mobiel journalist en videotrainer met mijn eigen onderneming MediaShot. Ik ben erg enthousiast over alle nieuwe mogelijkheden.

De wereld verandert in hoog tempo en onze smartphone speelt hierin een grote rol. Deze multimediatool is dankzij slimme apps onze camera, editingtool en publicatiekanaal in één. Hadden vroeger alleen traditionele media budgetten om verhalen te maken en publiceren, nu kan iedereen dat. Dit heeft grote gevolgen en werkt democratiserend voor communities die geen toegang hebben tot traditionele media.

Lid internationale community
Als lid van de internationale MoJo-community van mobile contentcreators, ben ik op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Die inspirerende innovaties combineer ik met mijn expertise uit de traditionele televisiewereld. Deze kennis deel ik nu zowel in het Engels als in het Nederlands in trainingen, zakelijke vlogs en als spreker of in seminars op congressen. Ons zakelijke vlog over storytelling heeft in 2018 de tweede prijs gewonnen voor beste internationale MoJo-Award.

Betrouwbaar of fake news?
Ondanks alle nieuwe mogelijkheden, lijkt het lastiger dan ooit om op te vallen met je verhaal.  Betrouwbaarheid ligt onder druk door fake news. Jongeren geloven mooi gemaakte producties niet meer. Voor deze YouTube-generatie is realiteit de nieuwe kwaliteit. Iedereen lijkt te gaan filmen, maar veel mensen vinden het lastig een authentiek verhaal te vertellen. Hoe doe je dat? Hoe vertel je een echt en eerlijk verhaal?

Leren van nieuwsorganisaties
En daar kunnen we leren van de kennis uit traditionele nieuwsorganisaties. Na 20 jaar verhalen vertellen als verslaggever bij landelijke en regionale nieuwsredacties, weet ik hoe je:
- nieuws maakt
- verhalen vindt
- beeldtaal toepast
Door dit te combineren met slimme apps op je smartphone, ga je vernieuwende verhalen maken die je publiek wel bereiken. 

Op dit moment is Harmke:
- lid van de internationale community MoJoCom
- winnaar 2e prijs int. MoJo-vlog-wedstrijd
- geregistreerds op wereldwijde de mobiele trainerslijst van Shoulderpod
- jaarlijks aanwezig op het internationale congres MoJoFest
- mede-oprichter van de werkgroep Mobiele Journalistiek bij de NOS

Workshops/seminars:
- Maak professionele video met je smartphone
- Visuals maken met slimme apps
- Hoe kun je zakelijk gaan vloggen?

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Innovatie, Journalistiek, Mobile storytelling, Communicatie,Media, Videomarketing

Talen

Nederlands, Engels

Tarief

Vanaf €1250,-

In te huren als

Spreker Dagvoorzitter Interviewer Panellid

Onderwerpen

Innovatie & Trends Technologie & ICT Online Influencers Marketing & Communicatie

Interview

Wat was je eerste baantje?

Mijn eerste serieuze bijbaan had ik bij De Stentor tijdens mijn studie journalistiek. Vooral 100-jarigen interviewen vond ik leuk. Fascinerend zo’n eeuw vol verhalen.

Wat is je hoogtepunt in je carriere?

Dat blijkt achteraf het interview met Pim Fortuyn te zijn voor het NOS Journaal in de nacht waarop hij uit Leefbaar Nederland stapt. De cameraman en ik filmen zijn beroemd geworden uitspraak vanuit het autoraampje: “Vergis je niet, ik word minister-president van dit land.”

Hoe ziet je vakgebied eruit over 10 jaar?

Mijn vorige voorspelling hier, dat je echte verhaal je bedachte imago heeft vervangen, is inmiddels volop realiteit. Authentiek moet het zijn, niet perfect. Met de opkomst van 5G, Augmented en Virtual Reality, zal de smartphone worden vervangen door ‘wearables’: brillen, lenzen en horloges. Maar welk medium je ook gebruikt, verhalen vertellen is belangrijker dan ooit.

Voor wie heb je grote bewondering?

Eigenlijk voor niemand, ben niet zo’n bewonderaar. Favoriete rolmodellen heb ik wel: Madonna, Hillary Clinton, Beyoncé, de vrouwen van #MeToo. Diversiteit is voor mij enorm belangrijk en reden mij in te zetten voor Vaker In de Media, het platform van Janneke van Heugten, waarbij we mensen (vaak vrouwen) helpen hun zichtbaarheid te vergroten. Vrouwen moeten niet bang zijn, maar zich laten horen!

Wat weet niemand van je?

Dat ik het platteland stiekem leuker vind dan de stad.

Twitter