Marco Aarnink

Marco Aarnink (1985)

Ondernemen, inspiratie, motivatie

Altijd blijven lachen”

Biografie

Van marktkoopman tot marktleider. De naam Marco Aarnink (1985) ligt op ieders lippen na de veelbesproken overname van zijn bedrijf Drukwerkdeal.nl, eerder dit jaar.

De sky is the limit voor de jonge Deventenaar, en dat zit er al vroeg in. Als telg uit een hardwerkend arbeidersgezin droomt Marco ervan later het luchtruim te verkiezen. Verre reizen, mooie pakken: piloot zal hij worden. Een eerste symptoom van zijn grenzeloze dadendrang. Een gezonde weerzin tegen de schoolbanken doet die droom echter uiteenspatten.

Mogelijkheden
Geen nood: de drang de ijle hoogten op te zoeken blijft. Dat zit Marco in de vezels. Mogelijkheden zien. Wanneer, gedurende zijn dagen op de markt, zijn baas hem vraagt visitekaartjes te regelen, ziet hij hoe weinig efficiënt de Nederlandse drukkersmarkt kleine afnemers bedient. En hij ruikt zijn kans. Drukwerkdeal.nl is geboren. Betaalbaar, gepersonaliseerd drukwerk door volumeproductie. Massa is kassa. Dat is het idee. En het slaat aan.

Marktleider
En hoe. Van een afstudeerproject op een zolderkamer bouwt Marco, aanvankelijk  met een compagnon, Drukwerkdeal.nl in enkele jaren uit tot marktleider in Nederland. Met tweehonderd mensen op de loonlijst en een waarde van vele tientallen miljoen euro’s. Een hypermodern internetbedrijf, met een almaar groeiend aanbod van diensten en, uniek voor de branche, eigen productiecapaciteit. Investeren in mensen, is de filosofie. Daar zit je werkelijke kapitaal. ‘We-commerce’, noemen ze dat bij Drukwerkdeal.nl.

Groot, groter, grootst
In mei 2013 opent Drukwerkdeal.nl zijn eerste vestiging over de grenzen, in Antwerpen. En daarbij blijft het wat Marco betreft niet. Steeds grotere volumes dwingen Drukwerkdeal.nl tot een keuze: serieuze expansie (en een dito financiële injectie), of samenwerken met een andere grote speler. Als de multinational Cimpress aanklopt, hapt hij toe. Het is tijd zijn kindje de wereld in te sturen. Voor Marco persoonlijk betekent het zowel een einde als een nieuw begin.

Ondernemer
In 2014 neemt Marco tijdens de uitreiking van de jaarlijkse LOEY-awards de onderscheiding voor de beste online ondernemer in ontvangst. “Marco is energiek, heeft passie voor zijn werk en een gevoel voor humor. Het is een echte ondernemer, dat zit in bloed,” aldus het juryrapport. En zoals wel vaker kruipt het spreekwoordelijke bloed waar het niet gaan kan. Begin 2015 gaat de kogel door de kerk: Aarnink neemt afscheid bij Drukwerkdeal.nl.

Toekomst
Het ondernemerschap lonkt weer. Iets opbouwen vanaf de grond, met enthousiaste mensen. Want hoewel Aarnink nu kapitaal steekt in verschillende internetstart-ups, ziet hij zichzelf niet als professioneel investeerder. Lekker de handen vuil maken, dat is het plan. Want dat is Aarnink ook: Deventer nuchterheid op zijn best. Met beide voeten in de IJsselklei. Marco Aarnink lacht het best.

Marc als spreker
Marco vertelt het verhaal over hoe hij een niet sexy markt als de drukwerkindustrie wist open te breken. Nu ruim 10 jaar later is drukwerk meer dan een saai product, het is een ware emotie. Jouw logo, jouw identiteit, prachtig afgedrukt, dat is iets dat je zo snel mogelijk in handen wil hebben.

Drukwerkdeal is altijd bezig met de klant, maar juist de groep die geen producten bij je afneemt, mag niet vergeten worden. De “niet-klanten” van Drukwerkdeal deden nog altijd zaken met de drukker op de hoek. Het verifiëren van die drukker op de hoek was het begin van het succes van Drukwerkdeal. Er was maar één uitdaging; de drukker op de hoek worden, maar dan online. Marco wist de “online“ drukwerk industrie persoonlijk te maken, als eerste internetondernemer zette hij als zijn medewerkers online met gezicht, naam en toenaam.

Een presentatie gaat over hoe het bedrijf groeide van 0 naar 200 medewerkers. En niet zomaar medewerkers, de meest bevlogen en enthousiaste medewerkers van Nederland en daarbuiten! Medewerkers die je in iedere campagne van het bedrijf ziet, langs snelwegen, voetbalvelden, in magazines en op tv. De medewerkers zijn trots op hun werk, op het bedrijf en op elkaar. En dat stralen ze uit, zij zijn het succes, het merk van het bedrijf. En tevreden medewerkers zorgen voor meer dan tevreden klanten! Een presentatie over beleving, het nieuwe werken en enorme betrokkenheid. Loyale klanten, loyale medewerkers, zelfs binnen het toch “anonieme” online landschap. WE-commerce noemen ze dat bij Drukwerkdeal.

'Een jonge, gedreven ondernemer voor een zaal met ondernemers waar velen het ‘al gemaakt hebben’. Marco gaf aan wel tegen deze mensen op te kijken. Na de boeiende lezing die Marco heeft gegeven, waren die rollen omgedraaid. Vol respect voor alles wat Marco in zijn leven al heeft bereikt en vol ontzag voor zijn ondernemerschap en visie, zo waren de reacties na afloop van de lezing. Een oprecht en eerlijk verhaal, boeiend en inspirerend. Stof om over na te denken en geïnspireerd verder te gaan.' - DGA Network

'Het gezelschap heeft geboeid geluisterd naar het dynamische betoog van Marco; hij had een erg leuk en inspirerend verhaal en kon de aandacht goed vast houden. Bovendien legde hij regelmatig een link naar onze branche en het klantgericht benaderen van de markt. Dit sprak erg aan en iedereen was dan ook erg enthousiast over de lezing!' - AOMB

'Voor onze Beter Ondernemen Show vroegen we Marco hoe de inzet van humor heeft bijgedragen aan zijn zakelijke succes. Wat volgde was een vlammend betoog van een jonge ondernemer met een sterke visie en eigen ideeën. Marco is podiumgeniek, verbindt makkelijk met de zaal en geeft energie. Zelden zo’n bevlogen ondernemer op het podium gezien!' – L.Kerckhoffs, Marketingmanager Evenementen, AFAS Software 

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Ondernemersschap, Leiderschap, motivatie, kansen

Talen

Nederlands

Tarief

Op aanvraag

In te huren als

Spreker Panellid

Onderwerpen

Ondernemen Leiderschap Bedrijfsleven & Management Sales & Klantgerichtheid Motivatie & Inspiratie Marketing & Communicatie

Interview

Wat was je eerste baantje?

Voor mijzelf koffie verkopen op de markt: één euro per bakkie!

Wat is je hoogtepunt in je carriere?

Het winnen van de Loey Awards.

Hoe ziet je vakgebied eruit over 10 jaar?

De branche, 95% bestelt drukwerk via het internet. Specialistische drukkerijen blijven bestaan.

Voor wie heb je grote bewondering?

Voor mijn medewerkers.

Wat weet niemand van je?

Dat weet straks iedereen....?

Twitter

  • @MarcoAarnink #Hotelchamp_com helps hotels to increase direct bookings. Proud to be one of their investors #investionnews https://t.co/5MLWt8pQaG
  • @MarcoAarnink Visual designer gezocht met een CV zonder tekst! #vacature #designer #fulltime https://t.co/wQf6Oa2W1V
  • @MarcoAarnink Great story Raymond #srprsme ! Turning the love of adventure into a business https://t.co/ffISjAtycG #investionnews
  • @MarcoAarnink The#AceAndTate story continues... After NL, BE, DE and DK, now launching SE. WOW!#investionnews https://t.co/IUYymv7dN9
  • @MarcoAarnink https://t.co/6Ii3vmL6Rd

Direct boeken

Ik wil graag informatie over de tarieven en beschikbaarheid van Marco Aarnink

Velden met een * zijn verplichte velden

bedankt voor uw reactie

We zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.

Er is iets mis gegaan

Er is iets mis gegaan tijdens het verzenden
van uw bericht. Probeert u het nog eens.

probeer opnieuw