Thomas Hendriks als spreker inhuren

Thomas Hendriks als spreker inhuren

Voormalig hoofdredacteur Quest

Het is wetenschappelijk aangetoond dat het vrijwel niemand lukt om een levensmotto vol te houden. Alleen mensen zonder motto krijgen dat voor elkaar.”

Biografie

Thomas Hendriks heeft gewerkt voor televisie, kranten, tijdschriften, radio en verschillende websites. In de meeste gevallen in creatieve, leidinggevende posities. Radio blijft hij het spannendste medium vinden(live, interactief), maar zijn passie ligt meeste bij tijdschriften. Hij bedacht formats voor televisie en magazines en was wekelijks te horen op radio en te zien op televisie als de ‘allesweter’ van Quest. Nu is Thomas weer wekelijks met leuke weetjes uit de wetenschap te beluisteren bij Giel op Radio Veronica.

In 2018 heeft DFFRNT Media Thomas Hendriks aangesteld als senior creative. In die rol wordt hij bij diverse projecten van het jonge media- en technologiebedrijf betrokken. Thomas (56) was vanaf 2010 zeven jaar hoofdredacteur van het populairwetenschappelijke maandblad Quest. Zijn daarop volgende baan, gedelegeerd producent van RTL Boulevard en RTL Late Night bij producent Blue Circle, zegde hij eind vorig jaar na enkele maanden uit eigen beweging op. Thomas heeft een rijke ervaring op vrijwel elk gebied van de media, Bas, Taco en ik hebben al vaker met hem samengewerkt. Hij kan het niet alleen bedenken maar ook produceren en verkopen en dat past perfect bij onze manier van werken.’ Thomas Hendriks: ‘Ik zie dit als een geweldige kans! Ik wil me de komende jaren vooral toeleggen op het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor onderwerpen die ertoe doen: educatie, gezondheid, innovatie. Constructieve media die oplossingen aanreikt. En dat past perfect bij de strategie en de mensen van DFFRNT.’

Ook werkte Thomas bij Sijthoff Pers, Audax, VNU, TTG, Joop van den Ende producties, Eyeworks, Het Gesprek en Paul de Leeuw. Van 2010 tot 2017 was hij hoofdredacteur van het populaire wetenschappelijke tijdschrift Quest (G+J Media). In 2014 werd hij Hoofdredacteur van het Jaar, met name voor de manier waarop hij Quest klaarstoomt voor de toekomst en steeds weer nieuwe manieren bedenkt om met het mediamerk succesvol te blijven. Een jaar later won hij de Mercur voor merkinnovatie met het online platform Quest test Nederland.

Thomas is altijd bezig geweest met het bedenken van formats voor rubrieken, magazines en televisieprogramma’s. Iets wat je overigens nooit helemaal alleen doet. Zo stond hij aan de wieg van Webber, not for girls and parents, het eerste en enige general interest tijdschrift voor jongens van 13-19 jaar. Nog steeds wordt hij daarmee in verband gebracht. Voor televisie bedacht hij dat in samenvattingen van voetbalwedstrijden de klok in beeld moest staan, zodat je als kijker wist hoe lang er nog te spelen was.

Hij deelt graag zijn ervaring met jongeren door masterclasses en rondleidingen te geven aan studenten journalistiek en communicatie. Quest liet hij een rol spelen in de basisschool met de lancering van Quest junior: een magazine dat kinderen (8-14 jaar) leert na te denken over het formuleren van vragen en dan op zoek te gaan naar antwoorden. Op die manier worden ze voorbereid op een toekomst die wat werk betreft steeds lastiger te voorspellen is, gezien de snelheid waarmee de wereld zich ontwikkelt.

Thomas werkte korte tijd als gedelegeerd producent voor RTL Boulevard en RTL Late Night maar besloot al snel dat die functie niet bij hem paste. Inmiddels heeft hij verschillende opdrachtgevers voor wie hij crossmedia plannen ontwikkelt en uitvoert. Wellicht dat zelfs Webber een come-back gaat maken.

Thomas heeft een rijke ervaring in diverse media en voegt daar in lezingen vaak een populair wetenschappelijke onderbouwing aan toe. Onderwerpen als innovatie, educatie en creativiteit passen naadloos bij hem. Hij heeft daarnaast een quiz ontwikkeld die hij met elk gezelschap en op vrijwel elk onderwerp kan toepassen. En je steekt er nog iets van op ook!

Lezingen van Thomas
Thomas Hendriks kan op basis van wetenschappelijk onderzoek meepraten over vrijwel ieder onderwerp. Maakt geld gelukkig? Waarom zijn social media zo verslavend (en hoe kom je daar vanaf)? Gaan robots ons leven beter maken? En kan een robot voelen? Thunder only happens when it’s raining… Klopt het wat ze zingen? Waarom is het zo moeilijk om goede voornemens vol te houden (en hoe lukt het wel)? Kunnen vrouwen echt minder goed inparkeren?

Thomas zijn lezingen hebben meestal een vaste opzet: een introductie van het thema op basis van opvallende weetjes en wetenschappelijk onderzoek, gevolgd door een kennisquiz. Daarbij krijgt de zaal verrassende vragen voorgeschoteld met twee antwoorden. Maar welk antwoord is het juiste? De quiz fungeert perfect als een leerzame opwarmer of juist afsluiter van de bijeenkomst en wordt je op een inspirerende manier gegarandeerd een beetje wijzer.

 

'De lezing van Thomas is zeer goed ontvangen en volledig naar wens verlopen. Thomas had er echt een passend verhaal van gemaakt en die insteek sloot heel goed aan bij de diensten die wij bieden. Het is natuurlijk altijd even afwachten of die chemie er inderdaad is. En dat was gelukkig het geval. Hij bleef ook nog even napraten en ik vond het echt een super sympathieke man die echt een bijdrage heeft geleverd aan het evenement. Kortom, we zijn zeer tevreden!' - BrainCap Software & Services

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Journalistiek, populaire wetenschap, crossmedia, marketing, print, televisie, formats & creativiteit

Talen

Nederlands, Engels

Tarief

Vanaf €2000,-

In te huren als

Spreker Presentator Dagvoorzitter Panellid Interviewer

Onderwerpen

Maatschappij Lifestyle & Health Onderwijs Leiderschap Sport Wetenschap Kunst & Cultuur Innovatie & Trends Technologie & ICT Duurzaamheid & Sociaal Ondernemerschap

Interview

Wat was je eerste baantje?

Cricketverslaggever voor de Haagsche Courant. Dit is ook de krant waar ik later mijn eerste baan kreeg.

Wat is je hoogtepunt in je carriere?

Het hoogtepunt van mijn carrière is tot nu toe het tijdschrift Webber, not for girls and parents.

Hoe ziet je vakgebied eruit over 10 jaar?

Tijdschriften zullen altijd blijven, net als kranten. Maar hun functie zal verder veranderen en ze zullen steeds meer naar elkaar toe groeien. Met name tijdschriften worden luxer en duurder, met steeds meer bijzondere toepassingen in print en interactieve pagina’s.

Voor wie heb je grote bewondering?

Ik heb grote bewondering voor mijn echtgenote.

Wat weet niemand van je?

Ik zong vroeger in het Haags Knapenkoor.