Trending: Technologische ontwikkelingen voor jouw event!

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Vrouw met gekleurd techniek letters geprojecteerd

Welke trends en technologie gaan we zien op events en welke zien we nu al? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.

Technologische ontwikkelingen voor jouw event!

Technologie, je kan er niet meer omheen. Technologie wordt niet alleen steeds belangrijker in ons dagelijkse leven maar ook in de eventbranche. Van verschillende social media platformen tot beacons en de nieuwste Virtual Reality mogelijkheden. De ontwikkelingen gaan hard! Maar wat is nou eigenlijk trending en vooral wat is interessant voor jouw event?

Welke trends en technologie gaan we zien op events en welke zien we nu al? Wij hebben het voor je op een rijtje gezet.
Om te beginnen bij het hot topic live streaming. Je ziet steeds vaker dat het evenement live wordt gestreamt. Op deze manier kun je eenvoudig online meekijken. Thuis op de bank, in een café of op kantoor? Jij bepaalt waar je de lezing of bijeenkomst volgt. Dit kan via een website van bijvoorbeeld het event maar nog makkelijker via Facebook Live. Met één klik op de knop deel je jouw event met al je volgers!

Naast live streaming zie je verder dat video ook steeds een belangrijker onderdeel wordt in de eventbranche. Lezingen die gefilmd worden, complicatie video’s en aftermovies. Video is meer dan een middel om alleen je event vast te leggen. Het biedt je mooie mogelijkheden om een event te promoten. Video’s voor, tijdens én na events zullen in de toekomst een vast onderdeel gaan worden van de contentstrategie. Advies over hoe je dit kunt inzetten? Bekijk hier meer over onze aanvullende diensten!

Virtual Reality zie je steeds meer op events voorbij komen. Het gaat veel verder dan alleen een VR-bril. Zo kan je met een 360 graden video je helemaal inleven in de video. Hierdoor zijn mogelijkheden met betrekking tot beleving op je event vrijwel onbeperkt. Daarnaast is het tegenwoordig ook mogelijk om met een 360 graden camera jouw locatie, evenement, expo, etc vast te leggen. Wanneer je met een 360 graden camera jouw evenement hebt vastgelegd kun je een panorama foto op bijvoorbeeld Facebook publiceren of een VR filmpje op YouTube.

Augmented Reality is daarbij ook een trend dat steeds verder wordt doorontwikkeld. De ontwikkelingen op VR gebied gaan erg hard maar daarnaast is tegenwoordig ook Augemented Reality erg populair. Wat is nou precies AR? En hoe kan je dit toepassen op jouw event? AR is een techniek waarbij je de werkelijkheid ziet en over deze werkelijkheid wordt een digitaal laagje geplaatst. Door je Google Glass of het scherm van bijvoorbeeld je Ipad kun je een spreker digitaal toevoegen en wordt over de werkelijkheid heen geplaatst. De spreker hoeft dan niet live aanwezig te zijn op het evenement maar kan wel gezien worden in de reële wereld door het publiek.

Mixed Reality is de laatste ontwikkeling in dit rijtje. Bij MR wordt er een 3D laag in de werkelijke wereld geplaatst. Hoe kan dat worden toegepast op jouw event? Er kunnen bijvoorbeeld grafieken worden getoont op het podium of een maquette in 3D. Of het nieuwe bedrijfspand bekijken op de beursstand? MR maakt het mogelijk!

Beacons, je hebt er waarschijnlijk al wel eens van gehoord. Het gebruik ervan is hot in de eventbranche en het is een heel gemakkelijke manier om info te sturen op je event. Hoe werken beacons? Beacons zijn kleine zendertjes die je op verschillende plekken in de ruimte kan plaatsen. Beacons kunnen door middel van bluetooth signalen naar smartphones sturen. Zo kan je bij de ingang een beacon plaatsen om je gasten welkom te heten en een plattegrond te delen. Wanneer het publiek plaats neemt voor een sessie, lezing, congres, etc en nog moeten wachten tot de spreker op het podium komt kan een bacon vast wat info sturen over de spreker. Bij het foodplein kan de beacon aangeven bij welke tentjes je vega, vegan, glutenvrij, etc kan eten. Een beacon kan dus alles met je publiek aan info of leuke weetjes delen. Wel heel belangrijk dat je Bluetooth aanstaat! En door de koppeling te maken tussen smartphones en bluetooth komen we bij het volgende. Want besef wordt ook steeds belangrijker in de eventbranche: met alle toepassingen zoals smalbadges, NFC, interactie, bluetooth en scanners laten we gegevens achter. Een event is de plek waar bezoekers bewust of onbewust hun data achterlaten. Hiermee verzamel je veel waardevolle informatie die je weer kunt inzetten bij het organiseren en opzetten van een volgend event.

Naast de hierboven besproken nieuwe tech trends zie je natuurlijk ook de bekendere onderdelen nog terugkomen zoals de trend om op socials vast te leggen! Uitgebreide verslagen maken van ons dagelijks leven, de restaurants waar we eten, de vakanties die we beleven en nog veel meer zit inmiddels in bijna ieders systeem. Maar dat niet alleen, ook maken wij uitgebreid verslag van de events die we bezoeken. En deze verslagen worden gedeeld op onze privé social account met (vele) volgers. Over het algemeen is het bereik van een privé account groter dan van een bedrijfsaccount. Daarnaast is ook de waarde van de gedeelde verslagen groter. De verslagen die jouw bezoekers plaatsen zijn daarom erg waardevol! Probeer zoveel mogelijk deze actie te stimuleren en te faciliteren. Hoe? Hier hebben wij leuke en interessante mogelijkheden voor!

Leuk en effectief is de ‘selfiespot’. Selfies zie je aldoor op social media en zijn niet meer weg te denken uit het persoonlijk leven van je bezoekers, dus ook niet op jouw event! Met een selfiespot geeft je de bezoeker op een leuke manier de mogelijkheid om een herinnering vast te leggen. Wellicht wel met collega’s of wie weet kennissen die ook aanwezig zijn op het event. De selfie wordt steeds meer het visitekaartje van een event. Daarom is het verstandig om een selfiespot te creëren op het event en daarbij goed na te denken over de omgeving, je kunt logo’s toevoegen die voor jou interessant is om te verspreiden via diverse social media kanalen. De selfiespot kan je op verschillende manieren invullen. Ideeën: ballonnen met het logo erop gedrukt, een fotoframe of een 3D selfie!

Naast een selfiespot zie je ook steeds meer GIFboots op events. GIFjes zijn korte animaties die zichzelf weer herhalen. GIFjes zijn op dit moment heel hip en niet meer weg te denken van bijvoorbeeld Instagram. Het is dus zeer interessant om daarop in te spelen op jouw event! De gast wilt natuurlijk ook graag de GIFjes ontvangen. Dat kan als de gasten op jouw event hun nummer of mailadres invoeren. Dan ontvangen ze gelijk een sms of een mailtje met daarin een link naar een custom webgallery. Vanaf dat moment kan het GIFje gedeeld worden op social media kanalen, zowel privé als zakelijke accounts. Dit zorgt voor publiciteit en daarnaast ook nog voor extra data!

Daarnaast spreken we er al jaren over, maar komend jaren ga je het echt zien: jouw gast als eindregisseur van je evenement. C2B, Crowdsourcing, Crowdshaping. In allerlei vormen ga je jouw gasten betrekken bij de eindregie. Je kan de gasten betrekken bij het kiezen van sprekers, de vragen die zij willen stellen aan de spreker online laten invoeren (link andere artikel) en natuurlijk post laten maken op hun social media kanalen. Als je het aandurft om de regie in de handen van je gasten te leggen, zul je zien dat jouw event vooral ingericht wordt om contacten te leggen en om kennis te delen! Kortom technologie is niet meer weg te denken uit zowel ons privé-leven als uit eventbranche. Met de bovenstaande tools kun je jouw bezoekers verrassen en ze nog meer betrekken bij jouw event!

Wil je meer advies over technologische toepassingen op jouw event? Wij informeren en adviseren je graag. Bel ons gerust op 030 304 00 25. Geen tijd om even te bellen? Je kan natuurlijk ook altijd een mail sturen naar info@sprekershuys.nl.