Eerste hulp bij het boeken van een spreker!

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Microfoon liggend op laptop op grijze bank

Eerste hulp bij het boeken van een spreker!

Wanneer je een evenement organiseert, is het niet altijd vanzelfsprekend om een spreker of dagvoorzitter in te huren. Dit doe je alleen als het echt van toegevoegde waarde is binnen jouw programma. Informeren, inspireren, boeien en binden, maar ook motiveren, entertainen en soms zelfs ontroeren is wat een goede spreker of dagvoorzitter jouw publiek kan bieden. Een goede spreker of dagvoorzitter kan dit door de kennis die hij of zij in huis heeft, een heldere visie, maar ook door ervaring en persoonlijkheid. Maar hoe weet je nou wie de juiste spreker of dagvoorzitter is voor jouw evenement?

Direct raak!

Bij het organiseren van een evenement moet je natuurlijk allerlei stappen uitwerken, maar denk als eerste goed na over het doel van het evenement. Waarom organiseer je het evenement en wat wil je met het evenement bereiken? Organiseer je het evenement om een bepaalde boodschap over te brengen, een (nieuw) product te lanceren, je medewerkers een fijne dag te bezorgen of om je imago te versterken? Daarnaast is het goed om na te denken over het traject van je evenement. Wil je jouw doel bereiken door één centraal evenement of wordt het een langer traject waarbij het evenement slechts een onderdeel is?

Belangrijk is het om het doel van het bedrijf te weten zodat je vervolgens kunt ingaan op wat je ervoor nodig hebt om het doel te bereiken. Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan en niet altijd is het even duidelijk wat het doel precies is. In dat geval is het lastig om kaders aan te brengen. Op zulke momenten kun je de toegevoegde waarde van een ervaren sprekersbureau gebruiken. Het Sprekershuys kan je helpen duidelijk te krijgen wat je als bedrijf wilt bereiken door met je mee te denken en door de juiste vragen te stellen waardoor je samen inzicht krijgt. Dit inzicht kan vertaald worden in een passend programma voor je evenement met daarin de juiste sprekers en dagvoorzitter opgenomen.

Je doet het voor…

Als je een evenement organiseert is het van belang om te weten wie je doelgroep is. Wie worden er uitgenodigd op je evenement? Wanneer je helder hebt wie er op je evenement komt is het belangrijk om te kijken naar wat je de doelgroep kan bieden: waarom is het voor hen interessant om naar het evenement te komen? Daarnaast is het belangrijk om na te gaan wat je doelgroep op je evenement komt doen: kennis vergaren, netwerken, inspiratie sessies volgen, etc? Denk daarnaast er ook goed over na hoe je doelgroep tegenover het onderwerp van je evenement staat. Tip! Maak een persona. Met een persona krijg je duidelijkheid in wie jouw doelgroep is, waar hun interesse liggen, etc. Op deze leuke en creatieve manier maak je het weer een stukje makkelijk voor jezelf om je doelgroep in kaart te brengen.

En dan … De verwachting.

Wanneer je weet wat het doel is van je evenement en je je hebt verdiept in je doelgroep, is het van belang om goed te kijken hoe je de juiste doelgroep kunt bereiken. Een spreker of dagvoorzitter kan hierbij aan bijdragen. Hoe? Door het overbrengen van de juiste boodschap. Zo kun je je evenement naar een hoger niveau tillen. Het is erg belangrijk om vanuit het doel dat geformuleerd is duidelijk te verwoorden wat de verwachting is van de spreker of dagvoorzitter. Een contactmoment tussen de organisator(s) en spreker of dagvoorzitter voor het evenement is daarom van cruciaal belang.

Wanneer er een contactmoment is gepland tussen organisator(s) en spreker of dagvoorzitter is het van belang dat hij of zij op de hoogte is van de inhoud van het programma. Heb je moeite met de inhoud van je programma? Maak dan gebruik van de expertise van een ervaren sprekersbureau en bespreek de opbouw van het programma zodat het publiek geboeid blijft gedurende het evenement. Een sprekersbureau kent haar sprekers en dagvoorzitters en kan adviseren waar in het programma een spreker het beste tot zijn recht komt. Een dagvoorzitter kan ervoor zorgen dat moeilijke delen worden afgewisseld met luchtige onderwerpen en presentaties afgewisseld worden met bijvoorbeeld een interview, energizer of paneldiscussie. Hierdoor zal een programma ontstaan dat afwisselend is en waar men gedurende het gehele evenement geboeid en geconcentreerd blijft.

Een goede match tussen spreker en / of dagvoorzitter en evenement ontstaat dus door goed in kaart te brengen wat het doel is van het evenement, te achterhalen wie de doelgroep is en door duidelijk te formuleren wat je verwacht van de spreker en / of dagvoorzitter. Veel succes met het vinden van jouw perfect matchende spreker of dagvoorzitter, wij denken graag met je mee! Chat, WhatsApp, mail of bel ons :) Een keer een kop koffie komen drinken? Je bent altijd welkom!