Even voorstellen: Jeroen Baardemans

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Jeroen Baardemans aan het presenteren bewegend met handen in blauw pak op podium

'Als je achter je eigen keuze staat, is het altijd de juiste keuze.'

Even voorstellen.....

Wie ben je?
Jeroen Baardemans: Communicatiestrateeg, dagvoorzitter en presentator. Ik help bedrijven met het vertellen van hun verhaal en adviseer senior management op strategische communicatievraagstukken, presentaties en mediaoptredens. Daarnaast Al 10 jaar een veelgevraagd dagvoorzitter en
presentator bij events, video’s en online producties. Ik ben 37 jaar, getrouwd en trotse vader van de olijke zesjarige tweeling Casper en Ties. Dol op sport (kijken!), Ajax én NAC, Breda, Whisky en Babi Pangang. In willekeurige volgorde.

Over welke vakgebieden spreek/ presenteer je?
Change, Agile, Leadership Communicatie, Employee Advocacy, Reputatiemanagement, PR & Mediarelaties en Crisiscommunicatie. Anders gezegd:
hoe vertel je je verhaal en vooral: hoe zorg je dat jouw verhaal de meeste impact maakt bij jouw doelgroep.

Kan je kort wat over je carrière vertellen?
Op de middelbare school raakte ik verknocht aan toneelspelen. Even getwijfeld om auditie te doen voor de Toneelacademie, maar toch maar ‘gewoon’ rechten gaan studeren in Maastricht. Na 2 jaar geswitched naar European Studies en stage gelopen op de Ambassade in Washington. In plaats van te solliciteren bij Buitenlandse Zaken, na mijn studie in 2006 een plekje bemachtigd in het management traineeship van ING. Begonnen bij de Postbank, en na 4 jaar marketing begonnen bij PR & Woordvoering ING Nederland. In de jaren daaropvolgend in Nederland verschillende managementrollen vervuld en verantwoordelijk geweest voor change, corporate en interne communicatie, social media en was ik in België verantwoordelijk voor corporate communicatie.

Na 12 jaar ING besloot ik om invulling te geven aan mijn passie voor communicatie en presenteren en mijn eigen bureau te starten: KOROKI Communications. Inmiddels ben ik aan de slag als Head of Communications bij MediaMarkt Nederland en help ik daarnaast ook anderen met het vertellen van hun verhaal.

Wat je voor een klant kan betekenen?
Ik kom niet om vragen van een kaartje te lezen en weer te vertrekken. Want met mijn uitgebreide communicatie expertise denk ik ook graag mee over de inhoud van het event. Wat is het verhaal dat je wil vertellen en hoe kan de opbouw, setting en content van het event daar aan bijdragen. Moet je de CEO laten speechen of is een interview een betere vorm? En misschien zijn er ook nog andere middelen om jouw verhaal nog meer impact te laten maken? En met ruim 10 jaar ervaring bij ING heb ik een heel goed gevoel bij de dynamieken binnen een grote corporatie en voel ik snel aan wat er in de organisatie speelt. Ik kan met iedereen op alle niveaus een inhoudelijk maar ook prettig gesprek voeren.

Waarom vind je op het podium staan zo leuk?
Als dagvoorzitter en presentator heb je een sleutelrol bij het succes van de dag. Maar tegelijkertijd gaat het niet om mij, maar om het publiek en de gasten. Zij zijn degenen waar het om draait. En gedurende de dag zijn er vele momenten waar ik van geniet. De gespannen spreker laten ontspannen door een onverwachte openingsvraag te stellen. Het publiek echt onderdeel uit te laten maken van de dag door steeds de interactie op te zoeken. ‘Aha-momenten’ te zien bij het publiek door dingen samen te vatten en verbanden te leggen tussen de verschillende keynotes. Te improviseren en je te laten leiden door wat er gebeurt, zonder de rode draad uit het oog te verliezen. En natuurlijk het applaus bij de afsluiting en de lachende gezichten bij de borrel na het event: het bewijs dat het publiek een goede en leuke dag heeft gehad. Dát zijn de moment waar het om gaat.

Wat kan het publiek met jouw verhaal?
De mooiste feedback die ik kan krijgen is dat gasten in de zaal aangeven dat ik mezelf ben geweest, anderen heb laten shinen en op inhoud het publiek met het verhaal van de dag tussen de oren naar huis heb laten gaan. Dát is waar ik iedere dag voor ga.

Leuk feitje/weetje over jezelf:
Als ik een andere carrière zou moeten kiezen zou ik de campagneleider van Obama (geweest) willen zijn, óf vrachtwagenchauffeur, óf de man in het
leeuwenpak die het publiek in de Arena mag vermaken bij een wedstrijd van het Nederlands elftal. Ook kun je mij dag en nacht wakker maken voor Babi Pangang of worstenbroodjes. En verder noemen mijn vrienden me vaak ‘Baard’, maar dat kan onmogelijk op fysieke eigenschappen gebaseerd zijn.

Duivelse dilemma’s

Spreker of dagvoorzitter?
De dagvoorzitter die sprekers echt helpt om meer impact te maken met hun verhaal

Ondernemen of leiderschap?
Leiderschap.

Sport of whisky?
Whisky. Maar een biertje tijdens het sport kijken;)

Werken of vrije tijd?
Werken

Ochtend of avond?
In de ochtend ben ik het scherpst op de inhoud. Maar ik maak ook gemakkelijk lange dagen;)

Meer weten over Jeroen als spreker of dagvoorzitter? Bekijk hier zijn profiel!