Deel dit artikel...

Sprekershuys staat als een huis: interview van Event Inspiration met Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Het Sprekershuys team blij staan in een park

Dit jaar viert Sprekershuys haar 10 jaar jubileum en heeft ze een belangrijke plek verworven in de wereld van sprekersbureaus. Sterker nog, het bedrijf is opgericht uit frustratie vanwege de beperkte opties een decennium geleden. Hmmm, daar herkennen wij ons wel in.

Tijd om een bezoek te brengen aan het vijftien medewerkers tellende kantoor om mede-eigenaar Maartje IJzerman aan de tand te voelen over het ontstaan, de ontwikkeling en de toekomst van ‘t Sprekershuys.

Dit artikel is geschreven door onze partners van Event Inspiration en verscheen eerder op hun website.



Gefeliciteerd met het jubileum. Hoe is het tien jaar geleden ontstaan?

“Mijn partner Crijn zat destijds bij enkele businessclubs en daar werden wel eens sprekers geboekt voor hun bijeenkomsten. Hij kwam er echter achter dat er totaal geen transparantie was met veel wisselende prijzen. Na marktonderzoek kregen we bevestigd dat er geen sprekersbureau was dat online sterk vertegenwoordigd was. Toen zijn we dat zelf gaan opzetten, op een frisse en vooral toegankelijke manier. Minder zakelijk en hard.”

Een stoere ontwikkeling.

“Het was learning on the job. We waren ‘the new kid on the block’. Een challenger in de markt. Maar we deden alles vooral vanuit een hoge mate van bevlogenheid. Toen we ons kantoor in de Werkspoorkathedraal vestigden, kregen we uit eerste hand bijna dagelijks inzicht in wat organisaties op hun events voor sprekers boeken. Vaak werd die geboekt op basis van de naam, maar werd niet gekeken of hij of zij ook goed aansluit bij het thema van het event. Daar zijn we ons in gaan specialiseren en dat heeft duidelijk gezorgd voor een mooie groei. We waren - en zijn - erg informeel en toegankelijk. Daarnaast zijn we altijd transparant over de prijzen. Als de spreker ervoor open staat, communiceren we de gages, of vanaf gages, op onze site.”


Hoe hou je deze cultuur binnen de organisatie vast?

“We zijn inmiddels met vijftien personen op kantoor. Ieder van hen heeft een bepaald DNA in hun bloed; een voorliefde voor evenementen en de drang opdrachtgevers daarbij te helpen. We voelen als team een enorme passie en gedrevenheid om te helpen en hebben daarbij bovengemiddeld veel contact. Daar kiezen we bewust voor, ook al kost ons dat tijd en daarmee geld. We focussen echt op aandacht, aan opdrachtgevers en sprekers. Het hele team houdt elkaar hier alert op.”

Betekent dat ook exclusiviteit voor jullie spreker?

“Daar geloof ik niet in. Dan denk je niet vanuit het belang van jouw talent. Zoals ik het beste voor mijn opdrachtgevers wil, zo wil ik ook het beste voor de sprekers. Ik geloof in mijn eigen kracht, dus ik wil dat zo’n spreker overal moet kunnen staan.”

Heeft dat tot gevolg dat je oneindig veel sprekers promoot?

“Zeker niet. We zitten nu rond de 300+ sprekers in ons bestand en dat zal ook in de toekomst zo blijven. In al deze sprekers geloven wij én we kunnen voor hen goede online marketing bedrijven. Daarin verschillen we ook van andere bureaus. Ten gunste van opdrachtgevers, want je wilt zeker weten dat je de perfecte match hebt tussen aanvraag en spreker. Hoe blijf je van 1.000+ sprekers van alle ontwikkelingen op de hoogte?”

Hoe hebben jullie de corona periode ervaren?

“Wat mij vooral is bijgebleven is dat onze werkwijze steeds beter werd opgepikt. Voor corona zeiden we al dat het slim is sprekers bij het voor- en natraject te betrekken. Zo verspreid je de content en beklijft de boodschap beter. Het kwam in de periode voor corona niet echt van de grond, want opdrachtgevers vonden ‘dat online’ een beetje spannend. Tijdens de pandemie werd online inzet echter noodzakelijk. Het gebruik van podcasts en online events steeg. Op dat moment hebben we ook besloten een eigen studio op te richten: Studio Werkspoor. Nu, na corona, wordt via meer verschillende media de doelgroep bereikt voor, tijdens en na het event. Dat verstevigt de boodschap van sprekers en zorgt ervoor dat de inhoud beter beklijft en dus dat je meer waarde kunt leveren als organisator. Ik ben blij dat dat wel een positief gevolg is van de verder nare periode.”

Wat is de stip op de horizon?

“Ik focus mij echt op het zo goed mogelijk inzetten van de verschillende talenten in ons team. Dat heeft ons inmiddels twee andere labels opgeleverd: Studio Werkspoor en You Agency, een managementbureau dat presentatoren, sprekers en dagvoorzitters ondersteunt en begeleidt bij het opzetten van hun personal brand. Tel daarbij op de constante groei en ontwikkeling van ‘t Sprekershuys en dan kijk ik vol vertrouwen naar de toekomst. Zeker nu we merken dat opdrachtgevers steeds beter nadenken over de strategie van hun evenementen. Dan zijn wij het juiste sprekersbureau om hen te helpen.”

Als laatste; posterboy of ‘onbekend, maar ijzersterk’?

“Wij focussen op inhoud. Daar scouten we ook op bij de zoektocht naar nieuw talent.. Ik stel vele malen liever een onbekende spreker voor waarvan ik zeker weet dat die gasten raakt met zijn of haar verhaal, dan dat je voor een gelikte naam gaat. Natuurlijk, die hebben wij ook en goede onbekende sprekers worden vanzelf ‘beroemd’ in onze wereld. Maar inhoud staat altijd voorop.”

Sprekershuys staat als een huis. Op naar de volgende 10 jaar!

Terug naar overzicht

Laatst gewijzigd 22 november, 14:38
Deel dit artikel...