Spreken op een online event? Marijke Roskam deelt haar waardevolle tips!

Daniëlle profiel
Door Daniëlle
11 januari
Marijke Roskam

Waar moet je als spreker allemaal aan denken bij een online event? Dagvoorzitter Marijke Roskam vertelt het je graag.

Tips voor sprekers van… Marijke Roskam

Veelgevraagd dagvoorzitter Marijke Roskam heeft al talloze online events mogen hosten. Wij vroegen haar het hemd van het lijf: welke tips heeft zij voor haar collega-sprekers wanneer het aankomt op online evenementen?

Allereerst… het oog wil ook wat. Welke tips heb jij op het gebied van presentatie en beeld?

Dat begint al ’s ochtends (of de avond ervoor) wanneer je voor je kledingkast staat. Wat trek je aan? Wat in real life een geweldige outfit kan zijn, kan op beeld juist minder goed overkomen. Mijd streepjes, ruitjes en stipjes en ga ook niet voor harde kleuren of contrasten. En ook voor de mannen: een poedertje kan geen kwaad. Het ziet er vaak net mooier uit op beeld. Neem je het dagvoorzitterschap op vanuit je eigen huis? Test van te voren het beeld, kijk of er voldoende licht is, of de stand van de laptop of camera juist is en of je goed uitkomt op beeld.

Een goede voorbereiding dus qua looks en beeld. Welke tips heb je verder als het aankomt op voorbereiding?

Een online event biedt minder ruimte voor spontaniteit. Bij fysieke events ontmoet je elkaar van te voren op locatie en kun je even sfeerproeven en afstemmen, dat gaat bij een online event niet. Bespreek daarom met de opdrachtgever alle verwachtingen. Is er tijdens het spreken interactie met de deelnemers, of pas achteraf? Test hoe lang je presentatie duurt en check met de opdrachtgever of het formaat en bestandstype het juiste is. Hoe bedien je de slides? En heb je een afkijkscherm? Als er een technische partij is, is het fijn om een doorloop of repetitie te plannen.

Bij een online event is het een grotere uitdaging om de aandacht van de kijkers vast te houden. Hoe houd jij de kijkers betrokken en geboeid?

Laat ten eerste merken dat je je bewust bent van alle kijkers/deelnemers online. Neem mensen mee in je spoorboekje: wat ga je vertellen en in welke onderdelen? Zorg daarnaast dat je beeldend vertelt, met voorbeelden en beschrijving. Vermijd jargon en lange zinnen. Blijf niet hangen in analyses (wat we zien is...) maar schets handelingsperspectief (wat we met elkaar zouden kunnen doen is…). En onmisbaar: zorg voor een energieke houding en toon, dan zijn mensen ontvankelijker voor je boodschap.

Tot slot: wat moeten sprekers écht niet vergeten?

Eigenlijk is het een combinatie van de bovenstaande tips: presentatie, voorbereiding en heel bewust alle deelnemers betrekken. Vergeet tot slot je non-verbale communicatie niet; soms blijf je in beeld (in de brede shots) wanneer iemand anders aan het woord is.

Anouk verbinder & marketing manager Sprekershuys (1)
Marijke Roskam boeken voor jouw online event?