Doelstelling bepalen van je online event

Doelstelling bepalen van je online event

Een online evenement organiseren met een heel duidelijk doel voor ogen is belangrijker dan ooit nu evenementen voornamelijk digitaal plaatsvinden. De spanningsboog van je bezoekers is korter als ze voor een scherm zitten, het programma zal daarom online ook korter zijn en dus zul je nog scherper moeten zijn op wat je precies wilt overbrengen.

Maar waarom organiseer je jouw online event? En hoe zorg je ervoor dat je je boodschap goed overbrengt om zo het gewenste resultaat te bereiken? Dat is waar je moet beginnen. In dit artikel geven we tips voor het opstellen van je doel en bijbehorende doelstellingen en het opzetten van een bijpassende strategie.

Om je een idee te geven van soorten doelen hebben we een paar concrete doelen op een rij gezet. Voorbeelden van doelstellingen:

Je kunt doelstellingen onderverdelen in een aantal pijlers

  • Gedragsverandering
  • Kennis overbrengen
  • Product verkopen
  • Verbinden/ netwerken
  • Je bezoekers inspireren en motiveren

Een online event is een deel van je gehele strategie

Een (online) event staat niet op zichzelf. Het is geïntegreerd in je online strategie. Wellicht stonden er fysieke evenementen op de planning die niet meer in de huidige vorm door kunnen gaan. Een online event kan de oplossing zijn. Ook hier kun je slim gebruik maken van het voor- en natraject. Op deze manier verspreid je de contactmomenten over een langere periode. Als je doel bijvoorbeeld gedragsverandering is, is dit zeker aan te raden.

Meetbaar doel

In onze huidige maatschappij is het mogelijk om heel veel te kunnen meten. En dat willen we ook, bijvoorbeeld op het gebied van marketing. Denk aan Adwords campagnes, waar (veel) geld in gestoken wordt, maar ook de optimalisatie van je website en social campagnes. Je kunt elke klik, link, afbeelding en tekst exact meten en daarop inspelen. Met een online event kun je tijdens het event zelf ook precies alles meten. Wie kijken er, wanneer haken mensen af, hoeveel mensen dragen bij aan de interactie?

Het is aan te raden om je doelstelling SMART te formuleren. Zo weet je zeker dat je geen stappen vergeet en zo weet je precies of je doelstellingen behaald zijn (of niet).

  • Specifiek - Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel - Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
  • Realistisch - Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Doelgroep

Wie is je doelgroep, waar hebben zij behoefte aan en hoe kun je hen bereiken?
Als je communicatie niet aansluit bij je doelgroep ga je je gestelde doelen waarschijnlijk niet halen. Je doelgroep hangt nauw samen met je doelstelling.

Uitvoering van je doelstelling

Je kunt de doelstelling op de dag van je event uitvoeren maar je kunt het ook in een communicatietraject gieten.
Mensen hebben behoefte om samen te komen, verhalen te delen en een fijne tijd te hebben. Dit kan uitstekend bij een online event. Houd er dus rekening mee in je programma.