Doelstelling bepalen van je online event

Doelstelling bepalen van je online event

Een online evenement organiseren met een heel duidelijk doel voor ogen is belangrijker dan ooit, nu evenementen voornamelijk digitaal plaatsvinden. De spanningsboog van je bezoekers is korter vanachter hun scherm. Het programma zal daarom online korter zijn en dus is het wenselijk nóg scheper te zijn, op wat je precies wilt overbrengen.

Waarom organiseer je jouw online event? En hoe zorg je ervoor dat je jouw boodschap goed overbrengt om zo het gewenste resultaat te bereiken? Dat is waar je moet beginnen. In dit artikel geven we tips voor het opstellen van het doel, de bijbehorende doelstellingen en het opzetten van een passende strategie.

Het Sprekershuys kan een adviserende of ondersteunende rol vervullen als het gaat om de organisatie van jouw online event of webinar. We koppelen de juiste partijen aan elkaar en we denken inhoudelijk mee om er voor te zorgen dat alle doelen worden bepaald en het event een succes wordt.

Om je een idee te geven van soorten doelen hebben we een paar concrete doelen op een rij gezet. Voorbeelden van doelstellingen:

Je kunt doelstellingen onderverdelen in een aantal pijlers:

  • Gedragsverandering
  • Kennis overbrengen
  • Product verkopen
  • Verbinden/ netwerken
  • Je bezoekers inspireren en motiveren

Een online event is een deel van je gehele strategie

Een (online) event staat niet op zichzelf. Het is geïntegreerd in je online strategie. Wellicht stonden er fysieke evenementen op de planning die niet meer in de huidige vorm door kunnen gaan. Een online event kan de oplossing zijn. Ook hier kun je slim gebruik maken van het voor- en natraject. Op deze manier verspreid je de contactmomenten over een langere periode. Als het doel bijvoorbeeld gedragsverandering is, is dit zeker aan te raden.

Meetbaar doel

In onze huidige maatschappij is het mogelijk om heel veel te kunnen meten. En dat willen we ook, bijvoorbeeld op het gebied van marketing. Denk aan Adwords campagne, social campagens en de optimalisatie van websites. Je kunt elke klik, link, afbeelding en tekst exact meten en daarop inspelen. Met een online event is het mogelijk alles meetbaar te maken. Wie kijken er, wanneer haken mensen af, hoeveel mensen dragen bij aan de interactie?

Het is aan te raden om jouw doelstelling SMART te formuleren. Zo weet je zeker dat je geen stappen vergeet en weet je precies of je doelstellingen behaald zijn (of niet).

  • Specifiek - Is de doelstelling eenduidig?
  • Meetbaar - Onder welke (meetbare/observeerbare) voorwaarden of vorm is het doel bereikt?
  • Acceptabel - Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management?
  • Realistisch - Is het doel haalbaar?
  • Tijdsgebonden - Wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

Doelgroep

Wie is je doelgroep, waar hebben zij behoefte aan en hoe kun je hen bereiken?
Als je communicatie niet aansluit bij je doelgroep ga je je gestelde doelen waarschijnlijk niet halen. Je doelgroep hangt nauw samen met je doelstelling.

Uitvoering van je doelstelling

Je kunt de doelstelling op de dag van je event uitvoeren maar je kunt het ook in een communicatietraject gieten.
Mensen hebben behoefte om samen te komen, verhalen te delen en een fijne tijd te hebben. Dit kan uitstekend bij een online event. Houd er dus rekening mee in je programma.

Ben je benieuwd hoe het Sprekershuys jou kan ondersteunen in de organisatie van een online event of webinar? Neem hier contact op, we denken graag met je mee!