Sprekershuys logo

Ben jij al 15 minuten beroemd geweest?

Maartje Ijzerman
Door Maartje
03 maart
Ben van den Burg nu boeken als spreker bij Sprekershuys

De kunst opent werelden die we met onze dagelijkse zintuigen niet kunnen bevatten. Want kunstenaars openbaren de richting waar de wereld naartoe gaat.

‘Maybe to be powerful is to be fragile’

Ik begreep nooit dat ik tijdens mijn MBA op de Erasmus Universiteit leerde dat je als bedrijf moest zoeken naar een onderscheidend vermogen, terwijl we allemaal hetzelfde leerden. Uit dezelfde boeken, van dezelfde professoren. Zeg ik marketing dan zeggen jullie Philip Kotler. Zeg ik strategie dan zeggen jullie Peter Ducker. Zeg ik changemanagement dan komt John Kotter als eerste naam bovendrijven. Vervolgens lezen we allemaal Stephen Covey met zijn effective people en kan natuurlijk Malcom Gladwell niet in dit rijtje ontbreken. Maar als we dan allemaal dezelfde verhalen lezen en naar dezelfde verhalen luisteren, hoe onderscheiden we ons dan?

Je ziet hetzelfde bij sprekers voor een groep. Velen vertellen een persoonlijk verhaal, meester hoe goed ze zelf zijn geworden. Wellicht amusant om te horen, maar als luisteraard heb je er inhoudelijk niets aan. Anderen geven tips hoe je goed kunt worden. Dat kan ook amusant zijn, maar als luisteraar moet je natuurlijk je eigen tips verzinnen en niet die van een ander opvolgen.

De vraag blijft vervolgens openstaan hoe creëer je je eigen businesstips? Om daar achter te komen, citeer ik de schrijver G.K. Chesterton aan: “I owe my success to having listened respectfully to the very best advice, and then going away and doing the exact opposite.” Wellicht moet je niet precies de andere kant kiezen. De kern van wat hij vertelt, snijdt echter wel hout. Anders tegen de wereld aankijken dan de massa doet.

Ik kom vervolgens bij kunstenaars uit. De kunst opent werelden die we met onze dagelijkse zintuigen niet kunnen bevatten. Want kunstenaars openbaren de richting waar de wereld naartoe gaat. Twee voorbeelden: Andy Warhol vertelde ons in de jaren zestig van de vorige eeuw dat we in de toekomst allemaal 15 minuten beroemd zouden worden. Hij kreeg gelijk. De huidige kunstenaar Ai Weiwei zei onlangs: ‘maybe to be powerful is to be fragile. ’Dat zou zomaar een onderscheidend vermogen in de toekomst kunnen zijn.

Geschreven door: Ben van der Burg

Cookiemelding

Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Deze functionele cookies zorgen ervoor dat je de website correct kunt weergeven en gebruiken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Statistieken

Een goede website is nooit af! We proberen iedere dag de websitebezoeker een betere ervaring te bieden. Met de cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen! De gegevens worden anoniem verzameld, maar geven ons wel het inzicht wat nodig is om iedere dag weer een betere website te maken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Marketing

Deze cookies gebruiken wij om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die passen bij de behoeftes van de individuele bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan Google advertenties of Social media advertenties. Wil je weten om welke cookies het precies gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld