Blog | Het belang van interactie tijdens je event!

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Publiek van event met een rode bal en blauwe bal

Interactie is een manier dat ervoor zorgt dat je het publiek op verschillende manieren laat participeren. Door participatie laat je het publiek betrokken voelen. Ze leveren op die manier namelijk een bijdrage aan de lezing/ presentatie. Maar hoe creëer je interactie?

Het belang van interactie tijdens je event!

Een evenement heeft allerlei ingrediënten nodig om er een perfecte dag van te maken. Één van de belangrijkste ingrediënten bij een lezing of presentatie is interactie! Interactie tussen het publiek, de sprekers en de dagvoorzitter maakt een dag. Het creëren van interactie tussen publiek en de mensen die op het podium staan is de manier om de aandacht bij het publiek vast te houden en het energie level op pijl. Door de juiste balans te vinden tussen zenden en ontvangen wordt het publiek meer betrokken en wordt de boodschap van de lezing effectiever overgebracht op het publiek. Bij lezingen waar enkel het zenden centraal staat, is het lastiger voor het publiek om de concentratie erbij te houden en verschuift de focus al snel naar andere zaken. Interactie is dus een ingrediënt die nodig is voor een onvergetelijke lezing!

Interactie is een manier dat ervoor zorgt dat je het publiek op verschillende manieren laat participeren. Door participatie laat je het publiek betrokken voelen. Ze leveren op die manier namelijk een bijdrage aan de lezing/ presentatie. Maar hoe creëer je interactie?

Meerkeuzevragen

Je wilt natuurlijk als organisatie dat je evenement aanslaat bij het publiek. Dat doe je door een relevant onderwerp aan te snijden. Bij een relevant onderwerp blijft je publiek scherp. Om erachter te komen welke onderwerpen het publiek aanspreekt kun je natuurlijk verschillende technieken gebruiken. Maar tegenwoordig heb je ook leuke moderne technieken hiervoor. Het publiek kan dan allemaal real-time zijn antwoord geven waardoor je je presentatie voort kan zetten met onderwerpen dat het publiek interessant vindt. Zowel het participeren als de informatie is belangrijk in deze vorm van interactie.

Laten we een spelletje doen!

Een andere manier leuke manier om het publiek enthousiast te houden tijdens de lezing/ presentatie is een quiz verwerken. Wanneer je een competitie verwerkt op een leuke manier houdt je de aandacht van het publiek erbij. Want laten we eerlijk zijn…. Wanneer er wat valt te winnen wordt alles toch net even interessanter. Ook voor het afnemen van quizen heb je moderne technieken. Je voert online vragen in en het publiek kan real- time antwoorden op bijvoorbeeld telefoon of tablet. De antwoorden geven ook weer bij de spreker aan wat de gemiddelde kennis van het publiek is en waar je als spreker op in kan spelen.

Open vragen

Aan het einde van een meeting of presentatie zijn er vaak veel vragen vanuit het publiek, maar niet iedereen durft op te staan en een vraag te stellen. Daarvoor zijn er handige tools waarmee je publiek via hun smartphone of tablet vragen kunnen indienen bij de spreker. Omdat je anoniem vragen kan stellen aan de spreker, worden er waarschijnlijk meer vragen gesteld die zonder het gebruik van deze tool waarschijnlijk niet gesteld zouden worden. Als spreker of organisator moet je hiervan bewust zijn, dan kan je vooraf ervoor kiezen om wel of geen gebruik te maken van deze tool.

Let’s Vote!

Meten is weten! Een snelle en effectieve manier om gegevens te verzamelen en trends onzichtbaar te maken is door het publiek te laten stemmen. Op deze manier heeft de spreker direct inzicht in de mening van de groep. Als spreker houdt je de regie, maar door het publiek te laten stemmen laat je zien dat hun mening telt! Je kunt het zien als een real-time enquête tijdens de lezing/ presentatie.

Om gemakkelijk interactie te creëren bij een event, bijeenkomst of training, bieden wij van het Sprekershuys de tool Mentimeter aan. Mentimeter is een gebruiksvriendelijke presentatie- software waarmee je interactie tussen publiek en spreker maakt. Mentimeter is op verschillende manieren inzetbaar. In de tool zit een ‘audience response system’ wat het publiek de mogelijkheid geeft zijn of haar stem te laten horen. Mentimeter toont het resultaat live terwijl het publiek stemt. Het publiek kan stemmen via een smartphone of tablet. De tool biedt verschillende vormen van bovenstaande interactie aan. Door gebruik te maken van de Mentimeter verhoog je het enthousiasme van het publiek en maak je ze meer betrokken bij de presentatie.

Interactie is een belangrijk onderdeel bij een goede presentatie. Maar natuurlijk is er meer voor nodig om een goede presentatie te geven. Professionele sprekers weten met de verschillende technieken, houdingen en intonaties de boodschap juist over te brengen op het publiek. Spreken in het openbaar is een echte kunst! Maar liefste 75% van de mensen vindt het spannend om voor een (grote) groep te spreken. Zelfvertrouwen is dus een belangrijk aspect bij het geven van een goede presentatie. De presentatie moet inhoud en structuur hebben, een goede voorbereiding is daarom van essentieel belang. Met een goede voorbereidingen zorg je ervoor dat je presentatie staat als een huis!

Het Sprekershuys is een eigentijds en innovatief sprekersbureau waar vakkennis, transparantie, persoonlijkheid en meedenken de kernwaarden zijn. De verbinders van het Sprekershuys hebben intensief contact met zowel klanten als huysgenoten en gaan regelmatig mee naar events waar de huysgenoten geboekt worden. Reageren kan via info@sprekershuys.nl.

Heb je hulp nodig om jouw event meer interactief te maken? Het Sprekershuys helpt je graag. Bel 030 304 00 25 of mail naar info@sprekershuys.nl