BLOG | Top 10 (digital) event tools

Daniëlle van der Schoot

Daniëlle van der Schoot

Veel camera- en geluidmensen met apparatuur, een grote lamp en een houten tafel

In deze blog delen we 10 tools om interactie te creëren tijdens een (online) event

Interactief blijven tijdens een (digitaal) event

Je wilt met je evenement natuurlijk ook digitaal de next step maken. Samen met onze preferred suppliers stelden wij de volgende lijst samen van event tools om je bezoekers nog meer te betrekken bij je (online) evenement!

1. Voting-applicaties

Je gasten zijn al betrokken bij het onderwerp van je event of willen er meer over leren. Laat ze hierover meepraten en hun stem uitbrengen over de inhoud! Je kunt bijvoorbeeld een aantal eens/oneens vragen stellen of echt een quiz doen om de kennis van de gasten te testen. Het geeft je waardevolle informatie creëert betrokkenheid. Er zijn verschillende sites en applicaties die dit voor je kunnen doen.

Tips:

  • Laat je publiek stemmen en reageren op de verschillende sprekers.
  • Maak tagclouds of speel een quiz. Resultaten worden direct op het scherm weergegeven!

2. Matchmaking

Breng je bezoekers met elkaar in contact via matchmaking. Door dilemma's of vragen te stellen die de gasten prikkelen verbind je mensen die een bepaalde mening delen aan een workshop, spreker, organisatie of een andere deelnemer, waardoor er gerichte interactie en uitwisseling van ervaringen mogelijk is.

Tips:

  • Laat je gasten voor het event een test met keuzevragen invullen en zet de mensen met soortgelijke antwoorden tijdens het event bij elkaar - of juist niet!
  • Praat met het publiek over de belangrijkste onderwerp, om ze in kleine groepjes te laten overleggen wat hun kijk op het onderwerp is.
  • Bekijk de gastenlijst en probeer bijvoorbeeld mensen die bij elkaar in de buurt wonen of juist heel ver van elkaar af wonen te koppelen. Kijk wel of deze informatie noodzakelijk is om vooraf in te winnen.

3. (Gepersonaliseerde) video

Met een persoonlijke touch laat je een goede ervaring achter bij je gasten. Een video-uitnodiging of after-movie van je evenement kennen we allemaal wel. Door persoonlijke elementen toe te voegen (namen, foto’s, etc.) kun je de bezoeker nog meer verrassen! Als je evenement hier te groot voor is kun je altijd werken met één video en in de begeleidende tekst een persoonlijke aanhef gebruiken, zodat de gasten zich toch persoonlijk benadert voelen.

4. De catchbox

Heb je weer een fysiek event op de planning staan, investeer dan in een catchbox! Laat sprekers rechtstreeks vragen stellen aan het publiek en deze beantwoorden met de gooibare microfoon. Sprekers kunnen direct ingaan op de vraag en ook de gasten kunnen reageren op elkaars vragen. Er zijn hier hele leuke alternatieven voor te verzinnen, zoals een bal die door de zaal gegooid wordt of door gebruik te maken van de spotlight. Zo ontstaat er niet alleen een informele sfeer, maar ook materiaal voor een uniek gesprek met alleen de mensen die aanwezig zijn. Ideaal om de zaal mee in beweging te krijgen!

5. Selfie login

Hoe zorg je ervoor dat iedereen persoonlijk welkom geheten wordt? Met een selfie login! Na aanmelding wordt de naam, foto en een welkomstbericht voor de gast op verschillende schermen getoond.

6. (Social) Media walls

Berichten en foto’s van bezoekers verzamel je op een Wall. Zo bedank je gasten voor hun bezoek aan je event. Wanneer je dit koppelt met je socialmediakanalen geeft dit gasten weer een goede reden om via die kanalen met je te connecten.

6. Gepersonaliseerde digitale programma's

Zorg ervoor dat je een gepersonaliseerde dagprogramma hebt voor je gasten. Stuur ze een overzicht per e-mail of een maak een persoonlijke pagina op je eventplatform waarop gasten kunnen inloggen en alle workshops en lezingen staan waar zij zich specifiek voor hebben ingeschreven.

7. Shake-games

Voeg een spel-element toe aan je event! Zo heb je shake-games waarmee je samen met je gasten een spel te spelen of een digitale fles champagnefles te ontkurken. Een ideale energizer om de zaal letterlijk op te schudden.

8. Photo-booths

Maak voor (bijvoorbeeld) een green-screen een foto, laat de deelnemer de achtergrond kiezen voor hun selfies en geef deze foto direct weer op een mobiele pagina of op de schermen op locatie. Probeer de photobooth zo bereikbaar mogelijk te maken zodat je gasten gedurende het event gebruik van kunnen maken.

9. Campagne op maat

Zit je nu vol met ideeën of ben je op zoek naar een uniek digitaal concept? Wij helpen je samen met onze partners graag met een campagne op maat! Neem vrijblijvend contact met ons op en wij denken graag met je mee!