Deel dit artikel...

De 3 meest voorkomende thema’s op evenementen dit voorjaar

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

...6 minuten leestijd

Publiek kijkend naar iets. Donkerblauwe achtergrond

Inspirerende evenementen houden de maatschappij een spiegel voor. Krachtige sprekers spelen hierop in en bieden een vernieuwend perspectief op vragen die momenteel leven binnen de samenleving. We zien dat de behoefte naar verbinding en impact blijft groeien en dat we op zoek zijn naar oplossingen die échte actie teweeg brengen. Onze verwachting is dat de volgende drie thema’s dit voorjaar veel aandacht zullen krijgen in de evenementenbranche.

Bij het Sprekershuys verbinden we bedrijven aan inspirerende sprekers en krijgen we de trends rondom evenementen als eerste mee. In dit artikel delen wij de 3 meest voorkomende thema’s die je volgens ons dit voorjaar veel op het podium terugziet.

1. Leeftijdsdiversiteit binnen organisaties

De huidige manier van werken verandert door de komst van de nieuwe generatie. Deze verandering zorgt er weer voor dat de huidige manier van leidinggeven niet meer succesvol is en langzaam maar zeker steeds meer achterhaald raakt. Daarom hebben we nieuwe leiders nodig. Leiders die intergenerationele verschillen begrijpen, niet bang zijn voor de alsmaar veranderende digitale context en precies weten hoe je het beste uit een team naar boven kunt halen. Of in ieder geval een mix van leiders waarbinnen verschillende generaties vertegenwoordigd zijn. Deze kunnen elkaar juist aanvullen en verrijken! We merken dat dit thema een steeds grotere rol speelt bij organisaties en er steeds vaker sprekers worden ingezet om leidinggevenden en teams een voorzet te geven.

Leeftijdsdiversiteit binnen organisaties

2. Het verkleinen van de footprint binnen de eventbranche

Grote bedrijven moeten in 2024 voldoen aan het verplichte duurzaamheidsrapport. Kleine en mkb-ondernemingen hebben tot 2026 om aan alle maatregelen te voldoen. Concreet betekent dit dat het geen optie meer is om duurzaamheid niet ‘on top of mind’ te hebben in het zakelijke leven. Uiteraard speelt de eventbranche ook een belangrijke rol binnen dit thema. Welke opvallende veranderingen hebben wij zelf op events gezien de afgelopen maanden?

  • Steeds meer catering is 100% vegetarisch en soms zelfs vegan. Ook wordt er op voorhand geïnventariseerd wie er bij de borrel aanwezig is om zo voedselverspilling tegen te gaan.

  • Geen fysieke stickers, naambadges en programmaboekjes meer, maar alles online en via verschillende apps. Dit zorgt logischerwijs voor minder plastic.

  • Deelnemers stimuleren om met het openbaar vervoer te komen in plaats van met de auto en dus minder of geen parkeerplekken aanbieden.

  • Het stimuleren van energieneutrale transfers, indien de eventlocatie wat lastiger bereikbaar is. Denk bijvoorbeeld aan een shuttlebus die rijdt op waterstof.

  • Deelnemers die te ver van de eventlocatie af wonen of werken worden verplicht om online deel te nemen aan het event om zo hun footprint op het milieu te verkleinen.

  • Het vervangen van energie- en warmtebronnen. Een traditionele aggregaat wordt bijvoorbeeld vervangen door duurzame stroomgeneratoren of aggregaten die draaien op zonne-energie.

Footprint verkleinen in de eventbranche

3. Bouwen aan mentaal weerbare teams

Om de uitdagingen en ontwikkelingen binnen jouw industrie op een effectieve manier aan te pakken heb je een veerkrachtig team nodig. Een team dat goed op elkaar in kan spelen, hun krachten bundelt en naar hetzelfde doel toe werkt. Hoewel dat vaak gedacht wordt, draait veerkracht niet alleen maar om omgaan met tegenslagen. Het gaat juist om de weerbaarheid binnen het team dat ervoor zorgt dat je heldere doelen kunt stellen, onderling grenzen aan kunt geven en de ruimte krijgt om je te ontwikkelen. We merken dat werkgevers steeds meer behoefte hebben aan sprekers die ze hierin kunnen begeleiden. Want met een team dat sterk in z’n schoenen staat en mentaal fit is, kun je iedere uitdaging aan.

Bouwen aan mentaal weerbare teams

Van de actualiteit tot een event met impact

Rondom duurzaamheid en het versterken van de weerbaarheid van hun teamleden, zien we dit ook terug in de evenementen die worden georganiseerd. Maar hoe zet je dit als organisatie om tot een event met impact? Door van de actualiteit een uitnodigend gesprek te maken. Een spreker die het publiek weet te prikkelen, daagt je uit om mee te denken aan hoe we samen kunnen bouwen aan een duurzamere toekomst én teams die, ondanks hun verschillen, hun krachten bundelen. Maak van het thema van jouw event een interactieve sessie, zodat je jouw publiek betrekt en deel maakt van het verhaal.

Jouw evenement is een gelegenheid om niet per se alle uitdagingen waar je als organisatie mee te maken krijgt op te lossen, maar samen te kijken naar manieren waarop je jouw steentje bij kunt dragen. Zo bouw je op een interactieve manier samen aan de toekomst van je bedrijf.

Dit artikel is een samenwerking met Event Inspiration.

Terug naar overzicht

Laatst gewijzigd 19 juni, 14:09
Deel dit artikel...