Paul van Riessen over nieuwsgierigheid, Quote en het échte verhaal achter succes

Paul van Riessen wist als kind al dat hij journalist wilde worden. Niet om zelf in de spotlights te staan, maar om vragen te mogen stellen - veel vragen. Die nieuwsgierigheid bracht hem via de krant, radio en televisie uiteindelijk naar de stoel van hoofdredacteur bij Quote. Twintig jaar lang dompelde hij zich onder in de wereld van ondernemend Nederland. “Als journalist sta je altijd vooraan. Je krijgt toegang tot werelden die anders gesloten blijven.” En precies dát is wat Paul zo boeit: mensen, hun verhalen en de drijfveren achter hun keuzes. Zeker als die keuzes afwijken van de gebaande paden.

De kracht en keerzijde van eigenzinnigheid

In zijn tijd bij Quote ontmoette Paul talloze ondernemers. Wat hen vaak verbindt? Eigenwijsheid. Die eigenschap helpt om grenzen te verleggen en door te zetten waar anderen stoppen. Maar het is ook een valkuil. “Sommigen denken na één succes dat ze alles kunnen,” vertelt hij. “Maar niet elk trucje is herhaalbaar.” Juist daarom vindt Paul het belangrijk dat ondernemers leren reflecteren, ook op hun missers. Want de succesverhalen die écht blijven hangen, zijn die waarin de mens achter de prestatie zichtbaar wordt. Met vallen én opstaan.

Van verslaggever naar verbinder

Sinds zijn vertrek bij Quote is Paul zelf ondernemer. Hij presenteert, interviewt en spreekt op events. Altijd met dezelfde missie: verhalen boven tafel krijgen die raken. Niet de ingestudeerde praatjes, maar het échte verhaal. “Soms moet je iemand even ontregelen,” zegt hij met een glimlach. “Even uit de groef halen. Dan komt de connectie.” En dat maakt hem als dagvoorzitter of interviewer zo sterk: hij begrijpt waar ondernemers wakker van liggen, kent hun wereld en weet precies hoe hij hun boodschap op een menselijke manier overbrengt.

Thumbnail Youtube Paul

Paul gelooft niet in afstandelijke panelgesprekken of generieke succesformules. Hij wil energie voelen in de zaal. Jong talent inspireren. Ondernemers helpen hun verhaal zo te vertellen dat het resoneert. Niet als een pitch, maar als een gesprek aan de bar. “Iedereen heeft een goed verhaal in zich. De kunst is om het op de juiste manier naar buiten te brengen.” Precies dát is waar Paul voor staat: nieuwsgierigheid met inhoud, gebracht met flair.