Een jaar vol tegenslagen, hobbels of wat positiever benaderd: uitdagingen! Privé, maar ook zakelijk heb ik helaas vele minder leuke verhalen voorbij horen komen.
In februari dit jaar ging ik met zwangerschapsverlof en eind februari werd mijn tweede zoontje Otis geboren. Het geluk kon niet op. Een klein mannetje erbij, bij het Sprekershuys was het nog nooit zo goed gegaan en was alles goed achtergelaten en we zouden het beste jaar ooit tegemoet gaan. Alles liep als een trein! En toen gooide corona roet in het eten.
We kunnen niet ontkennen dat onze branche één van de branches is die het hardst geraakt is. Dat vergt een hoop van ons allemaal. We moeten hierdoor wendbaar en flexibel zijn, inzet tonen en creativiteit laten zien. Dit kost soms energie, maar gelukkig levert het in de meeste gevallen energie op!
Dat er zoveel bedrijven zijn die het ontzettend zwaar hebben vind ik nog steeds pijnlijk om te zien en te horen. Om te horen dat de zoveelste topper ontslagen is of om te zien dat een bedrijf maar net het hoofd boven water kan houden terwijl het begin van het jaar nog zo goed ging.
Maar toch, ondanks alle uitdagingen, die zowel zakelijk als privé zichtbaar voor schade zorgen, levert het ons ook positiviteit op. In een negatieve situatie zijn we gewend te zoeken naar iets positiefs. Ook wij doen dit en dat zorgt weer voor kansen. Het is de tijd van reflectie, van creativiteit. Nieuwe ideeën, maar ook het teamgevoel dat enorm heerst, ondanks dat we niet bij elkaar kunnen zijn. Onze branche voelt als een warm bad. We steunen elkaar, proberen elkaar te helpen waar het kan en zetten onze creativiteit om tot geweldige nieuwe concepten en ideeën. Dit geeft mij energie!
Het is gaaf om te zien dat er ondanks de vele restricties alsnog bijeenkomsten zijn, al is het digitaal. Het in contact blijven met elkaar is zo ontzettend belangrijk! Ik ben blij dat de meeste bedrijven de stap wagen naar online events om die reden.
In het begin van de coronaperiode zagen we online events als iets spannends en nieuws. Iets waar je liever niet aan wilde beginnen, maar uiteindelijk wel zou moeten als het te lang zou duren. In het begin was het zoeken en ging misschien niet alles in één keer goed, maar door te doen leer je. Dit hebben we met elkaar gedaan en we hebben ervoor gezorgd dat er heel veel succesvolle cases voorbij kwamen. Niet alle soorten events lenen zich ervoor, maar een groot gedeelte van de inhoudelijke events zeker en dat is mooi om te zien.
2020 zou hét evenementenjaar worden, óns jaar. Helaas is dit anders gelopen, maar laten we er samen voor zorgen dat 2021 een beter jaar wordt. Wellicht niet hét jaar, maar wel weer een stapje vooruit. Dat gun ik onze branche! Laten we verder alle learnings en mooie nieuwe concepten meenemen en ervoor zorgen dat als we weer 'gewone' events mogen organiseren, we alle goede aspecten van online communicatie meenemen en het met elkaar combineren. Laten we in verbinding blijven op allerlei soorten manieren!