Richard Jansen | Blog

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Richard Jansen zwart wit foto poserend kijken naar de zijkant buiten bij muur

Is goede communicatie in het bedrijfsleven een illusie?!

Toen ik 8 jaar was en ik Hans Kazan op tv zag, was ik meteen geïnteresseerd in het vak van goochelen en illusionisme. Dagen, weken, maanden oefenen om uiteindelijk mensen te verbazen, vond ik geweldig. Jarenlang heb ik congressen, lezingen, beurzen over de hele wereld bezocht om op zoek te gaan naar nieuwe ideeën en vondsten. Jarenlang ben ik bezig geweest met het verbeteren en verfijnen van mijn vingervlugheid.

Toen ik 19 jaar was, werd ik voor de eerste keer geboekt om mijn “kunsten” te presenteren op een bedrijfsfeest. Jarenlange oefening leek voor mijn gevoel voor niks, want wat was ik zenuwachtig! Dit bleek slechts een kwestie van tijd, want al snel daarna werd ik meerdere keren per week gevraagd om op diverse feesten en events de mensen te vermaken, verbazen en verwonderen.
Echter, hoe leuk en bijzonder ik dit ook vond, was dit nog niet mijn ultieme droom. Waarom reageerde de ene toeschouwer totaal anders op een act dan de ander? Waarom kwam de act in de beginfase minder goed over dan daarna? Al snel had ik voor mezelf het antwoord: COMMUNICATIE. Ik vond dit zo interessant, dat ik me hierin steeds meer ging verdiepen. Communicatie is namelijk zo’n breed en uitgebreid onderwerp. Het komt overal voor! Toen in die periode Victor Mids het programma Mindf*ck presenteerde, vestigde ook hij de aandacht op communicatie en beïnvloeding. Toen was het voor mij duidelijk….. hier wilde ik meer over weten.

Ik las veel boeken en zocht informatie over het menselijk brein, beïnvloeden, NLP en perceptie. Communicatie en beïnvloeding zijn overal aanwezig en bepalen in veel gevallen juist het succes van een onderneming of persoon. Steeds meer bedrijven weten en ervaren hoe belangrijk communicatie is. Dat is veel meer dan als accountmanager veel kunnen verkopen. Het is aanvoelen hoe je mensen op een positieve manier kunt beïnvloeden, zonder dat ze dit als “vervelend” of “pusherig” ervaren. Communicatie is meer luisteren dan vertellen, het is soms iets meer geven dan nemen. Maar op de lange termijn krijg je er meer voor terug!

Zelf heb ik een aantal jaar geleden ervaren hoe communicatie soms ook tot misverstanden kan leiden. Een klant had mij geboekt als ‘tafelgoochelaar’. Toen ik op de locatie aankwam, stonden ze met zes personen klaar en verwonderden ze zich allemaal over het feit dat ik ‘slechts’ in een Ford Mondeo Wagon reed. Ze vroegen meteen of er nog een busje met aanhanger onderweg was. Ik begreep niet zo goed waar ze op doelden, totdat mijn klant tegen me zei dat hij me toch geboekt had als ‘TAFEL goochelaar’, dus wilden ze me graag helpen tillen met alle tafels die ze dachten dat ik bij me had ;-)
Zo zie je maar, communicatie is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Veel bedrijven/personen zijn zeker geholpen om de communicatie naar collega’s en klanten te finetunen, zodat goede communicatie geen illusie meer is, maar een absolute vanzelfsprekendheid.

Meer weten over huysgenoot Richard Jansen op het podium? Bekijk hier zijn sprekersprofiel!