Vergroot de impact van het event!

Maartje Ijzerman
Door Maartje
14 januari
Christian Kromme Port 9 1

Vergroot de impact van het event! Een fantastisch event komt eraan: de datum is geprikt, de locatie is geboekt, het thema is bekend en de passende spreker is gevonden. Jouw event gaat een grote en mooie ervaring zijn voor jouw gasten. Maar hoe zorg je ervoor dat het meer wordt dan een herinnering en hoe zorg je ervoor dat je je doelgroep daadwerkelijk iets leert en eventueel zelfs aanzet tot verandering? In het voor- en natraject kun je de kennis van de spreker gebruiken om dit doel te bereiken. Maar hoe?

Het voortraject kun je op verschillende manieren inrichten om zo interesse te wekken voor het event bij jouw doelgroep. Tegenwoordig is een uitnodiging sturen vaak niet meer voldoende. Naast een uitnodiging kun je gebruikmaken van de content en inhoud van je spreker. Trigger je gasten zodat ze nieuwsgierig worden, maar zorg ervoor dat je nét niet teveel informatie weggeeft! Dit kun je doen door je gasten tips & tricks te geven van de spreker over het onderwerp. Laat je spreker een korte video opnemen waarin hij een introductie geeft en leuke tips geeft die de genodigden direct kunnen toepassen in het dagelijks leven. Niet alleen maar zenden? Vraag je gasten of ze vragen of dilemma’s inzenden waar de spreker antwoord op kan geven. Dit zorgt ervoor dat de interactie al voorafgaand aan het event start.

Een andere leuke manier voor interactie is een win actie. Vaak zie je dat win acties worden georganiseerd na een event. Het is juist interessant om ook vóór het event iets weg te geven. Dit kan bijvoorbeeld een boek van de spreker zijn, maar denk ook eens aan deelname aan een exclusieve Webinar na het event. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van manieren waarop je met content en de kennis van een spreker je gasten kunt inspireren en nieuwsgierig en enthousiast kunt maken om naar jouw event te komen.

Maar dan is het moment daar: het event heeft plaatsgevonden en het was een groot succes.Voor de meeste organisaties houdt het hier op, of er wordt hooguit nog een compilatievideo gestuurd van het event. Maar wist je dat follow ups steeds belangrijker worden bij events? Misschien zijn ze zelfs nét zo belangrijk als het event zelf om te zorgen voor een onvergetelijke ervaring. Er zijn diverse mogelijkheden om je publiek van nog meer kennis te voorzien. Laat de spreker of dagvoorzitter vloggen op de dag van het event zelf. Van het opstaan tot naar huis gaan. Na afloop van het event kun je deze vlog als compilatie van jouw event rondsturen naar alle gasten. Dit is een originele en informele manier om je gasten een samenvatting van de dag te geven, maar ook eventuele genodigden die er helaas niet bij konden zijn te voorzien van informatie. Daarnaast is het een mooie trigger voor een eventuele volgende editie.

Ook is het goed om na je event een vertaalslag te maken en de diepte in te gaan. Een lezing van een spreker duurt vaak 30 tot maximaal 60 minuten. Dit betekent dat er nog veel kennis onbekend blijft en niet gedeeld kan worden. Denk dan naast een vlog eens aan een podcast. In de podcast kan een diepte-interview afgenomen worden waarbij de gasten voorzien worden van nieuwe en verdergaande informatie. Een podcast is laagdrempelig om te luisteren en kan op ieder moment geluisterd worden, zelfs in de auto onderweg naar een afspraak. Dit is een mooie manier van kennisoverdracht!
Een online opfriscursus is ook interessant. Geef je doelgroep de mogelijkheid om één keer per week een vraag in te zenden. Een week later volgt het antwoord op een selectie vragen in combinatie met een aantal belangrijke lessen uit de gegeven lezing op het evenement.

Ook kun je écht de diepte in gaan en een e-Learningtraject aanbieden. Het is dus interessant om de spreker of dagvoorzitter niet alleen te laten spreken op jouw event, maar ook van zijn of haar expertise gebruik te maken in het voortraject en in de followup van jouw event. Waarom? Je vergroot hierdoor niet alleen de impact van je event, maar je draagt inhoudelijke kennis over waardoor je bijdraagt aan verandering en verbetering! Vraag het Sprekershuys naar de mogelijkheden. Het Sprekershuys verbindt spraakmakende sprekers en dagvoorzitters aan evenementen en is een eigentijds en innovatief sprekersbureau waar vakkennis, transparantie, persoonlijkheid en meedenken de kernwaarden zijn. De verbinders van het Sprekershuys denken graag met je mee. Reageren kan via info@sprekershuys.nl.