Boek een inspirerende spreker over morele ambitie bij het Sprekershuys. Sprekers over morele ambitie praten over de wil om de wereld een betere plek te maken en staan voor het hooghouden van ethische waarden en principes in alles wat je doet, zowel privé als professioneel. Het gaat verder dan sociaal geaccepteerd gedrag; het draait om het geloof in de kracht van eerlijk en rechtvaardig handelen.
Creëer een positieve bedrijfscultuur:
Bedrijven kunnen de morele ambitie van (jonge) werknemers vervullen door een positieve bedrijfscultuur te creëren waarin werknemers zich zinvol en betrokken voelen. Dit betekent het omarmen van de morele ambities van werknemers en als bedrijf of organisatie zelf ook morele ambities formuleren en nastreven. Morele ambitie van een organisatie is een krachtig middel om betrokken en gemotiveerde werknemers aan te trekken en te behouden, wat zal bijdragen aan de duurzaamheid en het succes van de organisatie op lange termijn.
Stel duidelijke, hogere doelen:
Organisaties kunnen hun eigen morele ambities waarmaken door duidelijke, hogere doelen te stellen die verder gaan dan winst. Dit houdt in dat bedrijven moeten streven naar maatschappelijke en ecologische impact en zich verbinden aan de waarden die ze willen uitstralen.
Inspireer en verbind door effectief leiderschap:
Leiderschap speelt een cruciale rol bij het bevorderen van morele ambitie binnen een organisatie. Effectieve leiders moeten een visie overbrengen, hun team inspireren en hen aanmoedigen om bij te dragen aan positieve veranderingen binnen en buiten de organisatie. Leiderschap dat zich richt op verbinden, transformeren en dienen is essentieel om morele ambitie te integreren in de bedrijfsvoering.
Specialisatie:
Morele ambitie, duurzaam ondernemerschap, organisatiecultuur.
Focus:
Ynzo richt zich op het vertalen van maatschappelijke betrokkenheid naar concrete bedrijfsstrategieën en het zichtbaar maken van purpose binnen organisaties.
Doelgroep:
Organisaties, leiders, changemakers en professionals die willen bouwen aan betekenisvolle merken en cultuurgedreven ondernemingen.
Thema’s:
Morele ambitie, purpose-gedreven organisaties, duurzame innovatie, merkbeleving, organisatiecultuur, sociaal ondernemerschap.
Specialisatie:
Marktwerking, bureaucratie, maatschappelijke ongelijkheid.
Focus:
Sander onderzoekt en bekritiseert de gevolgen van marktwerking in publieke sectoren en pleit voor mensgerichtere alternatieven binnen economie en beleid.
Doelgroep:
Bestuurders, beleidsmakers, journalisten, professionals in publieke sectoren en maatschappelijke organisaties.
Thema’s:
Marktwerking in de publieke sector, economische ongelijkheid, bureaucratie, arbeidsmarkt, maatschappelijke verandering, democratie.
Specialisatie:
Morele ambitie, humanitaire hulpverlening, persoonlijke ontwikkeling.
Focus:
Rob deelt zijn ervaringen als reddingswerker om te laten zien wat het betekent om radicaal te kiezen voor je idealen en menselijkheid centraal te stellen.
Doelgroep:
NGO’s, maatschappelijke organisaties, leiders, beleidsmakers en professionals die werken rond inclusie, ethiek of sociale rechtvaardigheid.
Thema’s:
Morele ambitie, menselijkheid in leiderschap, vluchtelingenproblematiek, solidariteit, zingeving, persoonlijke keuzes.
Specialisatie:
Duurzaamheid, voedselinnovatie, ondernemerschap.
Focus:
Jaap laat zien hoe morele ambitie gecombineerd met innovatie kan leiden tot systeemverandering binnen de voedselindustrie, met als doel dierloze productie.
Doelgroep:
Ondernemers, innovatiemanagers, beleidsmakers en professionals binnen de voedsel-, landbouw- en duurzaamheidssector.
Thema’s:
Duurzaam ondernemen, voedseltransitie, plantaardige innovatie, ethisch leiderschap, circulaire economie, toekomst van landbouw.
Specialisatie:
Duurzaamheid, systeemverandering, maatschappelijke transities.
Focus:
Jan richt zich op het inzichtelijk maken van complexe transitieprocessen en benadrukt dat duurzame verandering begint bij individuen die verantwoordelijkheid nemen en in actie komen.
Doelgroep:
Overheden, bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties die actief bijdragen aan duurzame en sociale transities.
Thema’s:
Energietransitie, circulaire economie, sociaal ondernemerschap, persoonlijke ontwikkeling, democratische vernieuwing, duurzaam leiderschap.
Specialisatie:
Polarisatie, herdenkingscultuur, intergenerationeel trauma.
Focus:
Natascha richt zich op het bouwen van bruggen in een verdeelde samenleving door lessen uit het verleden te verbinden met actuele maatschappelijke uitdagingen.
Doelgroep:
Onderwijsinstellingen, overheden, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen die werken aan inclusie, dialoog en bewustwording.
Thema’s:
Tweede Wereldoorlog, antisemitisme, democratische weerbaarheid, racisme en uitsluiting, Holocausteducatie, maatschappelijke polarisatie.
Organisaties die hun morele ambities willen nastreven, kunnen verschillende concrete stappen ondernemen om een sterk ethisch kader en een cultuur van integriteit te bevorderen. Spreker Ynzo van Zanten geeft een klein voorproefje over hoe je als organisatie morele ambitie kan nastreven. Ben je benieuwd naar morele ambitie in het werkveld en meer?
*Tarieven van onze sprekers en dagvoorzitters gaan vanaf €1500,- ex BTW. Neem contact op via ons contactformulier of telefonisch via 030-3040025.