John-Lin-info-1.jpg
Spreker & China expert

John Lin

John Lin is bestuurslid bij de Netherlands China Business Council en columnist bij BusinessWise en Twinkle Magazine. Als Nederlands-Chinese expert verbindt hij Oost en West en laat hij zien hoe China met razendsnelle innovatie Europa op technologisch gebied voorbijstreeft. Met zijn ervaring bij bol.com en inspiratiereizen naar China helpt hij organisaties China’s digitale platformstrategieën te begrijpen en toe te passen. John doorbreekt vooroordelen en spoort aan tot samenwerking, zodat Europa niet het museum van de wereld wordt, maar meedoet aan de technologische toekomst. Zijn lezingen zijn inspirerend, praktisch en doorspekt met humor.

Subthema's

  • Storytelling
  • Strategie
  • China

Te boeken als

  • Spreker

Talen

  • Nederlands
  • Engels

Tariefindicatie

  • Prijs op aanvraag

Over John Lin

John Lin (林镇宇) is bestuurslid bij de Netherlands China Business Council, columnist bij BusinessWise, Twinkle Magazine en De Ondernemer en een veelgevraagd spreker over Chinese innovatie en digitalisering. Als Nederlands-Chinese ondernemer groeide hij op in een Chinees-Nederlandse familie en heeft hij een uniek inzicht in de kansen die ontstaan op het snijvlak van twee culturen. Zijn ervaring en deskundigheid maken hem de verbindende schakel tussen het snelle technologische Oost en het traditionele West-Europa.

 

Waarom we nu moeten leren van China

China is allang niet meer het land van goedkope arbeid en kopieën. Bedrijven zoals BYD, Xiaomi en TikTok zijn inmiddels wereldspelers en koplopers in innovatie en technologische vooruitgang. John benadrukt met urgentie dat als Europa niet snel en strategisch leert van deze ontwikkelingen, het risico loopt binnen twintig jaar het museum van de wereld te worden. Zijn boodschap: begrijpen, openstaan en omarmen van Chinees ondernemerschap is essentieel om internationaal relevant te blijven.

 

Van strategie naar inspireren

Na zijn studie Innovatiemanagement aan de Erasmus Universiteit en een studieperiode aan de Shanghai University of Finance and Economics, werkte John bij bol.com als Strategy & Business Developer en Lead Ecosystem Developer. Tijdens zijn tijd daar paste hij succesvolle Chinese platformstrategieën toe op de Nederlandse markt en organiseerde hij inspiratiereizen voor de directie van bol.com naar China. Tegenwoordig inspireert hij allerlei organisaties en organiseert hij ook reizen voor ondernemers, zodat zij zelf op locatie kunnen ervaren hoe China innoveert en op grote schaal groeit.

 

Vooroordelen doorbreken, kansen benutten

John helpt Europese bedrijven en publiek om de snelle digitale ontwikkelingen in China beter te begrijpen en vertaalt deze inzichten naar concrete strategieën. Chinese bedrijven zijn klaar om te internationaliseren en richten zich steeds nadrukkelijker op Europa. John spoort aan om deze kansen niet te missen, maar juist te benutten door samenwerking te versterken. Met aansprekende voorbeelden, scherpe analyses en een vleugje humor is zijn missie helder: Oost en West dichter bij elkaar brengen en Nederlandse en Europese bedrijven toekomstbestendig maken

Sessies

Van WeChat of Alibaba heb je vast wel eens gehoord, maar ben je je er ook van bewust hoe deze platformen de toekomst van retail uitvinden en beïnvloeden? Eén ding is zeker: China innoveert met zo’n hoge snelheid dat je vraagtekens kunt zetten bij de Westerse manier van innovatie. John Lin neemt je in zijn lezing mee naar China en licht onder andere het belang van digitalisering toe.

China is de afgelopen jaren extreem hard aan het innoveren, maar doet dit met een hele andere filosofie dan het Westen. Waar we hier commercieel gedreven zijn is China ‘noodzaak’ gedreven. John Lin legt in zijn lezing uit wat dit betekent voor ons en wat we hiervan kunnen leren.

Video's

Dutch E-commerce week 2020 - John Lin - China als inspiratie voor innovatie
Made For Wesley (Cover by John Lin)

Klanten beoordelen ons met een 9,1

  • Ruim aanbod van actuele sprekers
  • Persoonlijk & vrijblijvend advies
  • Voor elke type evenement