John Lin (林镇宇) is bestuurslid bij de Netherlands China Business Council, columnist bij BusinessWise, Twinkle Magazine en De Ondernemer en een veelgevraagd spreker over Chinese innovatie en digitalisering. Als Nederlands-Chinese ondernemer groeide hij op in een Chinees-Nederlandse familie en heeft hij een uniek inzicht in de kansen die ontstaan op het snijvlak van twee culturen. Zijn ervaring en deskundigheid maken hem de verbindende schakel tussen het snelle technologische Oost en het traditionele West-Europa.
Waarom we nu moeten leren van China
China is allang niet meer het land van goedkope arbeid en kopieën. Bedrijven zoals BYD, Xiaomi en TikTok zijn inmiddels wereldspelers en koplopers in innovatie en technologische vooruitgang. John benadrukt met urgentie dat als Europa niet snel en strategisch leert van deze ontwikkelingen, het risico loopt binnen twintig jaar het museum van de wereld te worden. Zijn boodschap: begrijpen, openstaan en omarmen van Chinees ondernemerschap is essentieel om internationaal relevant te blijven.
Van strategie naar inspireren
Na zijn studie Innovatiemanagement aan de Erasmus Universiteit en een studieperiode aan de Shanghai University of Finance and Economics, werkte John bij bol.com als Strategy & Business Developer en Lead Ecosystem Developer. Tijdens zijn tijd daar paste hij succesvolle Chinese platformstrategieën toe op de Nederlandse markt en organiseerde hij inspiratiereizen voor de directie van bol.com naar China. Tegenwoordig inspireert hij allerlei organisaties en organiseert hij ook reizen voor ondernemers, zodat zij zelf op locatie kunnen ervaren hoe China innoveert en op grote schaal groeit.
Vooroordelen doorbreken, kansen benutten
John helpt Europese bedrijven en publiek om de snelle digitale ontwikkelingen in China beter te begrijpen en vertaalt deze inzichten naar concrete strategieën. Chinese bedrijven zijn klaar om te internationaliseren en richten zich steeds nadrukkelijker op Europa. John spoort aan om deze kansen niet te missen, maar juist te benutten door samenwerking te versterken. Met aansprekende voorbeelden, scherpe analyses en een vleugje humor is zijn missie helder: Oost en West dichter bij elkaar brengen en Nederlandse en Europese bedrijven toekomstbestendig maken