Keynote spreker
Rik Vera is auteur, futuroloog, business filosoof, coach en in de eerste plaats inspirational keynote spreker. In alles wat hij doet stelt hij de mogelijkheden die de toekomst voor bedrijven biedt centraal. Bijvoorbeeld door middel van zijn lezingen en boeken over ondernemerschap, leiderschap, marketing, extreme customer centricity, sales en digitale innovatie. Rik moedigt organisaties aan om met een andere blik naar de toekomst te kijken. Angst vervangt hij met praktische tools die ingezet kunnen worden om waarde toe te voegen in de nieuwe wereld. Rik Vera is te boeken als spreker, dagvoorzitter en panellid bij het Sprekershuys.
Bij disruptie en verandering denkt Rik Vera aan mogelijkheden. In zijn lezingen geeft hij het publiek een frisse blik op bedrijven van de toekomst. Hij biedt ze de handvatten om met data, innovatie en een netwerk van connecties de belangrijkste spelers van morgen te worden en zelf de toekomst vorm te geven.
Rik heeft ruime ervaring in het bedrijfsleven en spreekt dagelijks topmensen uit de zakelijke wereld en overheidssector. Hij daagt ze uit om wat ze kennen los te laten en open te staan voor nieuwe manieren om waarde toe te voegen in een alsmaar veranderende wereld. Lineaire bedrijfsmodellen en verticale organisatiestructuren vervangt hij met datagedreven en flexibele businessmodellen die bestaan uit een netwerk van connecties. Want we hebben elkaar nodig: de interne creativiteit en innovatie kan nét datgene zijn wat je onderscheidt.
Vanuit zijn ervaring helpt hij bedrijven om te navigeren in een wereld vol digitale innovatie, alsmaar veranderende markten en relaties tussen bedrijf en consument. Hij bewijst dat innovatie niet moeilijk is, maar dat er wel moed, nieuwsgierigheid en empathie voor nodig is.
In zijn nieuwste boek “The Guide To The Ecosystem Economy” beschrijft Rik een concrete handleiding hoe bedrijven zich het beste klaarstomen voor de toekomst in dit tijdsgewricht. Zijn oplossing? Bedrijven kunnen dit doen door de bestaande bouwstenen te de-componeren en te hergebruiken bij het opzetten van datagedreven ecosystemen. Rik verklaart waarom ecosysteem denken de oplossing is, waarom net nu, wat de bouwstenen ervan zijn, de dynamieken en de spelregels.
In zijn lezingen deelt Rik hoe bedrijven deel uit kunnen maken van de nieuwe wereld. Daar zijn nieuwe denkwijzen voor nodig: niet lineair en risicomijdend, maar dynamisch en in verbinding met de veranderende omgeving. Hoe herken je patronen in chaos, omarm je onverwachte gebeurtenissen en ontdek je potentieel in datastromen? Rik geeft je de tools die leiders en bestuurders nodig hebben die zich willen voorbereiden op de komende jaren.
Rik Vera is te boeken als spreker, dagvoorzitter en panellid bij het Sprekershuys. Hij spreekt over ondernemerschap, leiderschap, marketing, Customer Centricity, customer journey, digitale innovatie en sales. Op deze pagina vind je onder de kop ‘Sessies’ meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
Spreker en futuroloog Rik Vera boeken voor jouw evenement? Neem hier contact met ons op!
Internationale sprekers, Business & Management, Toekomst van werk, AI/ChatGPT, Leiderschap & Strategie, Communicatie & Media, Ondernemerschap, Trendwatchers, Sales & Klantgerichtheid, Economie & Financiën, Technologie & Innovatie
Digital innovation, Sales, Robotics, Artificial Intellegence, Marketing, Deep Learning, Customer journey, AI-ethiek, Machine Learning, Customer Centricity, User experience, Data Analyse
In deze keynote richt Rik zich op het belang van wendbaarheid in het bedrijfsleven en biedt hij een raamwerk voor organisaties om zich aan te passen en te gedijen in het licht van verstoring en verandering. Het is moeilijk om te weten waar te beginnen bij het herschrijven van de regels in de Twilight Twenties. Op basis van zijn schat aan ervaring als C-level manager bij wereldwijde bedrijven in Red Ocean-markten, toont Rik een aantal basisprincipes in innovatie die de tand des tijds hebben doorstaan. Hij illustreert ook hoe de context waarin bedrijven moeten innoveren drastisch is veranderd. Rik deelt zijn inzichten in de impact hiervan op innovatie binnen bedrijven en hoe ze kunnen blijven vernieuwen.
Om dit te doen, geeft Rik een aantal overtuigende voorbeelden, waaronder tech pioniers, zoals Jack Ma en bedrijven, zoals Tesla. Hij analyseert het gezonde verstand en de onzin van oude modellen zoals Porter's 5 en legt onderliggende trends uit met behulp van de Red Queen-theorie (Alice in Wonderland) in de biologie. Tot slot stelt Rik verschillende modellen voor die kunnen worden gebruikt om voorop te blijven lopen, evenals aanbevelingen die elk bedrijf kan omarmen.
Rik helpt in zijn keynotes organisaties begrijpen hoe ‘The New Normal’ onze werkomgeving heeft getransformeerd in een dicht netwerk. ‘The New Normal’ heeft alles te maken met digitalisering. Hij legt uit waarom een bedrijf zelf een netwerk moet worden, hoe ‘The New Normal’ het gedrag van klanten en de snelheid van de markt heeft veranderd en dat de key voor een succesvol bedrijf ‘de klant altijd voorop stellen’ is. Verwacht geen pure technologische uitleg in het verhaal van Rik. Tijdens zijn keynote ontdekken we hoe het gedrag en de behoeften van onze klanten de leidraad zijn voor onze bedrijven en welke rol daarin zeer intelligente technologieën moeten spelen.
Hoe moeten we omgaan met de nieuwe wereld? Als organisaties over vijf jaar nog willen bestaan dan moeten ze zichzelf heruitvinden. Data is hierbij de meest waardevolle asset en nieuwsgierigheid een absolute vereiste. Tijdens deze sessie geeft Rik een concrete handleiding hoe jij je met jouw bedrijf het beste klaarstoomt voor de toekomst. Dit doet hij op basis van zijn uitgewerkte theorie ‘The Ecosystem Economy’ waarin bedrijven en organisaties samenwerken als platformen. Rik illustreert zijn theorieën met pakkende voorbeelden uit de praktijk. De toekomst nadert snel, zorg ervoor dat jouw organisatie mee schrijft aan het script!
De wereld verandert met de snelheid van het licht. Om als organisatie of leider te kunnen overleven tijdens The Day After Tomorrow moet je je als leider kunnen verbinden met de wereld, maar tegelijkertijd ook in staat zijn om het individu aan te spreken en te betrekken. Maar hoe doe je dit en hoe hou je dit bij? Het antwoord is duidelijk. Om te blijven evolueren, moet je je laten inspireren door de wereld, moet je inzoomen op de behoeften van de klant, je richten op de mogelijkheden die er zijn en blijven experimenteren.
In deze keynote onderzoekt Rik hoe bedrijven op korte en lange termijn waarde kunnen creëren voor hun klanten, terwijl ze ook hun eigen duurzame zakelijke doelstellingen behalen. De keynote biedt praktisch advies voor bedrijven die op zoek zijn naar duurzaam concurrentievoordeel in de economie van de toekomst.
Rik is ervan overtuigd dat de komende 10 tot 15 jaar een unieke periode zal zijn waarin het oude langzaam vervaagt en een nieuwe samenleving en economie vorm krijgt die nieuwe ervaringen biedt. In deze keynote deelt Rik een verhaal over de geschiedenis van de toekomst. Hoe zijn we hier gekomen en wat waren de dynamieken die het heden hebben gevormd? Waar gaan we naartoe? En wat betekent dat voor bedrijven en de mensen die ze vormen?
In de afgelopen tien jaar heeft Rik consistent bewezen (via zijn boeken, columns, blogs en tijdens vele keynotes) dat hij kan voorspellen hoe mensen, de samenleving en de zakelijke omgeving zullen evolueren. Deze evolutie is niet noodzakelijk lineair of gecreëerd dankzij een hype, het is altijd een dynamische storm van vele factoren die met elkaar interageren. De voorbeelden worden vaak maanden of zelfs jaren later gevolgd. Rik zoomt daarom nooit in op slechts één enkel aspect.
De keynote wordt altijd op maat gemaakt voor het evenement, de branche, het publiek of de context. Bovendien is het een levendige, energieke en praktische sessie om je de tools te geven die nodig zijn om in de toekomst waarde toe te voegen aan jouw klanten of organisatie. De keynote zit vol met boeiende beelden zoals 'The Surfer Mindset', verrassende verwijzingen naar bekende films, series en boeken en een gezonde dosis humor. Er is nooit een saai moment met Rik.
In deze keynote neemt Rik het publiek mee op een reis van 30 jaar digitale ontwrichting. Hij belicht enerzijds de enorme uitdagingen waarmee de mensheid wordt geconfronteerd en anderzijds toont hij aan dat we zelf een enorm probleem hebben veroorzaakt. Er is geen Houston om ons te redden; wij zijn Houston.
Rik spreekt over de goede, slechte en lelijke dingen die we allemaal hebben veroorzaakt met technologie. Hij zal het hebben over verschillende onderwerpen, zoals ontwrichting, kunstmatige intelligentie, privacy, de bestorming van het Capitool, op zijn eigen gedurfde manier. Hij bevraagt alles in een kritische analyse van de huidige (digitale) context. Rik slaagt erin om bekende iconen uit de populaire cultuur te associëren met de keerpunten in technologische ontwikkelingen. Denk hierbij aan ‘the Upside Down’ uit Stranger Things, literatuur zoals Lord of the Flies en anekdotes van persoonlijke ontmoetingen met Alexander Nix. Hij combineert dit alles in een ongewoon, maar boeiend verhaal dat een ongelukkig einde lijkt te hebben en dat plotseling hoopvol wordt voor de komende 30 jaar.
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.