Deel dit artikel...

Trendspotting: de verwachte thema’s voor events in 2024

Christel Loggers

Christel Loggers

Publiek met een groene tint

Het nieuwe jaar is begonnen. Bij het Sprekershuys houden we de trends in de evenementenbranche nauwlettend in de gaten. Zo hebben we op basis van onze data voor dit jaar weer een aantal onderwerpen vastgesteld die niet alleen actueel zijn, maar ook resoneren met de uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen en kansen die er liggen. Deze thema's vormen de kern van gesprekken die zowel verhelderend als motiverend zijn voor jouw publiek. Benieuwd wat dit jaar in petto heeft?

Digitale transformatie: AI & ChatGPT

In een wereld waarin technologie razendsnel evolueert, is het geen verrassing dat AI, en specifiek ChatGPT, een populair onderwerp blijft voor 2024. Om mee te kunnen in deze snel veranderende wereld, moeten bedrijven deze nieuwe technologieën omarmen en toepassen in hun bedrijfsvoering. Sprekers kunnen alles uitleggen over het gebruik, het benutten van kansen en de implementatie van deze technologie. Ze geven duiding aan eventuele weerstand en de ethische vragen die hierbij komen kijken. Rik Vera, spreker en futuroloog, benadrukt krachtig het belang en de blijvende impact van kunstmatige intelligentie en waarschuwt dat achterblijven niet langer een optie is: “AI is niet nieuw en zeker geen kortstondige trend die snel weer verdwijnt. We staan nu pas aan het begin van een immense verandering van mens, maatschappij en bedrijven. Wie nu niet begint te surfen op deze steeds sneller groeiende golf, blijft op het strand en riskeert weggevaagd te worden door een tsunami. 2024 wordt het kanteljaar.” AI zal dus aankomend jaar bovenaan de agenda blijven staan als het gaat om belangrijke thema's voor zakelijke evenementen.

Meer dan een spel: Sport & Motivatie

De sportwereld biedt meer dan alleen vermaak; het is een bron van motivatie en diepe verbinding. Met grote sportevenementen in het vooruitzicht, zoals de Olympische Spelen en het EK voetbal, blijven de verhalen van topsporters relevant en spreken ze tot de verbeelding. Sprekers uit de sportwereld inspireren en motiveren het publiek door relevante inzichten en ervaringen te koppelen aan het bedrijfsleven en de uitdagingen op de werkvloer. Topsporters kennen als geen ander het belang van teamwork, teamontwikkeling en leiderschap om gezamenlijk doelen te bereiken. Hun sportcarrière biedt handvatten voor het formuleren van een duidelijke missie, het stellen van heldere doelen en het bevorderen van open en eerlijke communicatie binnen bedrijven.

De voorhoede van verandering: diversiteit op het podium

De roep om vrouwelijke stemmen in het bedrijfsleven en op evenementen wordt elk jaar luider. En het gaat niet alleen maar om meer vrouwelijke sprekers. In 2024 is het meer dan ooit nodig dat we samenwerken om ervoor te zorgen dat de programma's van evenementen een divers perspectief bieden. Dit omvat niet alleen vrouwelijke sprekers die hun verhalen, inzichten en ervaringen delen, maar ook sprekers met een andere etnische achtergrond, genderidentiteit of met een beperking. Dit maakt je evenement niet alleen completer qua boodschap, maar ook interessanter voor het publiek. Een goed geleide discussie en sprekers met diverse perspectieven op verschillende thema's verhogen het niveau van het evenement, waarbij uiteraard de inhoud voorop staat en leidend is.

Duurzaamheid

“Duurzaamheid is geen trend, maar een noodzaak”, schreven we in ons artikel van vorig jaar, Maatschappelijk verantwoord ondernemen is essentieel voor bedrijven die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen. In 2024 zullen evenementen focussen op hoe organisaties duurzaamheid kunnen integreren in hun bedrijfsmodellen. Van het verminderen van de uitstoot tot het implementeren van groene initiatieven: er komen praktische inzichten voor bedrijven die streven naar een duurzamere toekomst. Ynzo van Zanten, expert en spreker op het gebied van duurzaamheid, roept op tot betekenisvolle bijdragen van iedereen en de noodzaak van duurzaamheid in elke sector: “In alles blijkt dat de toekomst sneller op ons af komt dan ooit tevoren; hittegolven, droogteperiodes, overstromingen, we hebben het allemaal in korte tijd in intensiteit zien toenemen. Daarmee is de noodzaak én urgentie van duurzaamheid in de breedste zin ook weer toegenomen. Inmiddels hebben we de luxe niet meer om selectief om te gaan met oplossingen; het is aan iedereen om een serieus steentje bij te dragen. Dus de tijd van een paar kleine lapmiddelen, ook in de eventmanagement, is echt wel voorbij. Want de consument kijkt daar inmiddels keihard doorheen.”

Bovenstaande thema's voor dit jaar belichten de veelzijdigheid en diepgang van onderwerpen waar jouw evenement op in kan spelen. Het is belangrijk om samen het gesprek aan te gaan en nieuwe perspectieven te ontdekken in 2024.

Terug naar overzicht

Laatst gewijzigd 17 januari, 09:52
Deel dit artikel...