Vakgebied

Duurzaamheid
(sociale) Innovatie
Mode
Duurzaam ondernemen

Thema's

Mens & Maatschappij
Duurzaamheid & Klimaat

In te huren als

Spreker

Talen

Nederlands
Engels

Tarief

Vanaf € 1.500

Biografie

Biografie

Daan Ubachs is een Amsterdamse ondernemer van 32 jaar oud. Een pionier op het gebied van duurzaam ondernemen in de mode-industrie. Ubachs heeft 12 jaar werkervaring in de mode- industrie als inkoper en product ontwikkelaar. Hij begint zijn carrière als inkoop assistent bij het Nederlandse kledingmerk NZA New Zealand Auckland. Hij wordt de rechterhand van de oprichters - twee ras ondernemers die hem de kneepjes van het vak leren. Al snel groeide hij uit tot Product Development Manager en Head of Buying en is hij verantwoordelijk voor de inkoop van 1 miljoen stuks per jaar. De productie vindt voor het grootste deel plaats in Azië - in landen als India, China en Indonesië. Hij geeft leiding aan het inkoopkantoor in China en reist daarvoor maandelijks naar Azië. In 7 jaar tijd bezoekt hij honderden fabrieken en ziet hij veel goeds, maar stuit hij ook op veel slechte omstandigheden zoals grootscheepse vervuiling, en mensonwaardige werkomstandigheden.

Na ruim 7 jaar besluit Ubachs in Jakarta bij Hollit International te gaan werken, een van de grootste productie agentschappen van Indonesië. In de functie van Business Unit Manager heeft hij daar een team van 25 mensen en is hij verantwoordelijk voor de omzet, personeel, costings, sampling en productie. De Business Unit die hij leidt, een onderneming binnen een onderneming, heeft een omzet van bijna 20 miljoen dollar. Ubachs produceert voor premium merken als Ralph Lauren, Calvin Klein Jeans, Hugo Boss, Guess en Next. Het is praktijk dat modemerken altijd op zoek zijn naar de allerlaagste prijs, waardoor de producent vaak genoodzaakt wordt om niet duurzaam te produceren. Dit begint Ubachs steeds meer tegen te staan en zo ontstaat het idee voor een eigen duurzaam kledingmerk.

Eenmaal terug in Amsterdam richt Ubachs het kledingmerk Unrobe op. Unrobe is het nieuwe duurzame kledingmerk dat de mode-industrie uitkleedt van haar slechte gewoonten. 'Dressing people by undressing the industry' luidt de missie dan ook. Unrobe doet er alles aan om de mode-industrie te verduurzamen, een voorbeeld te zijn voor anderen en aandacht te vragen voor de misstanden. Zo gebruikt het uitsluitend duurzame stoffen voor alle producten, zoals organisch katoen, recycled katoen en polyester gemaakt van oceaan plastic. De ethische productie vindt plaats dichtbij huis, in premium fabrieken in Portugal. Unrobe is hyper transparant, het laat namelijk naast de prijsopbouw ook precies zien waar en door wie de producten gemaakt zijn.

Door direct to consumer te verkopen heeft Unrobe de middelman ertussenuit gehaald wat resulteert in betaalbare prijzen voor de consument, zonder dat de fabrieksmedewerkers daarvoor moeten inleveren. Naast het DTC model, verduurzaamt Unrobe ook bedrijven als Heineken, ID&T, Dopper en Sodastream op het gebied van bedrijfskleding en merchandise. Sinds de oprichting in augustus 2017 is Unrobe bekroond met 2 awards voor het meest innoverende en relevante retail concept.

Ubachs begint met het uitdragen van zijn missie op Hogescholen als HVA, AMFI en Avans. Inmiddels heeft hij gesproken op grote evenementen en congressen als ABN Amro Retailer of the Year Awards, World Retail Congress in de Rai, NRF (National Retail Federation USA) in New York, Retailtrends Media Festival, Heineken Circular Challenge, van Lanschot Bankiers. Ubachs vertelt een authentiek verhaal met een betrokkenheid en gedrevenheid die past bij zijn missie.

De werkzaamheden van Ubachs zijn niet onopgemerkt gebleven. Zo zijn er tientallen artikelen en interviews te vinden over Unrobe in o.a. Het AD, Het Parool, De Telegraaf, RTL Nieuws, BNR Nieuwsradio, Radio 1, I Amsterdam, Textilia, Wayne Parker Kent en Fashion United Nederland en Engeland. Ook is Ubachs met Unrobe - sinds de oprichting in augustus 2017 - bekroond met 2 awards: Vedis Retail Champion 2018 en ABN Amro Retail Rookie of the Year 2019-2020, voor het meest innoverende en relevante retail concept.

Daan is te boeken als spreker en geeft lezingen over de onderwerpen (sociaal) ondernemerschap, innovatie en duurzaamheid. Op deze pagina kun je onder de kop 'sessie' meer informatie vinden over de verschillende mogelijkheden.

Lees meer
"Fast fashion is past fashion"
Advies nodig Blok Team SH

Advies
nodig?

De juiste spreker boeken of invulling van je event kiezen kan een uitdaging zijn. Hierover denken we graag persoonlijk met je mee. Neem vrijblijvend contact op voor advies, óók als je nog in de oriënterende fase zit.

Contact opnemen

Nieuws

Bekijk meer