Milou Brand is columnist, radiopresentator en podcastmaker. Ze is expert op het gebied van beleggen, onze omgang met geld en de psychologie achter onze financiële beslissingen. Met haar achtergrond in journalistiek en psychologie verpakt ze financiële expertise in prikkelende verhalen. Ze schrijft wekelijks columns voor Het Financieele Dagblad, waar ze de financiële actualiteit volgt met een scherpe blik, gevoel voor humor en een gezonde dosis scepsis. Zo blijkt het selecteren van aandelen behoorlijk wat overeenkomsten te hebben met het beoordelen van potentiële liefdeskandidaten, en laat kuddegedrag op de beurs zien waarom onafhankelijk denken zo moeilijk is.
Daarnaast is ze co-host van Jong Beleggen, de best beluisterde beleggingspodcast van Nederland. Ook werkt ze aan een boek voor beginnende beleggers: een gids die geen traditionele handleiding wil zijn, maar waarin ze op geheel eigen, energieke wijze uiteenzet waarom iedereen zou moeten beleggen. Met onverwachte metaforen - van overleven in de jungle tot een jaarlijkse APK van je persoonlijke financiën - wekt ze abstracte concepten tot leven.
Zelf heeft ze van huis uit meer met boeken, muziek en theater dan met grafieken en getallen, wat haar begrip voor financiële drempelvrees alleen maar vergroot. Maar geef Milou een halfuur en zelfs de grootste scepticus gooit zijn vooroordelen overboord. Ze is van mening dat vrijwel iedereen kan (en zou moeten!) beleggen.
Van cultuur naar cijfers
Milou studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en volgde dat op met een master Journalistiek. Ze was presentator en interviewer op NPO Radio 1, waar ze persoonlijke gesprekken voerde met mensen uit de culturele sector. Met één been in die wereld en één in de financiële, weet ze inmiddels dat beide even gelaagd en fascinerend zijn. Ze slaat dan ook regelmatig een brug in de Jortcast, waar ze aanschuift bij Jort Kelder, gewapend met de nodige dosis poëzie.
Gedragseconomie, marktpsychologie, de geschiedenis van financiële crises: uiteindelijk zijn het allemaal verhalen over menselijk gedrag. Over angst en hebzucht. Over kuddes en tegendraadse types. Met haar brede culturele blik legt ze verbanden die anderen missen en weet ze financiële vraagstukken in een breder verband te plaatsen.
Waarom iedereen zou moeten beleggen (en hoe)
Een van Milou’s belangrijkste boodschappen is dat beleggen niet voorbehouden is aan een kleine, rijke, gepensioneerde elite. Integendeel: omdat inflatie aan koopkracht vreet, is het eerder riskant om niet te beleggen. Maar de financiële sector maakt het mensen onnodig moeilijk met jargon, ingewikkelde producten en tegenstrijdige adviezen. In haar columns en lezingen gebruikt ze concrete voorbeelden uit de geschiedenis – van de South Sea Bubble tot recente marktbubbels – om te laten zien hoe beleggers keer op keer in dezelfde valkuilen trappen. En ze verklaart waarom: niet omdat mensen dom zijn, maar omdat ons brein nou eenmaal zo werkt. Door die psychologische mechanismen te begrijpen, kun je ze herkennen en vermijden.
Milou gelooft dat iedereen kan leren beleggen, zolang je begrijpt wat je doet en waarom je het doet. Het draait niet om dagelijks koersen kijken en jaarverslagen doorspitten maar om geduld, discipline en het vermijden van klassieke denkfouten.
Milou als spreker
Milou is scherp, gevat en met haar aanstekelijke energie weet ze de aandacht vast te houden als geen ander. Een geboren entertainer. Die laatste rol kent ze niet alleen van het podium: ze organiseert jaarlijks kinderzeilkampen voor het goede doel, waar dezelfde energie en humor kinderen aan boord houdt. Soms letterlijk. Het gaat haar net zo makkelijk af om een groep kinderen te vermaken als een zaal vol beleggers.
Haar optreden zit vol onverwachte wendingen, humor en slimme verbanden. Ze maakt complexe materie helder zonder ooit saai of belerend te zijn. Ze neemt je gewoon mee in haar fascinatie voor het gekke gedrag dat we beginnen te vertonen zodra het over geld gaat. Van onze haat-liefdeverhouding met ons geld tot struisvogelgedrag. En de verschillen tussen mannen, die moeten dealen met hun eigen overmoed, en vrouwen, die vaak juist voorzichtiger handelen.
Bovendien is ze verrassend veelzijdig. Ze gebruikt referenties die je niet verwacht in een financiële lezing – van Virginia Woolf tot datingprofielen, van hond uitlaten tot Isaac Newtons zwakke plek voor groepsdruk – maar verliest daarbij nooit de rode draad. Als gespreksleider en interviewer brengt ze haar radio- en podcastervaring mee: ze stelt de juiste vragen op het juiste moment, houdt het tempo erin en weet zowel panelleden als publiek te betrekken. Of het nu gaat om een keynote, een debat of een interactieve sessie: Milou houdt haar toehoorders wakker, zorgt ervoor dat er wat te lachen valt én dat ze met frisse inzichten huiswaarts keren.