Sprekershuys logo

Vakgebied

Wetenschap
Inspiratie
Filosofie

Thema's

Leiderschap
Mens & Maatschappij
Wetenschap
Kunst & cultuur
Creativiteit & Inspiratie

Talen

Nederlands
Engels

Tarief

Vanaf € 2.500

Biografie

Biografie

Bas Haring ziet zichzelf als ''volksfilosoof'', hij wil op een frisse en toegankelijke manier wetenschap en filosofie zo uit proberen te leggen dat ‘t begrijpbaar wordt voor iedereen. Daardoor spreekt hij met zijn werk een breed publiek aan. Iedereen kan veel inspiratie putten uit zijn werk en ook wetenschappers vinden het fris en vernieuwend. Zijn voornaamste doel is mensen helpen om de wereld om hen heen beter te begrijpen. Aan de Universiteit van Leiden is hij bijzonder hoogleraar 'publiek begrip van wetenschap' en hij is oprichter van het masterprogramma 'media technology' voor creatieve wetenschap.


Gouden Uil

In 2001 komt zijn (kinder)boek ‘Kaas en de evolutietheorie’ uit waarvoor hij een Gouden Uil ontvangt. Daarna volgen onder andere ‘De ijzeren wil’ (2003), ‘Voor een echt succesvol leven’ (2007) en ‘Plastic panda's’ (2011). In 2016 kwam zijn boek 'Waarom cola duurder is dan melk' uit, waarin Bas op humorvolle wijze op zoek gaat naar antwoorden over de werking van de economie. Op tv is Bas Haring te zien in de programma's ‘Stof’ en ‘Haring’ en hij zit in het panel van ‘Proefkonijnen’. Ook is hij tvpresentator bij de RVU en als opiniemaker betrokken bij het NCRV programma ‘Altijd Wat’, waar hij zijn visie geeft op de reportages en onderwerpen.


Proefkonijnen

Naar aanleiding van het programma 'Proefkonijnen' heeft hij begin 2014 het boek 'Doe dit vooral thuis' uitgebracht. Aan de hand van dit boek wil hij dat de lezer zichzelf vragen stelt over de wetenschap en zélf op onderzoek uitgaat. Op dit moment probeert Bas zijn horizon te verbreden door een boek over economie te schrijven.

Bas is als wetenschapper een uitzondering, omdat hij met zijn werk een breed publiek weet aan te spreken. Theorie wordt afgewisseld met praktische alledaagse voorbeelden die de lezer moeten helpen voor zichzelf een duidelijk beeld te creëren. Bas ontdoet de wetenschap van haar sluier van vaagheden en raakt de essentie ervan. Dit maakt zijn manier van denken ontzettend inspirerend en leerzaam. Als spreker weet hij altijd een verrassende draai te geven aan zijn verhaal. Hierdoor weet hij zijn toehoorders telkens weer te boeien en hen aan te zetten tot het overdenken van zijn visie.


Ambitie

'Ik geef heel regelmatig lezingen. Het zijn nooit standaardverhalen en ik bedenk altijd weer iets nieuws; en over uiteenlopende onderwerpen. Mijn ambitie is om mensen te laten zien dat je op andere manieren tegen zaken aan kan kijken. Ik hoop dat mensen na een lezing denken ‘Hmmm… interessant. Hier moet ik nog eens over nadenken.’ Eigenlijk hoop ik mensen zelf aan het denken te krijgen. Ik gebruik geen powerpoint of sheets en laat op zijn hoogst af en toe een filmpje zien.'


Boek Bas Haring bij het Sprekershuys!

Bas Haring is te boeken als spreker, dagvoorzitter, interviewer, presentator en panellid en is gespecialiseerd in een breed aantal thema's zoals leiderschap, mens & maatschappij en wetenschap. Op deze pagina vind je onder de kop 'Sessies' meer informatie over de verschillende mogelijkheden.


Spreker Bas Haring boeken voor jouw evenement? Neem hier contact met ons op!

Lees meer
Suzanne

Advies
nodig?

De juiste spreker boeken of invulling van je event kiezen kan een uitdaging zijn. Hierover denken we graag persoonlijk met je mee. Neem vrijblijvend contact op voor advies, óók als je nog in de oriënterende fase zit.

Contact opnemen

Nieuws

Bekijk meer

Cookiemelding

Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Deze functionele cookies zorgen ervoor dat je de website correct kunt weergeven en gebruiken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Statistieken

Een goede website is nooit af! We proberen iedere dag de websitebezoeker een betere ervaring te bieden. Met de cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen! De gegevens worden anoniem verzameld, maar geven ons wel het inzicht wat nodig is om iedere dag weer een betere website te maken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Marketing

Deze cookies gebruiken wij om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die passen bij de behoeftes van de individuele bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan Google advertenties of Social media advertenties. Wil je weten om welke cookies het precies gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld