Harry-Bijl-info-1.jpg
Spreker en retailspecialist

Harry Bijl

Spreker Harry Bijl is een strategisch denker en praktijkman in één. Met zijn jarenlange ervaring in de retail van verkoop en inkoop tot management en directie, helpt hij ondernemers en stakeholders om grip te krijgen op een sector die voortdurend in beweging is. De thema’s die hij raakt zijn actueel en urgent: klantervaring, duurzaamheid, digitalisering en innovatie. Altijd vertaald naar de dagelijkse realiteit van ondernemers. Harry combineert scherpe inzichten met aansprekende voorbeelden en een beeldende presentatiestijl. Geen wollig jargon of technologische luchtkastelen, maar concrete inspiratie met ruimte voor eigen invulling. Harry Bijl is te boeken als spreker bij het Sprekershuys.

Subthema's

  • Klantgerichtheid
  • Digitalisering
  • Strategie
  • Duurzaam ondernemerschap

Te boeken als

  • Spreker

Talen

  • Nederlands
  • Engels

Tariefindicatie

  • Prijs op aanvraag

Harry Bijl groeide op in een ondernemende retailomgeving en wist al vroeg waar zijn hart lag. Vanaf zijn jeugd werkte hij in winkels, leerde het vak van binnenuit en klom op tot inkoper, manager en uiteindelijk directeur binnen verschillende familiebedrijven en grote ondernemingen. Zijn stevige praktijkbasis vormt de motor achter zijn actuele, toekomstgerichte visie op de sector. Vandaag de dag werkt hij als inspirator bij Koninklijke INretail, waar hij strategisch kijkt naar ontwikkelingen in de non-food retail. Gedreven door nieuwsgierigheid en een positieve blik ziet hij zichzelf als een ‘schatgraver’ die constant zoekt naar vernieuwing, verbetering en kansen voor ondernemers.

Harry Bijl als spreker

Als spreker weet Harry Bijl zijn publiek te raken én te activeren. Zijn verhalen zijn visueel, praktijkgericht en ontwapenend helder. Hij spreekt de taal van ondernemers en weet complexe trends terug te brengen tot de essentie: wat betekent dit voor jou, vandaag? Zijn stijl is energiek en beeldend – veel voorbeelden, weinig tekst – en hij kiest bewust voor een open benadering: geen blauwdrukken of harde meningen, maar richting en inspiratie. Harry mijdt vakjargon en vertaalt strategie moeiteloos naar concrete acties, altijd met het oog op wat de klant ervaart. Hij spreekt regelmatig voor ondernemers, beleidsmakers, studenten en technologiepartners en weet moeiteloos de brug te slaan tussen visie en praktijk.

Carrière

Harry begon zijn loopbaan op de winkelvloer en ontwikkelde zich tot inkoper en manager in diverse retailbedrijven. Zijn ervaring binnen familiebedrijven én grotere ondernemingen gaf hem een breed perspectief op de sector. Uiteindelijk bekleedde hij meerdere directiefuncties en werd hij een veelgevraagd gesprekspartner voor ondernemers en stakeholders.

Sinds zijn aanstelling als inspirator bij Koninklijke INretail richt hij zich op strategische vraagstukken en toekomstontwikkelingen in de non-food retail. Harry onderhoudt dagelijks contact met ondernemers, studenten, stakeholders en technologiepartners. Hij is actief in expertgroepen en jury’s, deelt zijn inzichten via columns, blogs, interviews en presentaties, en blijft zichzelf voeden met actuele ontwikkelingen, lokaal én internationaal. Zijn missie: de retailsector inspireren, versterken en klaarstomen voor de toekomst.

Sessies

Overleef en groei met verduurzaming en digitalisering

Technologie, veranderend consumentengedrag en internationale concurrentie maken retail dynamischer dan ooit. Hoe ga je hier slim mee om en zorg je voor een toekomstbestendige strategie? Leer van succesvolle bedrijven die met innovatie en creativiteit het verschil maken.

Maak je retailbedrijf persoonlijker, verrassender en verbindender

Veel klanten voelen zich niet gehoord en begrepen. Hoe kun jij het verschil maken? Hoe bouw je een empathische bedrijfscultuur die vertrouwen wekt en loyale klanten

creëert? Ontdek hoe je met emotionele intelligentie en klantgerichtheid een sterke band 

opbouwt en maatschappelijke impact maakt.

Bouw een merk waar klanten van houden en trouw aan blijven

Consumenten zijn kritisch en prijsbewust. Hoe zorg je ervoor dat jouw merk emotionele waarde toevoegt, klanten boeit – en blijft boeien? Leer hoe succesvolle merken het verschil maken: hoe ze zich onderscheiden van andere brands in de markt en hoe zij van hun klanten loyale fans maken.

Recensies

Klanten beoordelen ons met een 9,1

  • Ruim aanbod van actuele sprekers
  • Persoonlijk & vrijblijvend advies
  • Voor elke type evenement