Sprekershuys logo

BLOG | 5 tips voor een ijzersterke podcast

Daniëlle profiel
Door Daniëlle
26 april
hoe start je een eigen podcast

Wil je een podcast maken maar heb je geen idee hoe? Lees dan deze 5 tips!

Podcasts zijn booming! Wil jij graag een podcast starten met je bedrijf om nóg meer te verbinden met je doelgroep, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met deze 5 tips helpen we je op weg naar een ijzersterke podcast.

1. Concept & strategie

Bij een podcast gaat het in eerste instantie om de inhoud. Nog voordat je begint met opnemen, wil je dus nadenken over een strategie en concept waarmee jouw podcast impact kan maken bij jouw doelgroep. Op welke manier wil je jouw potentiële luisteraars kennis laten maken met jouw bedrijf en jouw missie? Welke waarde ga je delen? Op welke vragen van je luisteraar ga je antwoord geven? Als je eenmaal weet wat je luisteraars willen horen, kun je ze regelmatig bij je afleveringen betrekken. Vervolgens kun je beslissen of de insteek van je podcast educatief, inspirerend, entertaining of anders wordt. Schrijf een korte beschrijving van je podcast die luisteraars direct een idee geeft van wat ze kunnen verwachten. Dit dwingt je helder te zijn over je doel.

2. Vorm

Ook podcasts kennen vele vormen. Je kunt ervoor kiezen een vaste host in te zetten die iedere aflevering een expert of spreker interviewt over een onderwerp dat past bij jouw boodschap. Of ga je voor een panel-podcast, waarbij je een aantal experts of klanten laat aanschuiven die hun perspectieven deelt? Een solo-podcast is ook mogelijk. Waar je ook voor kiest, we raden je aan om, net als bij een goed event, de interactie te zoeken met je publiek. Betrek de luisteraars bij je verhaal en geef ze de gelegenheid te reageren op de inhoud van je aflevering of zelfs vragen in te sturen.

3. Goede opnamelocatie

Je podcast valt of staat met de kwaliteit van het geluid. Wil je jezelf verzekeren van een professionele podcastopname? Duik dan een studio in! In een studio kun je zelfstandig of samen met een team van experts je podcast opnemen. Daarnaast is een studio voorzien van de alle apparatuur om één of meerdere gasten te laten aanschuiven. Wil je next level gaan? Dan kun je ervoor kiezen je podcastopnames op te nemen op beeld en je boodschap op meerdere manieren te verspreiden.

Studio

4. Start de microfoon!

Goed voorbereid? Dan kan je eindelijk beginnen! In je eerste aflevering kun je al in een specifiek onderwerp duiken, of jezelf en de podcast introduceren. Het helpt om voor iedere aflevering een (kort) script te schrijven, zodat je de draad niet kwijtraakt tijdens het opnemen. Als je gasten of experts hebt uitgenodigd voor je podcast, weet je door je uitgebreide research natuurlijk precies wie je voor je hebt en hoe je het gesprek wilt sturen. Heb je hier meer moeite mee, schakel dan een host in die precies weet hoe je podcast de waarde kan bieden die je voor ogen hebt. Vergeet niet je podcast te promoten via al je kanalen, zodra online staat!

5. Luister naar de experts

Dat podcasts goed werken, weten deze huysgenoten als geen ander. Zij lanceerden (of werkten mee aan) podcasts die verrassend en vernieuwd zijn, impact maken bij hun doelgroep of zelfs in de prijzen zijn gevallen. Naast het feit dat deze podcasts een flinke dosis inspiratie geven, kunnen deze podcastmakers je in hun lezingen meer vertellen over wat een podcast tot een succes maakt.

  • Sander Schimmelpennick heeft met jeugdvriend Jaap Reesema al jarenlang succes met de Zelfspodcast. Daarin spreken ze over hun carrière, privéleven en de actualiteit. In 2020 wonnen ze de Online Radio Award in de categorie 'beste podcast' en de Dutch Postcast Award in de categorie 'lifestyle, maatschappij en gezondheid'.
  • Koos Tervooren is co-founder van Microphone Media Podcast Agency. Zij maken de podcasts voor bol.com, Nationale Nederlanden en Adyen. Met De Oversteek, over ondernemen in Amerika, won hij in 2019 de Dutch Podcast Award.
  • Huysgenoot Thijs Lindhout interviewt in zijn podcast: 100% Inspiratie Podcast, experts op het gebied van geluk, succes en persoonlijke ontwikkeling.
  • In de Slechte Ideeën Podcast gaat huysgenoot Rico Bakker in gesprek met verschillende sprekers en ondernemers over creativiteit, serendipiteit en authenticiteit.
  • Huysgenoot Sydney Brouwer is de host van de podcast: Over Klanten Gesproken. Hierin gaat hij met experts in gesprek over klantbeleving en klantgerichtheid.
  • AI-expert Remy Gieling is o.a. te horen in de podcast van DenkTank, waarin hij in gesprek gaat met de beste sprekers uit binnen- en buitenland en de Next Leadership Podcast, waarin hij spreekt met leiders uit het grote bedrijfsleven en jong talent wat ze onder hun vleugels nemen.

Waarom een podcast interessant is voor jouw bedrijf én event

Een podcast is dé manier om nog extra kennis en inspiratie mee te geven aan jouw doelgroep. Wil jij een podcast opnemen met één of meerdere sprekers of gasten? We denken graag met je mee bij het vinden van de juiste spreker(s) en of dagvoorzitter én het organiseren van je podcast. Klik hier voor meer informatie.

Suzanne
OP ZOEK NAAR EEN STUDIO VOOR HET OPNEMEN VAN JOUW PODCAST?

Lees ook:

Cookiemelding

Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Deze functionele cookies zorgen ervoor dat je de website correct kunt weergeven en gebruiken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Statistieken

Een goede website is nooit af! We proberen iedere dag de websitebezoeker een betere ervaring te bieden. Met de cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen! De gegevens worden anoniem verzameld, maar geven ons wel het inzicht wat nodig is om iedere dag weer een betere website te maken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Marketing

Deze cookies gebruiken wij om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die passen bij de behoeftes van de individuele bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan Google advertenties of Social media advertenties. Wil je weten om welke cookies het precies gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld