Vakgebied

Ondernemen
Verandermanagement
Creativiteit&Inspiratie
Persoonlijk ontwikkeling
Kunst & Cultuur
Humor
Lifestyle & Health
Sales & Klantgerichtheid
Cabaret & Entertainment

Thema's

Ondernemerschap
Lifestyle & Health
Communicatie & Media
Cabaret & Entertainment
Kunst & cultuur
Strategie
Sales & Klantgerichtheid
Creativiteit & Inspiratie
Verandermanagement
Persoonlijke ontwikkeling

Talen

Nederlands
Engels
Duits

Tarief

Op aanvraag

Biografie

Biografie

Kluun studeerde af (nou ja, kreeg zijn diploma) op de HEAO Breda in de jaren tachtig, de hay days van het yuppentijdperk, waarin romans als Money (Martin Amis), Bright Lights Big City (Jay McInnerney) en Less Than Zero (Bret Easton Ellis) en Wall Street (Scorcese) de tijdgeest bepaalden. Greed was goed.

Kluun accepteerde een hardselling baan bij de Gouden Gids, verleid door een fors salaris en en Ford Sierra van de zaak. In zijn tweede baan bij Neckermann Postorders bedacht en produceerde hij de gehate prijzenfestivals en lokte hij mensen in de postorderval door ze op krediet te laten kopen en niet meer los te laten. Na twee jaar werd hij (23) bevorderd tot manager Klantenservice, waar hij de problemen met klanten die hij in de twee functies daarvoor had veroorzaakt, zelf op te lossen, met meer dan tweehonderd datatypistes, klantenservicemedewerkers en correspondenten onder zich.

Time Warner meldde zich. Kluun verhuist van Antwerpen naar Amsterdam en kreeg het langste visitekaartje in zijn carriere als ‘Customer Service Director Europe, Africa and Middle east for Time Life Books & cd’s and Time Magazine, Sports Illustrated, LIFE, People Magazine en Entertainment Weekly’ met een budgetverantwoordelijkheid van twaalf miljoen gulden en afdelingen in Amsterdam, Londen, Parijs en München. Het werd geen succes. Hij was geen strakke budgetbewaker en al helemaal geen consequente harde manager. Al na enkele maanden besefte hij dat zijn carrière pijlsnel de verkeerde kant op aan het gaan was en dat een burn out voor zijn 25e een volgende mijlpaal zou worden. Kluun nam ontslag.

Hij werd strateeg bij DDB, het ‘Ajax van de reclame’ zoals ze zichzelf zonder enige valse bescheidenheid noemden. DDB rijgde de creatieve en strategische prijzen aaneen, met klanten als Volkswagen, Sony, Centraal Beheer (Even Apeldoorn bellen), dagblad Trouw en weekblad Story.

Na drie jaar startte hij samen met wijlen vriend en collega Don Kouwenhoven (Frenk in Komt een vrouw bij de dokter) creative marketing agency Project X en vestigden zich in het Olympisch Stadion. Het bureau werkte voor KPN, Amstel, Nike, Audi, Volkswagen en diverse ministeries, maar haalde vooral regelmatig de pers met eigen initiatiefprojecten, die in de meeste gevallen meer publiciteit dan geld opleverden. (Lees Haantjes, over een zakelijk fiasco tijden de gay games van 1998).

In 1999 werd bij zijn vrouw Judith borstkanker geconstateerd en ontplofte het leven. Judith overleed op 14 mei 2001, maar leeft voor eeuwig voort als Carmen van Diepen (Carpe Diem) in de romans van Kluun.

Kluun verkocht zijn bureau in de zomer nadat Judith overleed en vertrok met zijn dochter Eva (3) naar Australië. Daar, in een camper ter grootte van een koekblik, hervond hij zich en begon te schrijven aan zijn roman Komt een vrouw bij de dokter en De Weduwnaar.

Twintig jaar later. Kluun is vader van Eva (22), Roos (17) en Lola (13), heeft vijf bestsellerromans, twee verhalenbundels, de ever seller Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt! een verfilming, twee theaterbewerkingen, vertalingen in dertig landen en drie miljoen boeken verkochte boeken op zijn naam staan. Hij richtte het literair collectief Nightwriters op, een gezelschap van schrijvers als Saskia Noort, Tommy Wieringa, Joost Zwagerman en vele anderen.

Op zijn vijftigste besloot Kluun dat hij in de hem nog resterende decennia niet wilde uitdrijven, maar psychisch, creatief en moreel een beter mens wilde worden dan in de vijftig jaar daarvoor. Hij ging in therapie, coaching, bezocht het beruchte Hoffman-proces in Sussex (‘If you are serious about change’), volgde een opleiding tot life coach en nam een tattoo op zijn onderarm met de bezwerende woorden Stay Hungry.

Momenteel werkt Kluun aan Help, ik heb een puber!, rent 100 kilometer per maand en is al twee jaar intens gelukkig met zijn voormalige juf tijdens zijn coach-opleiding: Anne de Jong, psycholoog, auteur van De Geluksroute en directeur eigenaar van Nonons coaching & opleiding.

Foto: Yvette Kulkens

Lees meer
1. Be nice or go away / 2. Stay hungry
Advies nodig Blok Team SH

Advies
nodig?

De juiste spreker boeken of invulling van je event kiezen kan een uitdaging zijn. Hierover denken we graag persoonlijk met je mee. Neem vrijblijvend contact op voor advies, óók als je nog in de oriënterende fase zit.

Contact opnemen

Nieuws

Bekijk meer