Fysieke events mogen weer: wat nu?

Daniëlle van der Schoot

Daniëlle van der Schoot

Man zittend op bank met laptop op zijn schoot en hand bij zijn kin

Alles wat je moet weten om nu een (fysiek) event met impact te organiseren.

We weten niet hoe het met jou zit, maar wij kunnen ons geluk niet op! Fysieke events mogen weer en dat klinkt ons als zomermuziek in de oren. Hoe fijn is het dat we weer kunnen samenkomen, connecten, genieten van een live event en alles wat daarbij hoort. Vorig jaar stelden we ons nog de vraag 'Wat nu?' en zochten we verbinding in de vorm van een hybride event. We kunnen ons voorstellen dat jij je op dit moment hetzelfde afvraagt nu we weer fysieke events mogen organiseren. Gaan we terug naar het oude? En hoever terug is dat? Wij denken dat er een mix ontstaat en online een grote rol blijft spelen.

In deze nieuwe blogreeks Wat Nu? willen we je inspireren ijzersterke (fysieke) events neer te zetten. In dit artikel delen we belangrijke aandachtspunten om nu al mee te nemen in je voorbereidingen.

Zet in op verbinding

Nu de zon schijnt, willen we niets liever dan erop uit te gaan. De behoefte om live te connecten is groot en wij verwachten een golf aan fysieke events, nu mensen stiekem een beetje online-moe zijn. Toch zullen bezoekers goed afwegen welke events de moeite van het bezoeken waard zijn en staat lang niet iedereen te springen om weer een fysiek event bij te wonen. Ongeacht wat je doel is, blijft een ijzersterk concept van groot belang. Samenkomen, verbinden en nieuwe ervaringen opdoen zijn thema’s die weer van grote waarde zullen worden. Zo creëer je eenevent waar je doelgroep niet omheen kan en niet wil missen.

  • TIP: Versterk het gevoel van verbinding door mensen vooraf online te laten verbinden met elkaar, zodat ze weten wie ze op het fysieke event tegen zullen komen. Denk aan een eventpagina of exclusieve social media-pagina’s waar bezoekers lid van kunnen worden en waar exclusieve content gedeeld wordt.

Overvloed aan events

Als iedereen los mag, zal je doelgroep overladen worden met fysieke events die bezocht kunnen worden. Met een beetje pech vallen die ook nog op dezelfde dag. Teveel events om uit te kiezen, wat betekent dat jij je bezoeker nog beter moet kennen. Denk dus goed na over jouw boodschap en hoe je deze overbrengt. Matcht deze met de behoeftes van je doelgroep? Je wilt dat je verhaal opvalt en naadloos aansluit op die behoeftes. Wanneer dit helder is, kun je op zoek naar sprekers en dagvoorzitters die jouw boodschap kunnen versterken en uitdragen.

  • TIP: Breng je doelgroep(en) in kaart aan de hand van verschillende persona's. Zo krijg je duidelijkheid in wie ze zijn, waar hun interesses liggen en via welke (online en offline) kanalen je ze bereikt.

Best practices

Meer dan een jaar online en hybride events heeft veel learnings gebracht. Een van de belangrijkste is misschien wel dat connecten en kennisoverdracht veel verschillende vormen kan hebben. De mogelijkheden van online zijn bewezen en gaan verder dan events alleen. Denk aan uitnodigingstraject, nieuwsbrieven, een aftermovie, podcasts, etc. Nu fysieke events weer een grotere rol gaan spelen, is het belangrijk dat scala aan kansen mee te nemen. Een event organiseren is immers geen doel, maar een middel.

  • TIP: Werk aan een sterk voor- en natraject waarin je mensen voor langere tijd via verschillende communicatiemiddelen meeneemt in je boodschap. Welke mix van fysiek en online past het best bij jouw bedrijf, event en boodschap?

Kun je niet wachten met het organiseren van jouw event en kun je er wel wat hulp bij gebruiken? Wij denken graag met je mee over de vorm en inhoud van jouw event. Neem contact met ons op via het contactformulier of bel ons via 030 304 00 25 om de mogelijkheden te bespreken.