Interview | Vivianne Bendermacher

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Vianne Bendermacher poserend in blauw shirt bij blouse achtergrond

Kun je je dat ene meisje in je klas nog herinneren? Dat al veel te vroeg heel goed wist wat ze later wilde worden? Ja, dat was ik.

Alles over Vivianne

Wie ben je?
Ik ben Vivianne Bendermacher, founder van Techionista; het bedrijf dat zich inzet voor de empowerment van vrouwen via ICT en technologie. Je kunt me kennen als oud-hoofdredacteur van KIJK, Know How en VIVA. Misschien lees je mijn technologie-columns in Technisch Weekblad, of hoor je me weleens op de radio als deskundige. En je hebt me vast weleens op tv gezien, waar ik met regelmaat aan de desk sta van RTL Boulevard om mijn visie op technologie met je te delen.

Over welke onderdelen spreek/ presenteer je?
In een woord: technologie. In iets meer woorden: robotica, slimme algoritmes, machine learning, kunstmatige intelligentie, technologie-trends (van apps tot hacks), mediawijsheid, cybercrime en alles waar mijn techhart harder van gaat kloppen.

Kan je kort wat over je carrière vertellen?
Kun je je dat ene meisje in je klas nog herinneren? Dat al veel te vroeg heel goed wist wat ze later wilde worden? Ja, dat was ik. Op mijn twaalfde besloot ik dat ik hoofdredacteur van een tijdschrift zou worden. Waarom precies, wat dat betekende en van welk tijdschrift dan? Dat wist ik niet, maar het zóu gebeuren. Na het gymnasium ging ik dus journalistiek studeren in Tilburg en stage liep in Amsterdam bij Amnesty International: de enige stageplek waar je als eindredacteur aan de slag kon. En eindredacteur, zo dacht ik; is weer een stap dichter bij hoofdredacteur. Na mijn eerste professionele jaren als eindredacteur – na Amnesty International ook bij Fancy, Break-out en Tina – werd ik op mijn 26e hoofdredacteur van KIJK. Een droombaan! Daar raakte ik verslingerd aan technologie en wetenschap. Naast mijn baan startte ik mijn eigen techblog: Techionista.com. Na een korte omzwerving als hoofdredacteur bij VIVA, besloot ik te gaan ondernemen en mijn eigen merk groot te maken. Techionista bestaat inmiddels uit drie labels: de Techionista Agency waarmee we vrouwen (en mannen) inspireren met technologie en vrouwelijke rolmodellen uit de wereld van ICT zichtbaar maken. Dat doen we met events, de jaarlijkse Techionista Awards, tv-optredens en natuurlijk mijn lezingen. Het tweede label is de Techionista Academy waarmee we vrouwen verrijken met ICT-skills. Soms in 1 dag, maar ook met complete opleidingen tot bijvoorbeeld data scientist; dat laatste in samenwerking met onder meer Microsoft en de Johan Cruijff ArenA. En het derde label is de Techionista Company, vanuit waar we door ons opgeleide vrouwen helpen aan een baan in ICT. Zo hopen we de gendergap in ICT te dichten.

Wat kan je voor een klant betekenen?
Als ervaren spreker ben ik enorm gepassioneerd over technologie en dat merk je. Mijn enthousiasme schijnt nogal aanstekelijk te werken. Ik maak de toekomst niet mooier dan het is: dankzij technologie kan de mens veel dingen bereiken, maar er liggen ook heel wat (ethische) bezwaren op de loer. Hoe gaan we daarmee om? Mét en ondanks technologie? Samen zoeken we naar nuance. Ik ben blij als iedereen iets bewuster, kritischer en zekerder de zaal verlaat. Als dagvoorzitter denk ik mee met de organisatie. Wat is het doel van de dag? Welke sprekers zijn er en waarom vertellen ze juist dít verhaal? Wat is de context van het programma en wordt dat voldoende duidelijk? Als dagvoorzitter zorg ik ervoor dat dat allemaal goed landt bij het publiek, zodat de verhalen van de sprekers beter aankomen. Natuurlijk neem ik alleen dagvoorzittersklussen aan die te maken hebben met mijn passie: technologie. Want: een dagvoorzitter met kennis over en passie voor het onderwerp is een strikje om de dag.

Waarom vind je op het podium staan zo leuk?
Het liefst praat ik de hele dag door over technologie. Dat doen op een podium met vele toehoorders maakt dat ik vleugels krijg.


Duivelse dilemma

Trends of technologie?
Technologie áchter de trends. Dat iets ineens ‘hot’ is, is leuk en aardig, maar ik ben vooral geïnteresseerd in hóe iets technologisch werkt en waarom we daar wel of juist niet enthousiast van moeten worden.

Zomer of winter?
Lente en herfst! Oftewel: ik hóu van de seizoenen. Ze hebben allemaal hun eigen charme. In de zomer bedenk ik trouwens altijd: ‘Winter is coming…’ #GOT 😉

Spreker of dagvoorzitter?
Dat ligt helemaal aan het event. Als het een professionele, grote productie is, treed ik graag op als dagvoorzitter. Mijn lievelingsevent is bijvoorbeeld de SAS Data Science & Analytics Day. Daar zit een ongekend productieteam achter, waarbij sprekers op een megapodium met videoprojecties hun verhaal mogen doen voor een publiek van zo’n 1500 man en vrouw. Als dagvoorzitter mocht ik de dag presenteren en schaatser Kjeld Nuis live interviewen over sport en data science. Blijer krijg je me niet. Maar spreken over technologie blijft mijn grote passie; of dat nou voor kleine of grote gezelschappen is. Duivels dilemma, maar dan zeg ik in de meeste gevallen toch: spreker.

Podium of televisie?
Podium… Al is dit een lastige keus! Als spreker op het podium kan ik echt contact maken met mijn publiek. Als ik live voor RTL Boulevard op tv ben, wéét ik wel dat er ongeveer een miljoen mensen naar kijkt, maar ik zíe ze niet. Interactie maakt spreken op een podium dan toch leuker.

Tijdschrift of podium?
Podium: een levendiger medium.

Toekomst of nu?
Nu! Ik kan me soms een beetje storen aan trendwatchers die allerlei spannende toekomstvoorspellingen doen die nooit te controleren zijn. Ik praat graag vanuit het nu over de toekomst.