1. ...
    Meer dan 1050 referenties
  2. ...
    Altijd de perfecte match
  3. ...
    Offerte binnen 24 uur
  4. ...
    Creatieve (online) concepten

Spreker & dagvoorzitter

Willem Sodderland

Willem Sodderland is ondernemer, coach, dagvoorzitter en spreker. Hij is vastbesloten om de wereld logischer te maken en ziet overal mogelijkheden om dingen slimmer aan te pakken. Dit resulteert in innovatieve producten, concepten die hij als ondernemer in de markt brengt en inspirerende inzichten om te vernieuwen. Op events brengt hij dezelfde bevlogenheid mee, die hij als ondernemer gebruikte om revoluties te stimuleren. Hij zorgt voor energie, verrassing, prikkeling, verdieping, reflectie, humor en bovenal nieuwe inzichten en inspiratie die je niet meer loslaten. Willem Sodderland is te boeken als spreker en dagvoorzitter bij het Sprekershuys.

...Willem Sodderland

Over Willem Sodderland

Willem Sodderland begon zijn reis als innovator toen hij als jongetje nieuwe merken bedacht en logootjes kleurde. Hij studeerde rechten omdat hij logische, overtuigende verhalen willen leren opbouwen en vertellen. In die tijd groeide ook de ondernemersenergie: hij startte de Nationale Beurscompetitie voor studenten, hielp een congres over terrorisme organiseren en bracht automatisering naar een eeuwenoude studentenvereniging. Hij studeerde af met een prijswinnende scriptie over de octrooieerbaarheid van de dinosaurussen uit Jurassic Park. 

 

Strategy Consulting

Strategie – een logisch pad naar de toekomst – trok hem het meeste en hij sprong in de wereld van strategy consulting als pupil van Michael Porter, grondlegger van het denken over ‘competitive advantage’ en oprichter van Monitor Company. Willem’s drang naar actie en tastbare vernieuwing bracht hem na vier jaar ertoe om een eigen innovatie te lanceren: de eerste incubator van Nederland. Na andere ondernemers geholpen te hebben hun innovaties te lanceren vond Willem het weer tijd om zelf aan het stuur te staan en stond aan de basis van Juicy Details, een keten van juicebars. 

 

Democratisering van marketing

Een drang naar grotere impact bracht Willem ertoe om een revolutie in marketingland te ontketenen. Buzzer’s missie was de democratisering van marketing en groeide tot een internationaal marketing fenomeen. Het bedrijf stond aan de basis van word of mouth marketing, crowdsourcing, influencer marketing en de kracht van reviews. Gedurende 9 jaar reisde Willem de hele wereld over om de gospel van ‘consumer engagement’ bij merken te verspreiden. 

 

Voedsel Verduurzaming

Willem’s volgende revolutie was voedsel. Hij ontdekte een soort zeewier die er precies uitzag als tagliatelle, maar dan veel gezonder en extreem duurzaam. Willem stelde de vraag die alleen hij kan stellen: waarom gaan we zeewier niet eten als pasta? 8 jaar werkte hij onvermoeibaar aan de missie van Seamore om van zeewier ons dagelijkse eten te maken, door de lancering van zeewierpasta, bacon, wraps, chips en brood. Ook hier zorgde de kracht van het idee en verhaal voor internationale, blijvende impact. In supermarkten, op mensen hun borden, in de media. Veel ondernemers begonnen nieuwe food startups geïnspireerd door Seamore’s verhaal. 

 

Spreker

Na de verkoop van Seamore in 2022 kreeg Wilem tijd voor nieuwe en oude passies. Hij coacht snelgroeiende scaleups, mede via Scaleup Company. Hij treedt op als spreker en dagvoorzitter en brengt daar dezelfde energie die hij als ondernemer heeft gebruikt om de wereld te veranderen. En – natuurlijk – gaat hij weer ondernemen. In 2023 start een nieuw maatschappelijk avontuur. Een entiteit die net zo ambitieus is als Willem’s eerdere missies, namelijk “to fix society faster”. To be continued! 

Boek Willem Sodderland bij het Sprekershuys!

Willem Sodderland is te boeken als spreker, dagvoorzitter, interviewer, debatleider, presentator en panellid. Hij geeft lezingen over de onderwerpen duurzaamheid, innovatie en ondernemerschap. Op deze pagina kun je onder de kop 'Sessies' meer informatie vinden over de verschillende mogelijkheden.


Spreker en dagvoorzitter Willem Sodderland boeken voor jouw event? Neem hier contact met ons op.

Daarom kies je voor Sprekershuys

  • ...Ruim 10 jaar ervaring
  • ...Creatieve (online) concepten
  • ...Offerte binnen 24 uur
  • ...Eigen Content Studio
...Vraag offerte aan

Expertise

Voedsel, Innovatie, Technologie, Marketing, Strategie, Start-ups

In te huren als

  • Spreker
  • Dagvoorzitter
  • Interviewer
  • Debatleider
  • Presentator
  • Panellid

Tariefindicatie

Prijs op aanvraag

Sessies

Willem Sodderland als dagvoorzitter

Willem is een ervaren dagvoorzitter met een uitgesproken profiel rond de onderwerpen ondernemerschap, startups, scaleups, innovatie en impact. Zijn functionele specialismen zijn marketing, strategie, food/tech en duurzaamheid. Hij combineert 25 jaar ondernemerservaring met 200+ internationale optredens als spreker in de rol van dagvoorzitter met een passie om publiek en sprekers te coachen naar zeer memorabele en interactieve ervaringen door een event. Willem heft een unieke impact op events en deelnemers:

• The Innovator’s Journey. Willem heeft een onweerstaanbare drive om innovatie te laten gebeuren. Zijn meest recente avontuur was Seamore, het bedrijf dat zeewier vertaalde naar fantastisch eten voor elke dag, met iconische producten zoals zeewierpasta, bacon, brood, chips en wraps. Hiervoor maakt hij Buzzer groot, het eerste social media marketing platform in Europa, gespecialiseerd in het creëren van ‘buzz’ of word of mouth door micro-influencers. Willem coachte honderden startups en scaleups. 25 jaar ervaring in vallen en opstaan als ondernemer maken hem een geloofwaardige, inspirerende en zeer entertaining dagvoorzitter voor elk event met een focus op entrepreneurship, startups, scaleups, innovation en impact. Door deze ervaring haalt hij ook het meeste uit de sprekers. 

• Call to Action. Als dagvoorzitter laat Willem geen enkel publiek onbewogen, door zijn energie, persoonlijkheid en capaciteit om impactvolle inzichten uit sprekers, publiek en dialog te halen. Elke deelnemer zal geprikkeld worden door nieuwe urgentie en ervaart een ‘call to action’ door nieuwe inzichten en ideeën die uit een event ontstaan. Geen ‘business as usual’.

• Before & After Boost. Naast de impact die Willem heeft in zijn rol als dagvoorzitter op het evenement zelf brengt hij significante impact op de kwaliteit, diepte en relevantie van een event ‘before and after’. Door het programma, de flow en sprekers lineup te helpen ontwerpen. En door het faciliteren of coachen na een event om ervoor te zorgen dat de waarde en impact wordt vergroot.

Willem trad op als dagvoorzitter en spreker op evenementen in meer dan 15 landen en hielp het programma vormgeven van veel van deze evenementen. Een Nederlander door geboorte, Willem’s Engels is dat van een native en zijn uitstraling en ervaring die van een wereldburger.

Lezing: Is het redden van de wereld een business opportunity?

Multicrises. De planeet, het klimaat, de democratie, toenemende spanning tussen mensen. We zijn gaan geloven dat innovatie, technologie en geld elk probleem kunnen oplossen. En dat de vernieuwende spelers in de markt ons dus moeten gaan redden: de startups, scaleups en unicorns. Één ondernemer startte een bedrijf om precies dat te doen, door op een radicaal andere manier naar de oceaan te kijken. En naar voedsel. Willem Sodderland deelt zijn inspirerende verhaal, de successen, obstakels en verbazende inzichten. Kan je de wereld redden terwijl je een succesvolle business bouwt? Of moet de overheid ons redden door zich ondernemender te gedragen?

Lezing: De reis van de ‘innovator’ - 5 verrassende lessen uit de startup wereld

We houden van innovatie. We adoreren disruptie en bewieroken radicale verandering. Combineer ze allemaal en je hebt een recept voor succes, toch? Willem Sodderland, 25 jaar actief als serie-ondernemer, met een aantal radicale innovaties achter zijn naam – zoals zeewierpasta – deelt zijn reis en de verrassende inzichten die hij onderweg oppikte. Hoe slaag je in je missie als mensen wel innovatie willen maar geen verandering? Hoe verkoop je aan consumenten als ze geen oog hebben voor de logische keuze? Hoe start je een revolutie zonder geld, macht of middelen? Echte wereld lessen over het laten slagen van innovatie.

Lezing: Future Food for Thought…

Wat we eten. Hoeveel we eten, en weggooien. Hoe we ons eten maken, en waar. De toekomst van ons eten is een van onze grootste uitdagingen. Van diep in de loopgraven van food startups, impact investeerders en de ondoorgrondelijke wereld van de retail komt het verhaal van ‘Mister Seaweed’, Willem Sodderland. Hij deelt zijn inspirerende avontuur en de verrassende perspectieven die hij kreeg onderweg. Hoe verkoop je de toekomst aan consumenten die geen verandering willen, of moet je dat niet proberen? Kan je mensen laten betalen voor duurzaamheid? Waarom komen de meeste innovaties van startups en waarom falen ze bijna allemaal? Kunnen startups en ‘Big Food’ samenwerken om innovatie succesvol te koppelen aan schaal? Wat kunnen supermarkten doen om een betere toekomst te scheppen voor iedereen? Geweldige inspiratie voor iedereen in de wereld van eten, en daarbuiten.

Do something sufficiently epic

Phil Libin, Founder of Evernote

Advies nodig of een spreker boeken? Wij helpen je graag!

Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.