Willem Sodderland begon zijn reis als innovator toen hij als jongetje nieuwe merken bedacht en logootjes kleurde. Hij studeerde rechten omdat hij logische, overtuigende verhalen willen leren opbouwen en vertellen. In die tijd groeide ook de ondernemersenergie: hij startte de Nationale Beurscompetitie voor studenten, hielp een congres over terrorisme organiseren en bracht automatisering naar een eeuwenoude studentenvereniging. Hij studeerde af met een prijswinnende scriptie over de octrooieerbaarheid van de dinosaurussen uit Jurassic Park.
Strategy Consulting
Strategie – een logisch pad naar de toekomst – trok hem het meeste en hij sprong in de wereld van strategy consulting als pupil van Michael Porter, grondlegger van het denken over ‘competitive advantage’ en oprichter van Monitor Company. Willem’s drang naar actie en tastbare vernieuwing bracht hem na vier jaar ertoe om een eigen innovatie te lanceren: de eerste incubator van Nederland. Na andere ondernemers geholpen te hebben hun innovaties te lanceren vond Willem het weer tijd om zelf aan het stuur te staan en stond aan de basis van Juicy Details, een keten van juicebars.
Democratisering van marketing
Een drang naar grotere impact bracht Willem ertoe om een revolutie in marketingland te ontketenen. Buzzer’s missie was de democratisering van marketing en groeide tot een internationaal marketing fenomeen. Het bedrijf stond aan de basis van word of mouth marketing, crowdsourcing, influencer marketing en de kracht van reviews. Gedurende 9 jaar reisde Willem de hele wereld over om de gospel van ‘consumer engagement’ bij merken te verspreiden.
Voedsel Verduurzaming
Willem’s volgende revolutie was voedsel. Hij ontdekte een soort zeewier die er precies uitzag als tagliatelle, maar dan veel gezonder en extreem duurzaam. Willem stelde de vraag die alleen hij kan stellen: waarom gaan we zeewier niet eten als pasta? 8 jaar werkte hij onvermoeibaar aan de missie van Seamore om van zeewier ons dagelijkse eten te maken, door de lancering van zeewierpasta, bacon, wraps, chips en brood. Ook hier zorgde de kracht van het idee en verhaal voor internationale, blijvende impact. In supermarkten, op mensen hun borden, in de media. Veel ondernemers begonnen nieuwe food startups geïnspireerd door Seamore’s verhaal.
Spreker
Na de verkoop van Seamore in 2022 kreeg Wilem tijd voor nieuwe en oude passies. Hij coacht snelgroeiende scaleups, mede via Scaleup Company. Hij treedt op als spreker en dagvoorzitter en brengt daar dezelfde energie die hij als ondernemer heeft gebruikt om de wereld te veranderen. En – natuurlijk – gaat hij weer ondernemen. In 2023 start een nieuw maatschappelijk avontuur. Een entiteit die net zo ambitieus is als Willem’s eerdere missies, namelijk “to fix society faster”. To be continued!