Interview | Jacques Pijl – DEEL 1

Maartje Ijzerman
Door Maartje
09 oktober
Jacques pijl spreker bij Sprekershuys

Jacques Pijl, bestuurder van Turner en organisatieadviseur gespecialiseerd in strategie-executie en innovatie: ‘Elke dag sta ik in de modder van hele weerbarstige vraagstukken. Dat vind ik nog steeds het allermooiste wat er is. In dit interview vertelt hij nog meer over zichzelf.

''Vroeger had ik mij niet kunnen bedenken dat ik hier sta, ik wilde altijd varen.''

MET WIE HEBBEN WIJ HET GENOEGEN?
Ik ben Jaques Pijl. Ik ben bestuurder van Turner en organisatieadviseur. Ik sta elke dag in de modder van hele weerbarstige vraagstukken en dat vind ik nog steeds het allermooiste wat er is. Vroeger had ik mij niet kunnen bedenken dat ik hier sta, ik wilde altijd varen. Ik heb hoge zeemanschool gedaan en één jaar gevaren. Het enige wat ik toen wel wist is dat ik hele pittige cognitieve puzzels, maar in de intermenselijke context. Laat je dat in het varen nou niet vinden. Dus na het varen ben ik bedrijfskunde gaan studeren vanuit het idee dat ik nog wel een keer ga varen, maar dan heb ik in elk geval wel wat anders nog. Het is er nooit meer van gekomen. Ik ben in het advies terechtgekomen.

WAT IS ELKE DAG JOUW UITDAGING?
Ik heb altijd een positieve en negatieve. De negatieve, om daar mee te beginnen en positief te eindigen, is dat ik niet tegen onzin kan. Er is heel veel onzin in mijn vak. Daar wordt geld mee verdient en daar trappen ook iedere keer heel veel mensen in. Er worden wat dunne theorietjes met diepgang van een surfplank worden aan de man gebracht in het bedrijfsleven. Dat wordt maar herkauwd. Het werkt niet, maar het blijft toch in stand. Ik mag heel graag korte mutten maken met onzin. Dat kan ik doen op basis van veel ervaring in dit vak, strategie en executie. Ik heb al honderden moeilijke puzzels met opdrachtgevers tot een goed einde gebracht.

De positieve kant is veel interessanter. Er mag zo ontzettend veel mislukken in de strategie executie, maar er lukt gelukkig ook veel. De rode draad van wat lukt daar heb ik toch mijn vak van gemaakt. De succesfactoren van de strategie executie heel goed te kennen en heel goed bij klanten te kunnen overdragen, te kunnen toepassen. Daarmee eigenlijk te zorgen dat alles wat de organisaties zich voornemen, dat ze daar ook van een steeds groter deel realiseren. Dat is niet alleen nodig om te overleven, die heel onzeker en projectiel is. Wel of niet goed zijn in strategie executie bepaalt eigenlijk of organisaties overleven. Het is niet alleen maar dat succes dus fijn is en dat continuïteit daarmee stevig gegarandeerd wordt, maar de betekenis die mensen aan hun werk ontlenen die wordt ook een stuk groter. Dat is misschien het positieve en het meest interessante van het werk dat talenten het gevoel hebben dat de strategische planningen wel slagen. Als we dat toepassen wat werkt, strategie executie echt nemen als een vak, dus de verander kant ook heel serieus te nemen.

KUNNEN DIE SUCCESFACTOREN BINNEN ELK BEDRIJF TOEGEPAST WORDEN?
Dat is een pittige vraag, maar het antwoord is volmondig ja. De kunst was om opzoek te zijn naar de vraag ‘wat maakt of kraakt nou hele moderne strategie executie en innovatie?’. De kunst was dan om voldoende te abstraberen van die sector om echt universele succesfactoren te vinden maar tegelijkertijd niet zo abstract te worden dat je eigenlijk er niets mee kan. Dat vind ik de spannendste uitdaging in mijn werk, ook tijdens lezingen. Om eigenlijk de universele principes die er wel degelijk zijn, de succesfactoren van het boek, om het aan alle sectoren te geven en te gunnen en tegelijkertijd zo te laten vergezellen van serieus concrete voorbeelden dat ook iedere sector het gevoel heeft dat die psychologische check-in, wat een van de belangrijkste bouwstenen van het boek is, ja dat is in de zorg net zo belangrijk als in het onderwijs.

ZOU JE EEN VAN JE GROOTSTE SUCCESSEN KUNNEN BENOEMEN?
Wat ik zie als de grootste successen is dat waar ik wel die motor kan zijn, maar de klant zelf enorm scoort. Dat zie ik keer op keer het grootste succes. Als voorbeeld als je organisaties weghaalt van de afgrond. Dat je de continuïteit kunt waarborgen. Niet voor de eeuwigheid, maar dat je wel een pad naar de toekomst hebt. Dat vind ik iedere keer de grootste kick. Misschien klinkt het wat technisch, maar echter die opmerking hangen gezinnen, carrières, ambities, dromen. Dat is waar het over gaat.