Voorstelblog Jeroen Vertongen

Door melle
18 augustus
Fabriekkramiek marc jeroen 32

Jeroen Vertongen is een automotive ondernemer pur sang, sinds 1999. Als spreker deelt hij graag zijn kennis over technologie en consumentengedrag.

Wie is Jeroen?

“Recht door zee” en “zwart/wit” zijn mij op het lijf geschreven. Ik ben van nature uit een snelle beslisser, een doener, iemand van “vooruit met de geit”. Maar zeker niet op een roekeloze ondoordachte manier. Analytisch, technisch en berekenend zijn eigenschappen die mij niet vreemd zijn. Deze cocktail van karaktereigenschappen heeft me tot nu voordelen opgeleverd in het ondernemersleven, ze stelden mij steeds in staat de markttendensen snel vast te stellen, te analyseren, maar vooral tijdig te reageren.

Waar ben je in je dagelijkse leven mee bezig?

Op professioneel vlak is dat sinds kort Fabriek Kramiek, ons bedrijf van waaruit we andere ondernemers binnen de sectoren automotive en mobiliteit bijstaan met kennis, inspiratie en motivatie. Hoe we dat doen? Hoofdzakelijk door het aanbieden van trainingen, keynotes, en het uitvoeren van studies. Privé is er het gezin, samen met mijn vrouw Dini heb ik twee kinderen, een zoon van acht en een dochter van elf. De kids maken uiteraard voor een groot stuk deel van mijn dagelijkse bezigheden/leven. Vooral dan hun ontplooiingen op sportief vlak zijn één van mijn hoofdtaken binnen ons gezin. En met veel plezier, want de appel valt op dat vlak niet ver van de boom, ook papa is een echte sportfanaat.

Wat doe je graag buiten werktijd?

Ik sport zeer graag, vooral dan lopen en fietsen. Dus als het werken even niet hoeft, dan vertrek ik het liefst voor een lange loop- of fietstocht. Maar niet enkel sporten behoren tot mijn favoriete bezigheden, ook een weekendje aan zee, koken of een goed glas Italiaanse rode wijn mag je er gerust bijtellen.

Waarom vind je automotive interessant?

Initieel de techniek, deze trok mij als eerste aan, en zo ben ik er ook gestart, als technieker. Maar nu is het vooral de evolutie van de sector, de noodzakelijk transformatie die volop aan de gang is en vooral het spanningsveld wat daarbij komt kijken. Het spanningsveld tussen enerzijds de gevestigde waarden die al jaar en dag heer en meester zijn en anderzijds de start-ups uit Silicon Valley en China die maar wat graag de scepter overnemen. Dit hele schouwspel, wat nog extra op smaak gebracht wordt door de nodige portie emoties, is heerlijk om te volgen. Ik kan er eindeloos over lezen, analyseren, voorspellen en vertellen!

Wat is volgens jou de toekomst van automotive?

Zal ik heel scherp zijn? Zolang het woordje “auto” in de term zit zal er geen toekomst zijn voor de automotive. Men is vandaag te fel gefocust op de auto als type vervoermiddel en als product. De focus ligt totaal verkeerd, want waar gaat het in de essentie uiteindelijk echt om? Het gaat om de “verplaatsing”, en meer nog, waarom deze verplaatsing noodzakelijk is? En dat geldt zowel voor personen als goederen. Wat is het doel van iets of iemand van punt A naar punt B te brengen? En wordt de wereld daar beter van? Maar dat is niet waar de focus van de spelers binnen de automotive sector vandaag ligt, zij zijn vooral bezig met stuff, en hoe ze zo veel mogelijk stuff (liefst elke dag meer) kunnen verkopen. Want hoe meer mensen een auto bezitten, en hoe sneller die auto’s kunnen, hoe mobieler we met z’n allen worden, niet?

Wat kan jij voor een klant betekenen?

Met de neus op de feiten, verheldering, en richting. Daar gaat het uiteindelijk om, klanten kennis bijbrengen, hen aanzetten tot nadenken over hun toekomst, zichzelf in vraag stellen en vervolgens samen proberen de juiste stappen te zetten.

Dilemma’s

Nederland of België?
Moeilijke, België voor het Bourgondische, voor de nuchterheid en de rijkdom die tweetaligheid toch met zich meebrengt. Maar Nederland voor de directheid, de daadkracht en de orde.

Auto uit 2020 of oldtimer?
Geen twijfel, ééntje uit 2020, als het kon nog liever één uit 2040!

Binnen of buiten?
Buiten, en dan liefst in een heerlijk lentezonnetje.

Spreken of auto’s?
Spreken, niets overtreft het de kracht van het woord.

Groen of blauw?
Blauw, de kleur van water en lucht kunnen me toch net iets meer bekoren en verwonderen dan de kleur van het bos, al is het verschil niet echt groot.

Meer weten over Jeroen? Bekijk hier zijn profiel!