Voorstelblog Robert Daverschot

Daniëlle van der Schoot

Daniëlle van der Schoot

Robert Daverschot aan het presenteren met in blauw pak met lichtjes op achtergrond

In deze blog stelt huysgenoot Robert Daverschot zichzelf voor.

Wie is Robert Daverschot?

In mijn werk als moderator kondig ik sprekers graag een beetje ludiek aan. Hun social media checken, bekenden vragen om iets over hen te vertellen: het levert vaak een aardig beeld op van iemand. Bij mij passen woorden als nieuwsgierig, ondernemend en betrokken. Containerbegrippen natuurlijk, maar ik hou ook van koffie, dus met plezier licht ik dat dan eens persoonlijk toe!

Met welke thema’s houd jij je bezig?

Ik ben een generalist. Oftewel: ik heb een brede interesse. Dat helpt om mijn werk goed te kunnen doen. De ene week ben ik bij een ingebruikname van een windmolen op de Maasvlakte, de andere week interview ik de Minister van Onderwijs en op weer een ander moment geef ik presentatietrainingen bij Douwe Egberts: never a dull moment. Daarom is moderator zijn zo leuk!

Welke impact heeft de coronacrisis op jou?

Gelukkig niet persoonlijk qua gezondheid van mijzelf, vrienden en familie. Maar, net als bij velen, natuurlijk wel qua werk: dat bestaat bij de gratie van “groepen mensen”. Mensen die geïnteresseerd zijn in elkaar en de thema’s die hen binden. Voorlopig is het helaas afstand houden. En op een diepere laag: eens stilgezet worden, biedt ook zo z’n waardevolle reflectiemomenten.

Hoe ga je als dagvoorzitter met deze situatie om?

Door vooral online verder te gaan. Het is geen optie om als bedrijf of organisatie stil te blijven in deze periode. Boeien en binden: daarin moet je juist nu investeren. En liever niet half: Zoom meetings zijn goedbedoeld, maar maken ook moe. Deze weken presenteer ik voor verschillende organisaties “online talkshows”. Een format waarmee je juist nu veel kunt en wat op beeld prettig oogt als een TV productie. Het dwingt iedereen, nog meer dan bij live events, om to-the-point te blijven en afgestemd te zijn op de actualiteit. Doe je dat niet, dan klikken mensen weg. Eigenlijk een heel leuke en waardevolle oefening die ik mijzelf nu [en ook anderen!] gun.

Wat gaat er in deze tijd gebeuren met thema’s als diversiteit en duurzaamheid? Wordt dat juist belangrijker of verschuift dit naar de achtergrond?

Ongeacht welk event ik de laatste jaren heb gemodereerd: beide thema’s komen telkens terug. Direct of indirect. Maar helaas vaak ook weinig concreet. Dat zal nu veranderen: lange internationale ketens blijken nu te falen en we worden gedwongen lokaler te denken en te doen. Dat geldt voor producten, maar ook voor mensen: thuiswerken gaat in veel gevallen toch eigenlijk best goed? En voor diversiteit maak ik me al jaren hard: waar ik kan stuur ik aan op een diverse spreker line-up. Dus een goede verhouding in gender, culturele achtergrond en LGTBTQ. Daar valt nog veel in te doen… ook na Corona.

Waar kunnen bedrijven je nú voor boeken?

Online live talkshows en online speaker trainingen. Bij het eerste bespreken we samen het thema, nodigt de organisatie gasten uit, schrijf ik een script en hebben we een gesprek in een studio setting met live input van kijkers. Een format wat niet veel hoeft te kosten, maar wat vaak als erg sympathiek en interessant wordt ontvangen. En bij speaker trainingen help ik mensen binnen 6 weken tijd, in 3 uitgebreide sessies, om meer vertrouwen in hun verhaal te krijgen. Zo nodig: juist nu alle online meetings ons zomaar afleiden of juist de zenuwen geven!

Dilemma’s in coronatijd

Nu één event voor 20 mensen (op afstand) of elke dag een webinar?
Elke dag een webinar. Wetende dat dit niet voor eeuwig duurt, vind ik het een goede oefening, waar ik straks live weer veel mee kan.

Kansen grijpen of kansen creëren?
Wie goed doet, goed ontmoet. Ouderwetse uitspraak misschien, maar laat zien wat je weet en kunt. Dan ben je op de helft en trek je vanzelf andere like-minded types aan waarmee je leuke dingen kunt ondernemen.

Bellen of videobellen?
Bellen. Het is wetenschappelijk bewezen dat het scannen van emoties op meerdere gezichten tijdens Zoom sessies, ons brein op volle touren laat draaien. Ok, vooruit: af en toe dan een videobelletje, maar liever niet met hele groepen.

Corona in de zomer of corona in de winter?
In de zomer. Nu kunnen we tenminste nog even naar buiten!

Innovatie of duurzaamheid?
Innovatie. Dan volgt duurzaamheid vanzelf.

Aankondigen of afsluiten?
Mensen onthouden vaak niet wat je zegt. Maar hoe je iets zegt. Dat heb ik op de Hotelschool al meegekregen. Beide doe ik met plezier en altijd in de hoop dat iedereen tijdens een event iets heeft meegepikt. Al was het maar een leuk en inspirerend gesprek. Fijn als je een goed gevoel overhoudt aan iemand! Dat lijkt me dan toch een mooie afsluiter :)

Als je benieuwd bent naar wat Robert Daverschot voor jou kan betekenen, bekijk zijn sprekersprofiel voor meer informatie!