Spreker
Hans Groenhuijsen is een balanceerder: denken-doen, korte en lange termijn, strategie en uitvoering, behoud en innovatie, de grote lijnen en de details, crisis en perspectief. Op een uitdagende en scherpe manier spreekt hij over grote trends in de wereld rondom grote thema’s, zoals innovatie, transitie, crisis en perspectief, politiek en economie. Hij neemt mensen mee in die verkenning, inspireert en zet mensen aan het denken. Soms is hij de beschouwer en soms de verteller. Vanuit zijn ervaring en vanuit de actualiteit en de praktijk van alledag. Hans Groenhuijsen is te boeken als spreker bij het Sprekershuys.
Hans Groenhuijsen studeerde geschiedenis (Universiteit Utrecht) en bedrijfskunde (Interfaculteit Bedrijfskunde Delft) en werkte jarenlang als adviseur en interim-manager bij diverse ondernemingen en in verschillende management- en directiefuncties bij Boer & Croon, Centraal Beheer/Achmea, Athlon, Akzo Nobel, Pon en Rabobank International. Hij was vaak betrokken bij transformaties: reorganiseren en herstructureren, innoveren, fusies en overnames. Zijn 35 jaar ervaring ligt vooral in de wereld van automotive en mobiliteit. Zo werkte hij voor fabrikanten, importeurs en dealers, voor verzekeraars en banken, leasemaatschappijen en verhuurders. Opdrachtgevers waren onder andere Achmea, Ford Europe, Nationale Nederlanden, ABN AMRO, Ministerie van I&W. Naast zijn advieswerk is Hans actief als spreker en dagvoorzitter.
Hans is een generalist in hart en nieren, met een brede opleiding, grote diversiteit in werkervaring en kennis. Hij is uitdagend en scherp, kritisch en inspirerend. Hij spreekt over de grote trends in de wereld, over de grote thema’s zoals innovatie, transitie, crisis en perspectief, politiek en economie. Hij is soms de beschouwer en soms de verteller, vanuit zijn ervaring en vanuit de actualiteit, en de praktijk van alledag. Hij schetst niet alleen de grote trends en issues in de wereld, maar hij kan ook vanuit deze brede context inzoomen: van plaatjes en praatjes naar inzicht en uitzicht, van theorie naar praktijk.
Hans Groenhuijsen is te boeken als spreker, dagvoorzitter, interviewer, debatleider, panellid en gespreksleider bij het Sprekershuys en is expert op het gebied van mens & maatschappij, business & management, strategie en innovatie & trends. Op deze pagina vind je onder de kop ‘Sessies’ meer informatie over de verschillende mogelijkheden.
Spreker Hans Groenhuijsen boeken voor jouw evenement? Neem hier contact met ons op!
Strategie, Verandermanagement, Innovatie & Trends
Zijn opleiding (geschiedenis en bedrijfskunde) en ervaring vormen de achtergrond, en bieden een perspectief op verleden, heden, en toekomst: “zien” doen we met onze ogen en “kijken” doen we met ons brein. Hans help met het kijken naar de toekomst, naar de grote trends, maar met een schuin oog naar verleden en heden. Hij houdt de grote transities tegen het licht, plaats ze in perspectief. Trends hangen vaak onderling samen, versterken en versnellen elkaar. Kijken naar trends is niet alleen een kwestie van volgen, het maar over je heen laten komen. Het draait ook om het initiatief nemen, om de actie, om “trend setting”, het zelf maken van de toekomst.
Energietransitie en verduurzaming vormen de grote thema’s van deze lezing. Technologie en veranderend consumentengedrag zijn de grote drijvende krachten. We zitten in een transitie van de auto naar mobiliteit: De auto is een ding, een object, mobiliteit is een service. De auto staat op zich, mobiliteit is een kwestie van connectiviteit. De auto is een ding op 4 wielen, mobiliteit is multimodaal. De auto is een “IK” ding, mobiliteit is een “WIJ” ding. De auto is een gesloten systeem, mobiliteit draait op openheid en data. Wat is de impact op de industrie, al die autobedrijven? Wat verandert er voor de consument? Voor onze economie, de samenleving als geheel? Hoe gaan we om met die veranderingen? Hans Groenhuijsen gaat er tijdens deze lezing uitgebreid op in.
Veranderen is leuk, spannend maar ook lastig. Dat vraagt om anders en dwars denken, om innoveren, om samenwerking en draagvlak. Maar er ontstaan ook mogelijkheden om nieuwe
producten en diensten te ontwikkelen, dingen beter en slimmer te doen, om een betere wereld te bouwen. Geloof in maakbaarheid, in mogelijkheden om te verbeteren, hoort daarbij. Realiteitszin is evenzeer een must. Innoveren gaat over een resultaat maar ook over de weg daarnaar toe. Hoe doe je dat en wat maakt je succesvol? Hans duikt in gaat in deze lezing uitgebreid op het onderwerp in.
We hadden al energietransitie, de mobiliteitstransitie, de grote transities in industrie, landbouw, gebouwde omgeving. En toen kregen we Corona, een economische crisis. We vinden het moeilijk om de balans te houden tussen de belangen van de huidige wereld en van toekomstige generaties, tussen belangen van “ons hier” en “zij daar”, tussen “rijk” en “arm”, in de verdeling van kosten en baten. Oude oplossingen werken niet meer. Transitie betekent ingrijpende en wezenlijke verandering, die het gevolg is van een combinatie van ontwikkelingen, dwars door sectoren heen. Deze versterken en versnellen elkaar. Hoe organiseren we de economie, de samenleving? Hoe raakt dit de consument, ondernemingen? En hoe kan je daar op inspelen? Hans Groenhuijsen gaat in deze lezing met je in gesprek over de grote thema's.
Fries gezegde
Neem vrijblijvend contact op met een van onze verbinders.