Blog Stefan Verhoeven

Door melle
20 mei
Stefan Verhoeven Sprekershuys

In deze blog vertelt huysgenoot Stefan Verhoeven meer over innovatie.

Innovatief leiderschap

Stop een kikker in een pan met kokend water en hij springt er direct weer uit, maar verhit het water langzaam en hij blijft zitten tot de dood erop volgt. De kikker staat symbool voor het onvermogen van de mens om te reageren op onheil dat langzaam nadert. In het huidige digitale landschap - dat constant aan verandering onderhevig is - maken kikkers geen schijn van kans.

Veel bedrijven voor wie alles koek en ei leek, hebben de digitale revolutie niet overleefd. De huidige markt is complexer en wordt door andere behoeftes gedomineerd dan vroeger, wat vraagt om een andere manier van leiding geven. Wie ook maar even achterover leunt en vertrouwt op business as usual loopt het risico om te vallen. Innovatie is geen luxe, maar een noodzaak. Om te kunnen overleven moet je de ketenen van het verleden afwerpen om ruimte te creëren voor het nieuwe. Innovatief leiderschap is in mijn ogen het leggen van de juiste verbanden tussen strategie, innovatie en mens.

Strategie

De strategie is je lange termijnplan voor het realiseren van je missie en visie. Deze wordt gevoed door ontwikkelingen in de markt enerzijds en de ambities van de organisatie anderzijds.Strategie heeft tot doel de organisatie te differentiëren van de concurrentie. “Het gaat daarbij niet zozeer om beter worden in wat je doet, maar om anders te zijn dan je concurrenten in de manier waarop je dat doet.”, aldus Michael Porter. Want als je waardeketen lijkt op die van je concurrenten, zal ook het eindresultaat niet heel anders zijn.

Innovatie speelt hierbij een onmisbare rol. De uitdaging is om innovatie zo te sturen dat deze aansluit bij de strategische behoeften en doelstellingen van de organisatie.Daarom moet je ervoor zorgen dat de bedrijfsstrategie helder is en door medewerkers begrepen wordt, voordat je je richt op innovatie. Hoe duidelijker de strategische doelen van een organisatie zijn, hoe eenvoudiger het is om effectief en efficiënt te innoveren.

Innovatie

Innoveren is in deze strategische context veel meer dan een nieuwe afdeling in het leven roepen of een clubje met creatieven carte blanche en een zak met geld geven.

Het gaat om het teweegbrengen van een culturele verandering. Het creëren van eenbedrijfscultuur waarin innovatie kan gedijen. Wanneer je een omgeving creëert die innovatieomarmt, aanmoedigt en mogelijk maakt, worden alle werknemers een potentiële bron vaninnovatie. “Innovatie is [daarmee] een continu proces dat onderdeel wordt van jebedrijfscultuur.” (Tony Robbins).

Innovatie hoeft geen miljoenen te kosten of jaren te duren. Soms is het gewoon een kwestie vanbeginnen en zien waar het schip strandt. Daarbij is het wel van belang dat de kapitein aanboord de kunst van het laveren verstaat. Iemand die kan laveren tussen het moederschip en decreatieve speedbootjes op zee.

Mens

In de huidige ultra-competitieve omgeving - die voortdurend verandert - vormen mensen de belangrijkste factor. Je medewerkers bepalen het tempo, de groei en het onderscheidend vermogen van de organisatie.

Daarmee is direct het belang van mensgericht leiderschap duidelijk. Dat je mensen weet te raken en te inspireren. Dat je zelfstandigheid creëert. Dat je de intrinsieke motivatie van werknemers weet te vergroten. Want werknemers met een hoge mate van betrokkenheid spelen een grote rol bij het succes van een bedrijf. Zij vormen de belangrijkste bron voor het herkennen van verbetermogelijkheden. Dus nodig je werknemers uit om mee te denken en hun kennis en ideeën te delen.
“Het heeft geen enkele zin om slimme mensen aan te nemen en hen te vertellen wat ze moeten doen. Wij nemen slimme mensen aan zodat zij ons kunnen vertellen wat we moeten doen.”(Steve Jobs).

Met andere woorden, trek de juiste mensen aan, creëer een omgeving waar ze willen blijven, help ze hun volledige potentieel te benutten en zorg voor synergie op de werkvloer. Diversiteit speelt hierbij een grote rol. Binnen een monocultuur loop je het risico dat je elkaar in slaap sust,dus zorg voor een team dat divers is qua leeftijd, gender, vaardigheden en achtergrond.Een team dat in zekere zin een afspiegeling is van je doelgroep, waardoor je beter kunt inschatten wat eindgebruikers willen en dus relevant kunt innoveren.

Je volgende innovatie

Duurzaam en succesvol innoveren is onmogelijk zonder goed leiderschap. Door de juiste verbinding te creëren tussen strategie, innovatie en mens, vergroot je de kans om op tijd uit de pan met water te springen. Het is aan de leider om deze verbinding te maken en een cultuur te creëren waarin innovatie kan floreren. Richt je op de ingrediënten die dit mogelijk maken, in plaats van je blind te staren op “dat ene idee” dat de toekomst van je bedrijf veilig moet stellen.Wanneer de strategie voor iedereen duidelijk is, je in verbinding staat met je werknemers en hen motiveert en faciliteert om zich vrij te bewegen binnen de geschetste kaders van de organisatie, wie weet uit welke hoek je volgende innovatie komt?

Meer informatie over Stefan Verhoeven?

Ben je benieuwd naar wie Stefan Verhoeven is en waarvoor je hem kunt boeken? Bekijk hier zijn sprekersprofiel.