Relaties vragen inzet, anders blijft het oppervlakkig. Deel 2 | Wilco van Schaik

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Wilco van Schaik met armen over elkaar glimlachend in blauw pak in een voetbalstadion

Wilco van Schaik is een energieke ondernemende spreker met veel uiteenlopende ervaringen in het bedrijfsleven, de media, communicatie- en sportwereld.

''Want we zijn langer op ons werk dan dat we thuis zitten, dus laten we het wel leuk maken voor onszelf en onze klanten.''

Ik wil geen verkoper zijn!
Als ik de krant lees, als ik op de radio iets hoor, op internet iets zie, of in een vakblad iets lees dan denk ik direct, ‘kan ik dit delen, is dit voor één van mijn relaties belangrijk?’ Als ik met andere klanten praat denk ik altijd ‘met wie kan ik verbinden uit mijn netwerk of wie kan deze klant helpen met zijn pijnen en behoeften of wie kan die voor hem uit mijn netwerk oplossen?’ En als ik een klant bel of mail kijk ik eerst even op zijn website en social kanalen ‘speelt er iets, heeft hij een nieuwe klant of prijs gekregen?’ Als ik naar een klant toe ga bekijk in zijn LinkedIn, zijn social kanalen. Gewoon omdat ik ook geïnteresseerd ben in de mens en zijn bedrijf. Ik wil weten hoe het met hem gaat, wat hem drijft en waar hij succesvol mee bezig is. Ik hou van mensen, misschien is dat het wel? Als ik binnen kom kijk ik in het kantoor en kamer van mijn relatie rond. ‘Wat hangt er, welke foto’s staan er, zie ik sport of cultuur?’ Want ik wil niet gelijk over werk of een opdracht praten. Ik verbied dat altijd mijn sales mensen. Nooit direct over werk of een opdracht of een contract beginnen. Eerst (weer) in de relatie stappen, het goede gevoel (weer) opbouwen, de gunfactor (weer) op gang brengen, dan pas naar het werk/de opdracht toe. Ik ben en wil geen verkoper zijn. Ik ben allergisch voor dat soort gladde, niet echte, koude mensen. Ik voel me geen verkoper, terwijl ik toch aardig wat verkocht heb in mijn leven. Ik ben een mens die andere mensen plezier en resultaat wil geven aan samen werken met mij of mijn bedrijf.

Een standaard nieuwjaarswens op oudejaarsavond aan iedereen, ik vind het zo goedkoop, het zegt zoveel!
Net zoals op LinkedIn. Je haalt de mensen zonder ‘gevoel voor de mens of relatie’ er zo uit. Als je zoveel jaar bij je bedrijf werkt of jarig bent. De hele dag stromen de felicitaties binnen. Ik zie ze allemaal, echter ik reageer er maar op een paar. Want heel veel mensen drukken gewoon blind op de knop met een voorbedrukte felicitatie. Die hebben geen aandacht voor mij, voor de mens, die nemen geen tijd voor een persoonlijke noot. Die klik ik weg zonder te kijken. Net zoals al die nieuwjaarswensen op oudejaarsavond in je app. Allemaal standaard teksten, niets persoonlijks, naar iedereen in je telefoon. Ik walg er echt van. Stuur dan niets als je mij niets persoonlijks wenst of even de tijd wil nemen een persoonlijke noot te maken. Op LinkedIn dus hetzelfde. Ik maak altijd een persoonlijke tekst bij een jubileum of felicitatie op LinkendIn. Even die persoonlijke aandacht. Het kost een minuut, maar levert zoveel op. Mensen vinden het leuk en waarderen het echt! En het is ook leuker omdat je echt iets persoonlijks stuurt, stuur je het met meer intentie dan zo maar even te klikken.

Stel in je DNA de relatie voorop!
Maak jezelf onderscheidend en verdien de gunfactor van je relatie. Door je aandacht, door echt heel veel aandacht te besteden aan de relatie. En niet alleen als er wat te verdienen valt. Dat doet iedereen, dus dan onderscheid je je niet. Kies je ervoor om echt in je DNA de relatie voorop te stellen, aandacht te geven, te verrassen op momenten dat hij niet verwacht en continu toegevoegde waarde te leveren in je werk/product of dienstverlening. Dan heb je de ideale koppeling en kun je echt spreken van ‘een relatie’. Wees in de relatie, qua houding en gedrag, echt! Het moet vanachter je borstbeen komen, dan pas is het echt en dus onderscheidend. Je moet mensen leuk vinden in de sales, anders ga je de top niet bereiken.

Wees verrassend, wees aanwezig, online, persoonlijk of mobiel. Zorg dat jouw klant je elke dag voelt. Aandacht is betrokkenheid. Maar daarvoor moet je dus wel van mensen houden en moet je het leuk vinden mensen een plezier te bezorgen aan contact met jou of jouw bedrijf. Het moet echt in je zitten, anders moet je een ander vak gaan kiezen. Je moet het menen, anders moet je uit dit vak stappen, stop er dan mee en ga een ander vak zoeken! Commercieel bezig zijn, account- of salesmanager zijn, het heeft niets met harde verkoop te maken. Het heeft met jezelf te maken. Wie ben jij, wat vind je leuk in het leven, wat wil je bereiken, waar ligt je passie. En hoe ver ben jij bereid te gaan voor relaties? En geef je om mensen, wil jij je erin verdiepen? Als je hiervoor wil gaan kun je succes bereiken. En mijn passie ligt bij mensen al vele jaren. En gelukkig met succes, want ik krijg veel terug van mijn relaties, want klanten noem ik het niet eens meer. Zelfs van die relaties waar ik al jaren niet meer voor werk.

Het leven van mensen leuker maken!
Mensen inspireren, mensen plezier geven, mensen verder helpen, verbinden, mensen succes laten krijgen en voelen, dat is mijn passie. Omdat ik dat de afgelopen zes jaar ook bij FC Utrecht gedaan heb en daarvoor meer dan 18 jaar in de communicatiewereld bij Alta wil ik die ervaringen graag delen. Nu weer bij N.E.C. Nijmegen, mijn nieuwe uitdaging. Maar ook via lezingen, workshops, via seminars en interne workshops voor bedrijven en sales afdelingen ga ik proberen Nederland meer relatie gericht te maken. Ik merk dat mensen geïnspireerd raken door wat ik deel. Ik probeer het leven van sales mensen aan de ene kant en van klanten/leveranciers aan de andere kant gewoon leuker te maken. Door mensen te leren inzien dat echt investeren in relaties loont. Bij het aan gaan van de relatie, tijdens en in de samenwerking, Maar ook door de verrassing te laten plaats vinden in een relatie. Waarom? Omdat ik vele klanten van mij en bedrijven wil helpen aan tevreden klanten, langdurige relaties en een leuk werk. Relaties moeten leuke opdrachtgevers of verkopers tegen komen. Want we zijn langer op ons werk dan dat we thuis zitten, dus laten we het wel leuk maken voor onszelf en onze klanten.

Bel vandaag eens één klant zo maar op. Zo maar!
Misschien kom ik u binnenkort wel tegen op één van mijn sessies, lezingen of presentaties of ga ik voor u aan de slag namens N.E.C. Nijmegen. Ik hoop dat ik dan een klein stukje kan bijdragen aan uw klanttevredenheid. Middels deze bijdrage hoop ik wel dat ik u een beetje kan inspireren nog eens kritisch te kijken naar uw relatiemanagement, klant- behandeling en tevredenheid.

Ik hoop dat u nog eens terugdenkt aan dit verhaal en zegt ‘het werkt echt, met een beetje meer aandacht bereik ik zoveel meer’. En wat dat meer is, die doelstelling mag u zelf invullen. Succes met uw business, bel vandaag zo maar eens één klant voor een praatje vanuit de relatie, dan is deze bijdrage in dit blad echt een bijdrage met toekomst voor u geweest. ENJOY life!

Wilco van Schaik, Algemeen Directeur N.E.C. Nijmegen en ‘inspirator, motivator in leiderschap, sales, relatie management en netwerken’!