In gesprek met Bas Hoogland | Blog

Maartje Ijzerman
Door Maartje
21 mei
Bas Hoogland spreker bij Sprekershuys

'Ik geniet er van om mensen te kunnen raken met m’n verhaal over klantgerichtheid'.

In gesprek met Bas Hoogland, voormalig topman bij Landal GreenParks, nu gastheer van ‘De heerlijkeheid vijlen’ én bovenal spreker over klantvriendelijkheid & hostmanship.

Bas , je bent een veel gevraagd spreker. Wat is je succes?
Jeetje, wat ik terug krijg van opdrachtgevers is dat mijn verhaal geen ‘sprekerstrucje’ is maar een gepassioneerd verhaal, uit het hart ! Dat vinden mensen mooi en belangrijk. Daarnaast hoor ik dat het iets doet, mensen hebben er iets aan. Het geeft inspiratie, enthousiasme, en ook gewoon
praktische tips. Als ik dan voor een zaal van 100 man sta en ze allemaal 2 dingen ‘meenemen’ dan gebeurt er toch iets in zo’n bedrijf. En dat is mooi om te doen.

Wat is de kern van je ‘Klantvriendelijkheidsverhaal’ en hoe sluit dit aan bij de praktijk?
Het begint allemaal vanuit mijn hospitality achtergrond en ervaring. Ik heb 30 jaar in deze ‘gastvrijheidsbranche ‘gewerkt, 10 jaar Bilderberg Hotels, bijna 20 jaar Landal. Met deze achtergrond neem ik mensen, met de nodige anekdotes en praktijk situaties, mee in de wereld van ‘Gastgerichtheid’. Kapstok is het feit dat wij als Landal “Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland” werden en jaren lang in de TOP5 zaten.

Noem ’s een paar aspecten uit je lezing?
Cultuur en leiderschap komen nadrukkelijk aan bod. Hier ga ik, met de nodige voorbeelden op in. En dan zetten we de boel best op scherp om iets positiefs te weeg te brengen bij de aanwezigen. Maar ook het belang om één geheel te zijn, samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen, anders te acteren dan de rest, plezier maken, komen nadrukkelijk aan de orde.

Met welk gevoel gaan bezoekers naar huis?
Dat is heel verschillend uiteraard want dé bezoeker bestaat niet, net als dat dé klant niet bestaat. Iedereen heeft andere verwachtingen. Maar op het eind geef ik een tiental adviezen, tips en vaak ook ‘open deuren’. Daar zitten altijd 2-3 zaken tussen waar men iets mee kan. Zo pakte een directeur van een grote hypotheekverzekeraar die bij een hypotheek congres was er een tip uit en belde me na een half jaar op. Hij zei “Jeetje man, het werkt, zou het leuk vinden als je nu voor mijn bedrijf kwam spreken. Kijk dat geeft zoveel energie!!

Nog iets tot slot, ga je gang….
Hahahaha, nou, vaak krijg ik te horen “Jij vindt het écht leuk om te spreken hé?” Inderdaad. Ik geniet er van om mensen te kunnen raken met m’n verhaal over Klantgerichtheid. Ik hoef de hoofdprijs niet. Niks leukers dan dat mensen na afloop naar je toekomen en je bedanken. Daar word je pas écht
gelukkig van en waarschijnlijk straal ik dat op een directe en ook zakelijke manier uit. Ik zou dit ook niet elke dag willen doen. Zò hou ik de passie en het enthousiasme onder het motto “alles wat leuk is, kost geen moeite”.