Let's go online! Wij geven je 5 tips

Maartje Ijzerman
Door Maartje
06 maart
Image 1

Wij geven je 5 manieren om online te gaan met jouw event!

Let's go online! Wij geven je 5 tips

Door de huidige situatie omtrent het coronavirus kun je als event manager voor een enorm lastige keuze staan: gaat het event door of verplaats je het? Er kunnen allerlei redenen zijn om een event toch niet te laten doorgaan. Er zijn bijvoorbeeld te weinig aanmeldingen, veel (internationale) bezoekers zijn niet in de gelegenheid fysiek aanwezig te zijn of zoals nu dat ons land getroffen is door het Coronavirus. Een event compleet afblazen is erg zonde als je er al veel geld, tijd & energie hebt ingestoken. Gelukkig hebben we tegenwoordig allerlei (online) middelen tot onze beschikking waardoor het in bijna alle gevallen tóch door kan gaan. Lets’s go online.

We zijn allemaal gewend aan online werken. Onze laptop en telefoon liggen binnen handbereik. In de auto, trein of thuis zijn we altijd bereikbaar. Waarom dan ook niet events online bijwonen en/of organiseren? Wij geven je 5 manieren om online te gaan met jouw event!

VR Events

VR is al lange tijd een trend en wordt veelal ingezet op events om bijvoorbeeld het nieuwe kantoorgebouw te showen, kennis te maken met nieuwe technologie of een game te spelen. Maar thuis kan er net zo gemakkelijk gebruik worden gemaakt van VR. Het enige wat je namelijk nodig hebt is een smartphone en VR-bril. Nu horen wij je denken: “Toch niet iedereen heeft een VR- bril?”. Klopt! Daarom kan je ervoor kiezen om een VR bril naar je publiek op te sturen. VR-brillen zijn er in plastic varianten maar ook van (eco) karton. Dit is goedkoop, makkelijk en snel in te zetten én voor iedereen. Thuis kan de bezoeker zijn/haar telefoon in de VR-bril schuiven en jouw VR opgenomen event bijwonen alsof de bezoeker live in de zaal zit. Sound on is wel erg handig!

Video content & livestream

Op events wordt er al veel gewerkt met video content. Het inzetten van aftermovies is geen uitzondering maar een standaard na een event én een goede manier van marketing. Maar wist je dat video content kan nog veel breder kan worden ingezet? Denk aan korte video’s met sprekers en dagvoorzitter, vlogs van sprekers of een vragenvuur. Deze content kan ook worden gebruikt als uitnodigingstraject.

En dan is daar de dag dat het event online verspreid wordt. Je kan ervoor kiezen om dit te doen via een livestream. Op deze manier is het ook mogelijk om de bezoekers thuis vragen te laten inzenden die direct via de livestream behandeld kunnen worden. Kies je er toch voor om een gecomprimeerde video te verspreiden, geef dan de bezoekers de kans om naar aanleiding van het event nog vragen te stellen. Dit kan je later in nieuwe video’s behandelen en als natraject van je event inzetten!

Podcast / vodcast

De grote trend van 2019 was de podcast en in 2020 zetten wij deze trend zeker door. Een ideale manier om een tafelsetting te creëren voor jouw online event. Nieuw in 2020 is de vodcast. Dit zijn podcasten die met video worden opgenomen. Zo kan de kijker ervoor kiezen om te luisteren of om te kijken. Het verspreiden van een podcast of vodcast kan de manier zijn om jouw tafelsetting event toch te laten doorgaan.

De tekst gaat door onder de afbeelding.

Webinars

Workshops en seminars zijn een goede manieren om kennis op te doen of je kennis uit te breiden. Samenkomen, kennis opdoen en deze vervolgens delen is natuurlijk heel fijn, maar kennis kan ook heel goed online worden opgedaan via webinars. Wanneer jij er klaar voor bent, thuis of op kantoor met een kop koffie, pak je jouw leermoment. En als organisatie is het op deze manier niet nodig om een workshop of seminar af te zeggen.

Online netwerken?

Online netwerken doen wij al dagelijks via LinkedIn en andere social media. Maar een event is natuurlijk ook het moment waarop je tijdens de lunch of borrel kennismaakt met branchegenoten. Hoe kan je ervoor zorgen dat ook online jouw bezoekers kennis met elkaar maken? Zorg dat het van te voren bekend is wie er bezoeker is van jouw online event. Met alle bezoekers kan je vervolgens een platform maken waar je met elkaar kan chatten, vragen en kennis kan delen en gegevens kunt uitwisselen.

Even sparren met het Sprekershuys? Mail of bel gerust naar info@sprekershuys.nl of bel 030 304 00 25. We helpen je graag!