‘Paarse muizen graag, grijze zijn er genoeg’

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Bas Hoogland glimlachend buiten

Bas Hoogland begint, na zijn studie aan de Hogere Hotelschool in Maastricht, zijn werkcarrière bij Bilderberg Hotels. Bij dit bedrijf begint hij zijn tocht van sales representative naar commercieel directeur. Na diverse tussenstops, o.a. bij Gran Dorado en J.C Decaux, wordt Bas in 1996 gevraagd als commercieel directeur bij het te starten Landal GreenParks, om van dit bedrijf iets moois te maken.

''Hotels lijken zo op elkaar dat eigenlijk alleen in communicatie nog het verschil kan worden gemaakt. ''

Sinds 1 januari 2015 ben ik tuinman, gastheer, hoofd bagagist, manager openhaardhout, levensgenieter en spreker over ‘Klantgerichtheid’ & ‘Hostmanship’. Na een geweldige tijd als Commercieel Directeur van Landal GreenParks, werd het tijd voor een verandering. Ik nam ontslag en kocht samen met m’n vrouw een schitterend vakwerkhuis in Vijlen, Zuid-Limburg. Het bestaat uit een groot huis voor 10-14 personen plus een heel bijzonder vakwerkhuisje ‘Hans & Grietje’ voor 2-4 personen. Mijn vrouw verzorgde de inrichting en verzorgt momenteel alle correspondentie en administratieve rompslomp die erbij hoort, van facturatie tot BTW.

En wat is het leuk! Geen vergaderingen meer, geen projecten, geen druk om ruim 300 miljoen omzet binnen te halen. Maar ook marketing bedrijven in je ééntje in plaats van met een team van 90 collega’s. Niks meer te delegeren, geen beroep kunnen doen op top-specialisten en al helemaal geen assistent meer die je ontzorgt. Overigens het werk mis ik niet, de Landal collega’s wel. Ook het mooie salaris en de dikke Volvo is ‘misbaar’ want hoeveel heb je nodig om gelukkig te zijn? Met m’n Hyundai kom ik ook waar ik wezen moet als ik weer ’s ergens spreker ben.

Uiteraard moet er wel huur binnen komen in onze vakantiewoning. Dus zelf aan de slag gegaan met facebook na een aantal jaren succesvol met Twitter in de weer te zijn geweest. Heel soms wat reclame op facebook maar eigenlijk alleen, wat ze tegenwoordig zo mooi noemen, ‘storytelling’. Met als grootste natuurlijke talent onze afgekeurde blinden geleidehond ‘Boy’. Tijdens het wandelen mooie foto’s maken met hem. (Zo zien potentiele gasten meteen hoe mooi het hier is), Boy in de boomgaard (‘o, hebben ze die ook?’), Boy bij de koeien, de kippen, in de modder, noem maar op. Inmiddels hebben we bijna 3000 likes op FB en dat schijnt best veel te zijn voor een vakantie woning maar het kan dus wel. Ook ben ik, in de laatste maanden van m’n carriere bij Landal, begonnen met een blog. Hier deel ik 2-wekelijks alles wat ik mee maak, compleet met foto’s die ik in die tijd maak. En elke week lezen een paar duizend mensen deze verhalen. En dit aangevuld met twitter waar de teller schommelt rond de 19.000 volgers, zorgt voor de nodige ‘reuring’in de tent.(in dure marketingboekjes heet dit mooi ‘rumor around de brand’)

Met als basisproduct een fantastisch mooi huis, een geweldige ligging, veel publiciteit in diverse kranten (van 12.500 huisjes terug naar één) en vooral veel aandacht voor onze gasten, zitten we gewoon vol. Zelfs zo vol dat we geregeld door de week ‘nee’verkopen omdat we effe niks willen. ‘het moet geen werk worden’ zeggen we dan tegen elkaar hahaha!

Wat is dan de kracht van dit alles? Ik denk dat het komt omdat, alles wat we doen ‘echt’ is. Het is ook Hostmanship: ‘De kunst het andere mensen naar de zin te willen maken’. Het is ‘consideratie’, een van de pijlers van ‘Hostmanship’nl. dat het je dus écht iets kan schelen of gasten genieten en een bijzondere tijd hebben in ons B&A (Bed&Aandacht). Aandacht voor details, aandacht voor een gesprek of zelfs geen gesprek als men dat liever heeft. Aanvoelen en uitzoeken wat een gast wil. Heel klein en heel simpel soms…maar o,zo waardevol! En bovenal origineel communiceren. Anders dan anderen. Uniek zijn, bijzonder! Niet altijd volgens het communicatieboekje maar veelal buiten de lijntjes, met humor, onderscheidend en met een kwinkslag. Ik vind veel marketing communicatie zo standaard, slaapverwekkend, zo me-too en vooral inwisselbaar. Goeie communicatie is communicatie waar je het logo niet van kan verwisselen. Nee, zeker in toerisme lijkt alles op elkaar.
Ons motto is : ‘be different’. Er zijn immers vakantie woningen genoeg ( en dan heb ik het nog maar niet over al die parken hahaha!!) Want waarom moet men bij jou komen logeren? Bij jou een feest geven? Hotels lijken zo op elkaar dat eigenlijk alleen in communicatie nog het verschil kan worden gemaakt. Zodoende ben je zichtbaar, val je op en kan de ‘experience journey’beginnen…

Mij tips
» Trek een fles wijn open met je collega’s en verzin nou ’s een écht originele marketing actie, @ mailing of video content. Lekker ‘out of the box’!
» Besteed ’s een hele dag aan hoe anderen/ je concurrentie communiceren en doen en doe vooral het tegenovergestelde! BE DIFFERENT!
» Zoek in je bedrijf de leukste en meest creatieve personen op (wellicht staat die in de afwas of achter de receptie) en laat die meehelpen. (Communicatiemedewerkers zijn niet per definitie allemaal creatief maar denken vaak heel blauw!)
En als dat allemaal niet helpt….neem een blindengeleidenpup, leidt hem op en hoop stilletjes dat ie het niet haalt, dan mag je hem houden en kan die je verder helpen…

Geschreven door Bas Hoogland