Sprekershuys logo

Tip 8/12 Ensceneer panelsessies en vragen aan de spreker

Maartje Ijzerman
Door Maartje
05 september
Guido Thys boeken als spreker bij Sprekershuys

Na meer dan 2.200 lezingen en workshops kan ik een heel dik boek samenstellen met do’s en dont’s voor meetingplanners. Want je maakt de gekste dingen mee… In de meeste gevallen blijkt een boel ellende echter te vermijden te zijn door een goede voorbereiding. In deze blogserie geef ik 12 tips. Dit keer: afstemmen van de doelstelling.

In deze blogserie geef ik 12 tips. Dit keer: afstemmen van de doelstelling.

Uit de “Mémoires”:

En toen was er stilte.

Het is de nachtmerrie van elke organisator: -veelal op verzoek van de deelnemers- wordt er een interactief moment in het programma ingebouwd, en niemand doet zijn mond open. Toch zijn er heel wat mogelijkheden en technieken om een dergelijk moment van ultiem gezichtsverlies te voorkomen, de meeste ervan te overleggen met de gastspreker(s):

– ga zorgvuldig na of een paneldiscussie, vragen-aan-de-spreker-sessie, of forumdiscussie wel echt zinvol zijn, lees: of ze bijdragen tot het behalen van de doelstelling van de dag;
– plan ze op het goede moment: hoe dichter bij de sessie waarop gereageerd kan/moet worden, hoe meer reacties er te verwachten zijn;
– laat, indien mogelijk, vragen vooraf inleveren, of geef de aanwezigen de gelegenheid om in kleine groepjes kort te overleggen;
– vraag aan de gastspreker om actief reacties te vragen aan de zaal (“U daar, ik zag u daarnet bedenkelijk kijken. Mag ik u vragen waarom?”;
– vraag aan de spreker om enkele controversiële stellingen in te bouwen;
– duid een of meer “Chinese vrijwilligers” aan die vragen gaan stellen wanneer er geen spontane reacties uit de zaal komen.

Cookiemelding

Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Deze functionele cookies zorgen ervoor dat je de website correct kunt weergeven en gebruiken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Statistieken

Een goede website is nooit af! We proberen iedere dag de websitebezoeker een betere ervaring te bieden. Met de cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen! De gegevens worden anoniem verzameld, maar geven ons wel het inzicht wat nodig is om iedere dag weer een betere website te maken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Marketing

Deze cookies gebruiken wij om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die passen bij de behoeftes van de individuele bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan Google advertenties of Social media advertenties. Wil je weten om welke cookies het precies gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld