Sprekershuys logo

Zo inspireer je: vertel enthousiast over tegenslagen

Maartje Ijzerman
Door Maartje
29 augustus
Alexandra Smith inhuren als spreker bij Sprekershuys

Alexandra Smith schreef ‘100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd.’ Haar boek ging online verder en vanaf woensdag 27 augustus startte er een vervolgserie in nrc.next.

Verbinden doe je met een persoonlijk verhaal, waarin je niet alleen over successen spreekt, maar ook de tegenslagen laat zien.

‘Wie is er wel eens op een website geweest waarop onduidelijk was wie het bedrijf heeft opgericht?’
Ik hou mijn adem in en probeer mijn balans te bewaren op mijn hakken die gevaarlijk wiebelen op de gatenrijke traptreden. Om mij heen zie ik nieuwsgierige blikken van bekenden en onbekenden. Het is de nieuwjaarsborrel voor ondernemers van HNK Rotterdam en vandaag is mijn boeklancering van 100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd. Het boek gaf zzp’ers in crisistijd een gezicht en kreeg daarom veel media-aandacht. Bijna alle aanwezigen kochten het na afloop van mijn speech. Daarmee was het bewijs van mijn eigen boodschap geleverd: verbinden doe je met een persoonlijk verhaal, waarin je niet alleen over successen spreekt, maar ook de tegenslagen laat zien.

We zijn zeven maanden verder en ik ben nog meer gesterkt in mijn opvatting. Zzp’ers, die vaak het gezicht zijn van hun eigen bedrijf, kunnen nog meer dan grote bedrijven hun persoonlijke verhaal kwijt. Maar wat zie je vaak op de website van eenpitters? Een saai verhaal over hun diensten en producten. Wie ze zijn, wat hun passies zijn of hoe ze ertoe gekomen zijn om hun bedrijf te starten, is onbekend. Ook bij pitches bij opdrachtgevers verdwijnt “het persoonlijke” naar de achtergrond, waardoor de presentatie zo zakelijk wordt dat het zijn charisma verliest. Dat kan en mag anders.

De afgelopen maanden ontving ik ontroerende e-mails van lezers van mijn boek. Ze vonden het herkenbaar en inspirerend en mijn worsteling en enthousiasme sterkte hen om óók hun bedrijf succesvoller te maken. Na het schrijven van mijn boek zijn er dus twee dingen die ik geleerd heb als het gaat om “verbinden” en “mensen raken”.

1. Durf kwetsbaar te zijn: laat de worsteling zien
Of je nu een speech geeft of een boek schrijft, een compleet verhaal bevat altijd een worsteling. Een persoon met alleen maar succes is saai. Dat noemen we in schrijversland een slecht uitgewerkt personage (of, anno nu: een Facebookpersonage). Toch kom je op internet zat verhalen tegen die slechts over successen gaan. Daarom noem ik “tegenslag” ook wel eens het onderbelichte ingrediënt in storytelling. Als je mensen wilt raken met je verhaal, moet je meer van jezelf laten zien. Succes én tegenslagen tonen dus.

2. Enthousiasme is besmettelijk
Vertel je verhaal met enthousiasme. Enthousiasme verslaat geld, macht en invloed. Dus of je nu een spreker of schrijver bent: zorg er in eerste instantie voor dat je zélf enthousiast bent over je eigen verhaal. Enthousiasme is bovendien een goede graadmeter. Als je het namelijk niet bent, kun je je direct de vraag stellen hoe dat komt. Is dat om je gevoelsmatig iets mist in je eigen verhaal? Sta je misschien stiekem zelf niet achter je eigen bewering? Of heb je bepaalde vaardigheden niet goed onder de knie? In alle gevallen kun je dat oplossen. En als het je zelf niet lukt, kun je anderen om hulp vragen.

Zorg dus dat je verhaal op alle niveaus klopt voordat je het naar buiten brengt én vertel enthousiast over je eigen tegenslagen. Zo inspireer je en verbind je je met je doelgroep!

Geschreven door: Alexandra Smith

Cookiemelding

Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Deze functionele cookies zorgen ervoor dat je de website correct kunt weergeven en gebruiken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Statistieken

Een goede website is nooit af! We proberen iedere dag de websitebezoeker een betere ervaring te bieden. Met de cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen! De gegevens worden anoniem verzameld, maar geven ons wel het inzicht wat nodig is om iedere dag weer een betere website te maken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Marketing

Deze cookies gebruiken wij om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die passen bij de behoeftes van de individuele bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan Google advertenties of Social media advertenties. Wil je weten om welke cookies het precies gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld