Irene Koel

Irene Koel (1967)

Vroedvrouw voor vernieuwing

Creativity is intelligence having fun.”

– Einstein

Biografie

Irene Koel, begonnen als reclame-maker, verzon ooit met haar team de Hamsterweken voor Albert Heijn. Daarna is ze overgestapt naar business development en innovatie (omdat ze geen zin meer had om reclame te maken over Pickwick Appel/Kaneel...). Ze schreef columns in het Financieel Dagblad, verkocht haar marketingbedrijf BLOEI, adviseert nu bedrijven bij vernieuwing en duurzame groei met haar netwerkbedrijf The Zooooo, geeft les op de Design Academy en bij de Rabo Academy voor MKB-bedrijven en helpt bedrijven op het platteland  in India als vrijwilliger (en hoop daarmee karmapunten te verdienen).
Al haar activiteiten vertrekken vanuit 1 missie: bedrijven uitdagen om creatiever, origineler en met meer betekenis te ondernemen. Als spreker gebruikt ze haar ervaringen en heeft ze een jukebox vol aan verhalen waarmee ze inspireert, enthousiasmeert en het publiek met praktische tips & tricks naar huis laat gaan.

 

Irene Koel is een tijdgenoot van de toekomst en start vanuit creativiteit. Te water gelaten met een groot en zuiver gevoel wat de markt wil en hoe je daar origineel op kan reageren. Oud reclame-maker, nu marketeer én ondernemer én docent én vlogger én vrijwilliger én investeerder: arbeids-technisch helemaal ‘on trend’. Door haar 25 jaar ervaring in het bedrijfsleven kan zij enthousiast en vol humor vertellen over alle lessen. Zij schakelt tussen visie en handel, tussen nu en morgen en geeft daarbij handige tips & tricks. Met als doel om bedrijven, organisatie en mensen energie te geven en te helpen bij transformatie.

Naast het spreken, helpt zij (als vroedvrouw voor vernieuwing) bedrijven in verandering. Zij pleit daarbij om vooral meer zelf te gaan doen. Van opdrachtgevers maakt zij (met haar netwerkorganisatie The Zooooo) zo opdrachtdoeners en levert met het team originele, waardevolle businessconcepten op. Al doende leert men. Om zichzelf ook telkens opnieuw uit te vinden, is zij als ondernemer druk bezig met haar eigen online e-learning-kanaal en betrokken bij sociale innovatiebedrijven als OOPOEH (opa's en oma's passen op een huisdier) en SocialSalon. Een dag in de week geeft zij les aan de Design Academy Eindhoven. Zo krijgt zij van alle kanten inspiratie die waardevol is om door te geven aan haar publiek. Lessen over haar avonturen deelt zij op een humorvolle, eigen wijze manier.

Bedrijven waar zij o.a. voor gewerkt heeft: Albert Heijn, KPN, Vodafone, Randstad, Menzis, FrieslandCampina, Unilever, Artis, Rabobank, Grolsch, Heineken, Douwe Egberts, IVN, Solidaridad, Max Havelaar.

"Met weinig opsmuk en duidelijke taal weet Irene iedereen te overtuigen wat de belangrijkste belangrijke zaken zijn op het gebied van marketing en promotie. Voor veel "bloemen mensen" is dit nog altijd een onbegrijpelijke materie. Irene heeft met haar performance een aantal eyeopeners gegeven. Haar samenhangend verhaal was kort, bondig en onderhoudend. Wij kijken er met genoegen op terug." - De Ruiter Innovations B.V.

“Irene heeft op het ANVR-Congres een verpletterende indruk gemaakt met een zeer originele, sprankelende en inspirerende speech over innovatie en hoe je dat in je bedrijf kunt toepassen. Het sprak zeer tot de verbeelding omdat het niet bij mooie ideeën en uitspraken bleef, maar ook gevolgd werd door praktische tips waar iedereen die vooruit wil in een bedrijf of organisatie iets mee kan. Het publiek gaf haar in de evaluatie bijna een 9. Topper!” – Frank Oostdam, directeur ANVR

“Ik ken Irene Koel al jaren. Ik vind haar geweldig inspirerend en ze weet creativiteit, innovatie, trend- en toekomstdenken helder te vertalen naar new business en neemt de mensen hierin mee. Ga met haar werken als je dat nog niet doet! Warm aanbevolen.” – Adjiedj Bakas, trendwatcher en auteur van vele boeken: het nieuwste heet “Plenty”

“Irene heeft bij een van onze Humanizing Turn Eyeopener sessies een inspirerend verhaal gehouden over het belang van creativiteit in organisaties. Vooral de bijenvolk fusie en de 100ste vis zijn goed blijven hangen! Met de 10 praktische tips die zijn nagestuurd als geheugensteuntje, zijn de deelnemers aan de slag gegaan binnen hun organisatie” – Carla van den Berg-Brantjes, Programma Manager the Humanizing Turn (initiatief van ResetManagement)

Volledige omschrijving

Profiel

Vakgebied

Creativiteit, marketing, innovatie

Talen

Nederlands, Engels

Tarief

Vanaf €2100,-

In te huren als

Spreker Presentator Dagvoorzitter Panellid

Onderwerpen

Ondernemen Leiderschap Bedrijfsleven & Management Innovatie & Trends Marketing & Communicatie

Interview

Wat was je eerste baantje?

Langs de file in Zandvoort toen er nog GrandPrix was, om ijs te verkopen. Die kocht ik in bij de Shell aan het begin van de Zandvoortselaan en op een klein rood fietsje met koelbox reed ik langs de auto's en legde er zo'n 30% marge op. Startkapitaal was mijn gespaard zakgeld. Ik was 7 jaar.

Wat is je hoogtepunt in je carriere?

Oud-collega's en klanten die ik tegenkom dissen direct een vrolijke anekdotes op over onze samenwerking en zeggen dan vaak "wat hebben we een gave en waardevolle projecten gedaan, veel geleerd, over mezelf en over het vak en ik gebruik nog steeds een paar van je uitspraken". Dat vind ik toch elke keer weer een hoogtepunt en maakt me gelukkig.

Hoe ziet je vakgebied eruit over 10 jaar?

Iedereen kan een zender beginnen, de markt is overvol, dus het gaat om je eigen authentieke verhaal, de strijd om relevantie en betekenisvol zijn is begonnen, mensen gaan meer delen en minder bezitten, energie is gratis, 80 is het nieuwe 60, Europa heeft zijn bestaansrecht hervonden, basisloon wordt doorgevoerd, door de overload is iedereen vergeetachtiger, robots worden handige hulpjes: probeer je hier maar eens staande te houden. Dan helpt het als je in humor hebt, je eigen wortels goed in de grond hebt staan, kan relativeren en een groot hart hebt.

Voor wie heb je grote bewondering?

Voor iedereen die met een grote dosis humor onbaatzuchtig andere mensen helpen en blijven geven.

Wat weet niemand van je?

Ik heb 150 smurfen.

Twitter

  • @IreneKoel Kijktip: hoe werken verwachtingen? Bobby Mcferrin laat het heel duidelijk zien. https://t.co/oS5iG4vufy
  • @IreneKoel https://t.co/Fqr2ycTjDw
  • @IreneKoel https://t.co/9LNSF16Bw7
  • @IreneKoel Als leider vertel je veel verhalen ter inspiratie. Zoals deze. Had een kreeft een dokter: hij zou nooit groeien. https://t.co/3ymghEkp2D
  • @IreneKoel Zeg, wat is jullie beleid op spelen? https://t.co/zbf8jni5Cn https://t.co/9T4LLBO73T

Publicaties

Direct boeken

Ik wil graag informatie over de tarieven en beschikbaarheid van Irene Koel

Velden met een * zijn verplichte velden

bedankt voor uw reactie

We zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.

Er is iets mis gegaan

Er is iets mis gegaan tijdens het verzenden
van uw bericht. Probeert u het nog eens.

probeer opnieuw