1 van onze huysgenoten ‘in the picture’

Maartje Ijzerman
Door Maartje
31 augustus
Thomas Hendriks spreker bij Sprekershuys

Thomas heeft een rijke ervaring in diverse media en voegt daar in lezingen vaak een populair wetenschappelijke onderbouwing aan toe. Onderwerpen als innovatie, educatie en creativiteit passen naadloos bij hem. Hij heeft daarnaast een quiz ontwikkeld die hij met elk gezelschap en op vrijwel elk onderwerp kan toepassen. En je steekt er nog iets van op ook!

Maak kennis met Thomas Hendriks!


Thomas heeft gewerkt voor kranten, tijdschriften, radio, televisie en diverse websites. In de meeste gevallen in creatieve, leidinggevende posities. Hij vindt radio het spannendste medium (live, interactief), maar houdt het meeste van tijdschriften.
Hij bedacht formats voor televisie en magazines en is tegenwoordig wekelijks te horen op radio en te zien op televisie als de ‘allesweter’ van Quest. Weet hij dan ook echt alles? Nee, zijn redactie vindt op elke vraag een antwoord.

Thomas werkte bij Sijthoff Pers, Audax, VNU, TTG, Joop van den Ende producties, Eyeworks, Het Gesprek en Paul de Leeuw. Sinds november 2010 is hij hoofdredacteur van het populaire wetenschappelijke tijdschrift Quest (G+J Media). In 2014 werd hij Hoofdredacteur van het Jaar, met name voor de manier waarop hij Quest klaarstoomt voor de toekomst en steeds weer nieuwe manieren bedenkt om met het mediamerk succesvol te blijven.

Thomas is altijd bezig geweest met het bedenken van formats voor rubrieken, magazines en televisieprogramma’s. Iets wat je overigens nooit helemaal alleen doet. Zo stond hij aan de wieg van Webber, not for girls and parents, het eerste en enige general interest tijdschrift voor jongens van 13-19 jaar. Nog steeds wordt hij daarmee in verband gebracht. Voor televisie bedacht hij dat in samenvattingen van voetbalwedstrijden de klok in beeld moest staan, zodat je als kijker wist hoe lang er nog te spelen was.

Hij deelt graag zijn ervaring met jongeren door masterclasses en rondleidingen te geven aan studenten journalistiek en communicatie. Met Quest wil hij ook een rol gaan spelen in de basisschool met de lancering van Quest junior. Een magazine dat kinderen (8-14 jaar) leert na te denken over het formuleren van vragen en dan op zoek te gaan naar antwoorden. Op die manier worden ze voorbereid op een toekomst die wat werk betreft steeds lastiger te voorspellen is, gezien de snelheid waarmee de wereld zich ontwikkelt.

Thomas geeft daarnaast lezingen over het succes van Quest, maar is ook inzetbaar als quizmaster. Petje op, petje af! Een interactieve sessie waarbij het publiek deelneemt aan een quiz en zo kennis krijgt van allerlei wetenschappelijke feitjes. Dit kan op vrijwel ieder onderwerp toegespitst worden!