Sprekershuys logo

Een 2015 zonder CRISIS gewenst!

Maartje Ijzerman
Door Maartje
23 december
Peter Rehwinkel boeken als spreker bij het sprekershuys

Peter Rehwinkel is een bekend gezicht uit de Nederlandse politiek. Hij was Tweede- en Eerste Kamerlid alsook burgemeester van Naarden en Groningen. Peter Rehwinkel was bij de facebookrellen (Project X) in Haren, gaf als voorzitter van de Veiligheidsregio leiding bij het Hoogwater Groningen en voerde in de rol van korpsbeheerder het woord na het schietincident Baflo.

Crises in allerlei soorten en maten

Bij rampen en crises heb je een aardbeving voor ogen. Een grote overstroming. Of een land waar iedereen wegvlucht, omdat mensen elkaar naar het leven staan. Maar crises zijn er in allerlei soorten en – eveneens – maten.

Crisis betekent niet alleen: overheid. De grote hulpverleningsorganisaties (Rode Kruis, VN-instanties, noem maar op): ze domineren wel onze televisieschermen, maar komen slechts spaarzaam in actie. Crisis kunnen evengoed het bedrijfsleven treffen. Of hou het heel dicht bij huis: je voetbalclub kan in crisis zijn. Eigenlijk is crisis het zelfde als ruzie binnen het gezin: er is spanning, onbalans. Spanning is niet altijd waarneembaar, maar voor wie er naar op zoek gaat (vaak) wel.

Laten we een bedrijf als voorbeeld nemen. Apple spreekt vast tot de verbeelding. We herinneren ons allemaal nog Apple ten tijde van Steve Jobs. De inmiddels overleden CEO wist precies wat hij wilde, straalde kracht uit. Maar is een bedrijf waar één iemand aan de touwtjes trekt, wel zo sterk? In ieder geval ben je er erg afhankelijk van. Daarom waren er ook grote zorgen direct na de dood van Steve Jobs. Zou opvolger Tim Cook wel sterk genoeg zijn om het immense bedrijf te leiden? Men vond immers dat hij niet de visie en flair van Steve Jobs had.

Tim Cook slaagde er (vanzelfsprekend) niet meteen in om de kritiek te pareren. Meer dan drie jaar aan de macht klinkt nog steeds: ´smart´ is hij wel, maar het bedrijf toch lang niet zo ´hungry´. Apple moet zich afvragen of Tim Cook het probleem is. Het bedrijf dient een ander imago te ontwikkelen. Een bedrijfsimago waarmee de computergigant minder wordt vereenzelvigd met de topman. Nu is het wachten op een crisis.

Neem kwetsbaarheden van je bedrijf zoveel mogelijk weg, voor het te laat is. Doe dat ook bij je voetbalvereniging.

Ik wens alle Huysgenoten een voorspoedig 2015 toe. Maar stel jezelf af en toe wel de vraag: ´En wat als het tegenzit? Ben ik klaar voor een crisis?´

Geschreven door: Peter Rehwinkel

Cookiemelding

Onze website maakt gebruik van cookies. Door gebruik te maken van onze website accepteer je ons cookiebeleid.

 

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken. Deze functionele cookies zorgen ervoor dat je de website correct kunt weergeven en gebruiken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Statistieken

Een goede website is nooit af! We proberen iedere dag de websitebezoeker een betere ervaring te bieden. Met de cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt én wat wij nog beter moeten doen! De gegevens worden anoniem verzameld, maar geven ons wel het inzicht wat nodig is om iedere dag weer een betere website te maken.

Ingeschakeld Uitgeschakeld

Marketing

Deze cookies gebruiken wij om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om advertenties weer te geven die passen bij de behoeftes van de individuele bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan Google advertenties of Social media advertenties. Wil je weten om welke cookies het precies gaat? We beschrijven ze in ons privacy statement.

Ingeschakeld Uitgeschakeld