Interview met ondernemer en topspreker Marco Aarnink

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Marco Aarnink glimlachend in blauwe blouse bij muur

Van marktkoopman tot marktleider. De naam Marco Aarnink ligt op ieders lippen na de veelbesproken overname van zijn bedrijf Drukwerkdeal.nl.

''Medewerkers zijn dus evengoed “koning” binnen een bedrijf, behandel ze daar ook naar!''

1. Wat is voor jou het mooiste aan het vak als spreker?
Het inspireren van mensen, na iedere lezing is het voor mij zelf weer een enorme energieboost als ik al die blije mensen zie.

2. Wat is jouw missie?
Mensen blij maken, serieus blij! Werken moet een en al hobby zijn, inspirerend zijn en vooral leuk zijn.

3. Waar kan je voor wakker gemaakt worden?
Patat! Gewoon lekker simpel.

4. Hoe bereid jij je voor op een optreden?
Niet, want voorbereiding is om zenuwen vragen… In principe weten wie je doelgroep is en doelbewust op dat podium gaan staan om die doelgroep aan te spreken en vooral energiek te maken!

5. Wat is je laatste ervaring waardoor je een sterker persoon bent geworden?
Investeren…. Ik ben na de verkoop van mijn bedrijf gaan investeren. Helemaal niet mijn ding, maar helaas kom je daar pas achter als je het doet. Learning by doing… Dan merk je ineens dat investeren verre staat van ondernemen. En laat ik nou net dat laatste echt heel leuk vinden. Met de voeten in de klei, mouwen opstropen en hard werken.
Jezelf leren kennen is een van de belangrijkste dingen in het leven, dit brengt me verder!

6. Wie is je grote voorbeeld en waarom?
Christiaan Roetgering van Coulisse.
Prachtig bedrijf, enorm mooi product en vooral een leuke, normale vent!
Als bijbaan verkocht ik gordijnen op de markt. Christiaan heeft een vooruitstrevend bedrijf in de textiel-/raambekledingsbranche. Ik volgde hem al als jonge scholier, keek enorm tegen hem op en zag zijn ondernemen als mijn droom!
Nog altijd heb ik veel respect voor de wijze waarop hij onderneemt en voor zijn onderneming! Hij leeft zijn droom, is nuchter en bovenal goed voor zijn mensen.

7. Hoe zou je omschreven willen worden door je klanten?
Nuchter, actief, vooruitstrevend en vooral ongelofelijk leuk om zaken mee te doen!

8. Favoriete boek op dit moment en welk boek moet iedereen gelezen hebben?
Geen idee, ik lees amper. 😉

9. Als je morgen wakker zou worden en je had 1 nieuwe kwaliteit of mogelijkheid, wat zou het zijn?
Weer een groot bedrijf met veel leuke collega’s die iedere dag met reuze veel plezier hun werk kunnen doen!

10. Belangrijke les of tip voor onze lezers
Als ondernemer of manager bepaal je niet de strategie van het bedrijf. Dat doet je klant! Luister goed naar je klant, de koning, en gebruik daarvoor de kennis en kunde van je medewerker, die is het filter tussen jou en de klant. Medewerkers zijn dus evengoed “koning” binnen een bedrijf, behandel ze daar ook naar!

Als ondernemer of manager bepaal je niet de strategie van het bedrijf. Dat doet je klant! Luister goed naar je klant, de koning, en gebruik daarvoor de kennis en kunde van je medewerker, die is het filter tussen jou en de klant. Medewerkers zijn dus evengoed “koning” binnen een bedrijf, behandel ze daar ook naar!