Deel dit artikel...

Meer diversiteit op het podium? Zo kun je eraan bijdragen.

Maartje IJzerman

Maartje IJzerman

Poster over diversiteit

Onze maatschappij is divers en zal alleen maar meer divers worden. Maar waarom zien we dat dan niet (genoeg) op het podium?

“We moeten scherper zijn op diversiteit en inclusie.” Dit heb je ongetwijfeld weleens gehoord op de werkvloer, in je persoonlijke leven of in de media. Het is een relevant en belangrijk onderwerp en in het belang van onze maatschappij en het individu. Diversiteit is ook een belangrijk thema bij mensen die op het podium staan en in de media verschijnen. Zij representeren als het ware de maatschappij en kunnen zo veel impact maken.

Het belang van diversiteit op het podium

Het podium kan je als een spiegel van de samenleving zien. Een spreker is in staat het publiek te inspireren, onderwerpen aan te snijden en bepaalde visies over te brengen die iemand uit zijn of haar comfortzone kan halen, het perspectief kan veranderen of verbreden. Als je tijdens een lezing uit je comfortzone wordt gehaald door een verhaal dat je nooit eerder hebt gehoord, kom je in gedachten in een andere wereld terecht. Hierdoor ontstaat er meer begrip, meer empathie, meer besef en het geeft een nieuw perspectief dat invloed kan hebben op iemand als persoon.

Het ontv(r)ouwen van diversiteit

Misschien dat je als eerste denkt aan meer vrouwen op het podium. Relatief gezien staan er meer mannen dan vrouwen op het podium. Gelukkig komt hier langzaam maar zeker verandering in en stappen steeds meer vrouwen in de spotlight. Maar diversiteit gaat veel verder dan alleen het verschil tussen gender.

Bron: Shutterstock

Hoe ziet diversiteit op het podium eruit?

Spreker: Willem Hooft

Bij diversiteit kunnen we denken aan verschil in huidskleur, gender, cultuur, maar bijvoorbeeld ook mensen met een fysieke beperking. Iemand in een rolstoel of iemand die een afstand heeft tot de arbeidsmarkt. Of iemand met een uitzonderlijk levensverhaal, iemand uit een ander land waar het helemaal anders gaat dan in Nederland, maar denk ook aan meer diversiteit in kleur en maat.

Diversiteit in thema’s

Diversiteit kan ook via het verhaal dat de spreker vertelt. Er zijn bijvoorbeeld veel thema's die nog in de taboesfeer hangen of waar simpelweg nog gewoon te weinig over gesproken wordt, terwijl het zeer actuele thema's zijn. Denk aan thema’s als racisme, seksisme, feminisme, politiek, bodyshaming, emancipatie, gender, klimaat, integratie, leeftijd en ga zo maar door. We hebben er misschien allemaal een mening over, maar je horizon verbreden kan zeker geen kwaad.

Bron: Women of the World Foundation

Rol als organisator

Als organisator heb je een sleutelpositie. Jij draagt de zorg en verantwoordelijkheid om mensen letterlijk een podium, de spotlights en het applaus te geven én hun verhaal te laten horen. Jij beslist met de keuze voor een spreker en/of dagvoorzitter welke boodschap je meegeeft aan het publiek. Jij bent in de positie om je doelgroep een (nieuw) perspectief te bieden, het publiek een andere kijk te geven, wanneer dit aansluit bij het doel van jouw event.

Het publiek

Iedereen heeft direct en indirect te maken met grote maatschappelijke thema’s. Iedereen heeft voorbeeldverhalen of mensen nodig voor herkenning. De persoon op het podium is representatief en kan jouw publiek enorm inspireren.


Het is een mooi streven om de sprekers op het podium meer divers en inclusiever te maken en om zo meer van elkaar te kunnen leren, maar elkaar ook beter te leren begrijpen. Daarnaast kun je met de opkomst van online en hybride events tegenwoordig makkelijk een groter publiek bereiken, waardoor je event veel toegankelijker en inclusiever wordt.

Vrouw aan het spreken
Bron: Molsoon Coors

Divers, diverser, het meest divers

Diversiteit en inclusie kent dus vele vormen en maten. Hoe ga jij dit meenemen bij de invulling van je volgende evenement? Wil je er samen over sparren en sprekers boeken die hieraan kunnen bijdragen? Bij Het Sprekershuys denken we graag met je mee. Mail naar info@sprekershuys.nl of bel naar 030 304 00 25.

Terug naar overzicht

Laatst gewijzigd 29 februari, 16:05
Deel dit artikel...